V budúcnosti budú všetky novo vyvinuté vany založené na novej, modulárnej, flexibilnej a škálovateľnej architektúre, ktorá dostala názov Mercedes-Benz Van Architecture.
Od roku 2026 uvedie divízia Mercedes-Benz Vans na trh plne elektrické modely Van Electric Architecture (VAN.EA) a vstúpi tým do novej éry. Architektúra Van Combustion Architecture (VAN.CA) bude nasledovať s najmodernejšími spaľovacími vanmi.

Aj Mercedes-Benz si tak drží pootvorené dvere a nateraz sa zaoberá aj spaľovacími motormi. Bez ohľadu na typ pohonu umožňuje nová architektúra vozidla jasné rozlíšenie medzi privátnymi vanmi v luxusnom segmente a úžitkovými dodávkami v prémiovom segmente.
VAN.EA pre rodinné aj luxusné modely
Ponuka vanov na prepravu osôb bude pomerne široká, od rodinných vozidiel až po exkluzívnu VIP kyvadlovú dopravu a luxusné limuzíny s obrovským priestorom. Zimné testovanie budúcich MPV prebehlo vo švédskom Arjeplogu. Vozidlá tu odolávajú extrémnym klimatickým podmienkam.

Testovacie jazdy za polárnym kruhom sú súčasťou komplexného testovacieho plánu, ktorý sa postupne uskutočňuje vo viacerých klimatických pásmach a testovacích trasách. Dizajn testu je špeciálne prispôsobený vlastnostiam nových vanov. Špeciálnu pozornosť dostávajú jazdná dynamika a bezpečnostné systémy, ako napríklad ESP, ako aj vetranie a vyhrievanie veľkorysého interiéru.

Mercedes-Benz Vans vstúpi do novej kapitoly
V extrémnych podmienkach sú testované jednotlivé komponenty aj celé vozidlo. Arktické podmienky ponúkajú cenné poznatky pre dokončenie vývoja. „Naše budúce veľkopriestorové vozidlá ohlasujú novú éru. Na dosiahnutie našich ambicióznych rozvojových cieľov využívame všetky príležitosti, ktoré ponúka digitalizácia. Vďaka nášmu ‚riadiacemu centru misie’ sme mohli optimalizovať údaje o cestách v reálnom čase. Týmto spôsobom sme výrazne skrátili náš harmonogram skúšok a dosiahli sme významný pokrok na ceste k zrelosti produktu veľmi efektívnym spôsobom,“ hovorí Dr. Andreas Zygan, vedúci vývoja divízie Mercedes-Benz Vans, spoločnosť Mercedes-Benz AG.

Jeden z hlavných cieľov testov v chladnom počasí je analyzovať správanie vozidla v podmienkach klzkej vozovky. V porovnaní so suchým asfaltom je úroveň priľnavosti na ľade a snehu až o 90 % nižšia, čo má veľký vplyv na zrýchlenie, zastavenie a zmenu smeru.
VAN.EA prinesie najnovšie technologické inovácie
Systému poodvozku majú aj do vanov priniesť maximálne komfortný zážitok z jazdy. Mercedes hovorí, že riadenie zadnej nápravy ďalej zlepšuje ovládateľnosť a výrazne znižuje polomer otáčania. Nová architektúra VAN.EA umožňuje použitie systému 4MATIC.

Pohon všetkých kolies rozširuje rozsah použitia vozidiel, ale tiež zaisťuje, že spĺňajú najvyššie požiadavky zákazníkov bez ohľadu na poveternostné podmienky. Všetky vozidlá sú vybavené najnovšou verziou operačného systému Mercedes-Benz (MB. OS), ako 800-voltovým nabíjacím systémom pre nabíjanie jednosmerným prúdom a 22kW AC nabíjačkou.
Dôraz je kladený aj na teplotný manažment vozidla a komfort v interiéri. Vozidlá sú pred začiatkom jazdy ochladzované v špeciálnych chladiacich komorách, aby sa zaručilo, že všetky systémy budú fungovať hladko aj pri veľmi nízkych teplotách. Správanie pri nabíjaní a riadenie nabíjania sú tiež dôkladne testované a optimalizované.