Pred päťdesiatimi rokmi, v roku 1975, Volkswagen predstavil v Berlíne model Volkswagen LT – veľkého brata legendárneho Bulliho (VW Bus).
Išlo o zásadný míľnik, ktorý rozšíril portfólio úžitkových vozidiel Volkswagenu smerom k segmentu 2,8 až 3,5 tony a položil základy budúcim generáciám dodávok z Hannoveru.

Volkswagen LT ako „Leicht-Transporter“
Model LT vznikol ako odpoveď na potrebu prepravy väčšieho nákladu, než aký zvládal Bulli. S ponukou rôznych verzií karosérie (skriňová dodávka, valník, šasi s kabínou, bus či dvojkabína) a dvomi rázvormi osí a výškami strechy si Volkswagen LT rýchlo získal obľubu.

Zásadným konštrukčným riešením bolo presunutie motora dopredu – medzi vodiča a spolujazdca – čo výrazne zefektívnilo využitie ložného priestoru. Výsledkom bolo kompaktné, no prekvapivo priestranné vozidlo. Ložný objem bol až 7,85 m³ čo bolo o 50 % viac ako pri modeli T2.

Ergonómia a vlastný šesťvalec
Volkswagen kládol dôraz aj na ergonómiu, čo bolo v tej dobe v segmente dodávok nezvyčajné. Veľké spätné zrkadlá, ergonomické ovládacie prvky a individuálne zavesenie prednej nápravy zvýšili komfort jazdy.

Pôvodne bol LT dostupný s benzínovým motorom Audi 100 (75 k) a dieselovým Perkinsom (65 k). V roku 1979 prišiel vlastný šesťvalcový diesel 2.4 l, ktorý sa vyznačoval kultivovaným chodom – tak veľmi, že ho použilo aj Volvo, vo svojich osobných vozidlách. V rokoch 1983 až 1993 nasledovali ďalšie modernizácie vrátane výkonnejších motorov, pohonu 4×4 a nových dizajnových prvkov. Volkswagen LT sa stal aj obľúbenou bázou pre obytné vozidlá – najmä model Florida.

LT2 (1996): Nová éra s pomocou Mercedes-Benz
V roku 1996 nastúpila druhá generácia – LT2, vyvíjaná v spolupráci so značkou Mercedes-Benz. Modernizovaný dizajn a technika, pozdĺžne uložené TDI motory, nižší nástup a lepšia priechodnosť medzi kabínou a nákladovým priestorom znamenali výrazný pokrok. LT2 sa vyrábal až do roku 2006, pričom sa ho vyrobilo takmer 340 000 kusov.

Crafter začal s Mercedesom, potom sa osamostatnil
V roku 2006 prišiel model Crafter – názvom i koncepciou samostatný. Prvá generácia vznikala opäť v spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz a ponúkala širokú paletu verzií, vrátane 4MOTION s offroad výbavou, ktorý sa zúčastnil Rallye Dakar 2012. Do roku 2016 sa predalo viac ako 480 000 kusov.

V roku 2016 predstavilo VW úžitkové vozidlá úplne nový Crafter, vyvinutý už čisto „in-house“. Výroba dnes prebieha v novom závode vo Wrześni (Poľsko). Nový Crafter vznikol v spolupráci so zákazníkmi, čím sa stal referenciou v segmente: s nosnosťou do 5,5 tony, objemom ložného priestoru do 18,4 m³ a voľbou medzi pohonom predných, zadných alebo všetkých kolies. V roku 2017 získal titul „Medzinárodná dodávka roka“ a o rok neskôr prišli elektrický e-Crafter a obytný Grand California.

2024: Nový Crafter s dôrazom na bezpečnosť
Modelový rok 2024 priniesol digitalizovaný kokpit s 10,3- alebo 12,9-palcovým displejom, novým hlasovým ovládaním s ChatGPT, elektrickú ručnú brzdu či nové ovládacie prvky. Základnú výbavu tvoria systémy ako Front Assist, Lane Assist, rozpoznávanie značiek či obmedzovač rýchlosti.
Voliteľne je k dispozícii Travel Assist s Emergency Assist. Aj napriek širšej výbave ostáva Crafter cenovo na úrovni predchodcu. Do konca roka 2024 sa vyrobilo už takmer 500 000 kusov „osamostatnenej“ generácie.