Divízia Mercedes-Benz Vans naplno pracuje na elektrifikácii všetkých svojich modelových radov. Už dlhšie je svetu známa Trieda T, no značka Mercedes-EQ teraz predstavila model Mercedes-Benz EQT. Podľa nej v sebe spája variabilitu a hodnotnú výbavu Triedy T s výhodami plnoelektrického pohonu.
Nová EQT prichádza na Slovensko s cenníkovou cenou od 48 684 eur s DPH pre EQT s elektrickým motrom s výkonom 90 kW a so štandardnou dĺžkou karosérie. Oficiálne bude na náš trh tento model uvedený na jeseň toho roku, no obejdnať si ho môžete už teraz. Maska chladiča s čiernym panelom s centrálnou hviezdou a pre značku typickými lamelami chladiča dáva hneď na prvý pohľad vedieť o tom, že nová EQT patrí do rodiny Mercedes‑EQ.
Úžitkové vlastnosti z Triedy T
Elektrický malý van kombinuje kompaktné rozmery s veľkým vnútorným priestorom. Vďaka chránenej a priestorovo úspornej inštalácii akumulátora v podlahe vozidla, poskytuje podľa značky takmer rovnakú variabilitu a funkčnosť interiéru ako Trieda T s konvenčným pohonom. EQT meria 4 498 mm na dĺžku, 1 859 mm na šírku a výška dosahuje 1 819 mm. Variant s dlhým rázvorom príde na trh ešte tento rok.
Hrana ložného priestoru je vo výške 561 mm a mala by preto uľahčiť nakladanie ťažkých predmetov. Posuvné dvere na oboch stranách vozidla majú otvor so šírkou 614 mm a s výškou 1 059 mm. Zadná lavica pojme tri detské sedačky.
VVýkonové parametre modelu Mercedes-Benz EQT
V čase uvedenia na trh bude EQT k dispozícii s elektromotorom s max. výkonom 90 kW (122 k) a s max. krútiacim momentom 245 Nm. Lítium-iónový akumulátor s využiteľnou kapacitou 45 kWh je uložený v podlahe pred zadnou nápravou, kde je chránený pred nárazom. Striedavým prúdom ho dokážete nabíjať výkonom 22 kW pomocou palubnej nabíjačky.
Rýchlejšie nabíjanie v závislosti od stavu nabitia, alebo State of Charge (SOC) a teploty vysokovoltového akumulátora, ponúkajú rýchlonabíjacie stanice s jednosmerným prúdom. Nabíjačka EQT zvládne nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 80 kW. Takto by ste sa z 10 na 80 % kapacity mali dostať za 38 minút. Konektor pre nabíjanie je umiestnený v prednej časti pod hviezdou Mercedes. Pre nabíjanie striedavým a jednosmerným prúdom je EQT sériovo vybavená zásuvkou a káblom na kombinované nabíjanie.
O komfort sa stará tepelné čerpadlo
Tepelné čerpadlá umožňujú energeticky mimoriadne úsporné klimatizovanie, preto sa inžinieri rozhodli využiť ho aj v EQT. Prostredníctvom aktívneho teplotného manažmentu je k dispozícii veľká časť energie pre stabilný dojazd vozidla. Akumulátor vozidla napája len kompresor zabudovaného tepelného čerpadla a nepreberá samotné klimatizovanie interiéru.
Inteligentný teplotný manažment sa stará aj o to, aby sa počas nabíjania na nabíjacej stanici na predklimatizovanie využíval výlučne tu dostupný elektrický prúd. Vychladením vozidla vopred sa akumulátor udržiava v optimálnom pracovnom rozsahu a v kabíne vozidla je za každých okolností požadovaná teplota. Vozidlu ju stačí počas jazdy iba udržiavať a ušetrená energia je k dispozícii pre dlhší dojazd.
Bezpečnostní asistenti už v štandarde
EQT dostala stabilnú konštrukciu karosérie s dráhami vedúcimi zaťaženie, ktoré taktiež absorbujú energiu. Vozidlo je vybavené stredovým airbagom, ktorý sa pri prudkých bočných kolíziách rozvinie medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca. Celkovo je na palube už v štandarde 7 airbagov.
Okrem zákonom predpísaných systémov ABS a ESP® je EQT sériovo vybavená tiež Systémom núdzového volania Mercedes-Benz. Na rozdiel od zákonom požadovanej funkcie eCall tento ponúka ďalšie funkcie. Komunikácia neprebieha iba v príslušnom národnom jazyku, ale v jazyku, ktorý vodič nastavil v infotainmente. To pomôže v prípade núdze v zahraničí. Centrála núdzového volania Mercedes-Benz potom upovedomí najbližšieho poskytovateľa záchranárskych služieb. Najdôležitejšie údaje o nehode sa odosielajú centrále núdzového volania Mercedes-Benz aj prostredníctvom správy SMS, čo zvyšuje istotu pri prenose.
MBUX s Mercedes me
Ďalšou prednosťou EQT je sériovo dodávaný infotainment MBUX, s prístupom k množstvu digitálnych doplnkov Mercedes me. MBUX má veľmi učenlivý softvér a pomocou 7-palcovej dotykovej obrazovky sa ovláda veľmi intuitívne, čo poznáme už zo sesterských modelov. Smartfón je možné spárovať cez Apple CarPlay a Android Auto. Na želanie je k dispozícii systém MBUX s integrovaným navigačným systémom a inteligentným hlasovým asistentom „Hey Mercedes“.
MBUX sa vďaka umelej inteligencii dokáže učiť a predvídať, čo chce vodič urobiť ako ďalší krok. Napríklad, ak pravidelne parkujete neďaleko svojej cyklistickej trasy, dostanete od systému automaticky návrh tohto cieľa hneď po tom, ako navigačný systém rozpozná túto trasu. Vy ako vodič tento návrh už iba potvrdíte a máte k dispozícii všetky informácie v súvislosti s touto trasou.
S MBUX majú zákazníci prístup k digitálnym službám ako aktuálne informácie o premávke. So službami Mercedes me ale môže byť EQT ešte inteligentnejšia. Pred, počas aj po jazde je možné využívať ďalšie funkcie, stačí si prepojiť svoj van s účtom Mercedes me. Vďaka tomu tak môže vodič napríklad ešte pred zastávkou na nabíjanie získať dôležité informácie, ako sú dostupnosť nabíjacích staníc, nabíjací výkon, náklady či typ zástrčky. Okrem toho je prostredníctvom aplikácie Mercedes me alebo multimediálneho displeja vo vozidle možné zobraziť aktuálny zostávajúci dojazd či zoznam verejných nabíjacích staníc v okolí.
Nabíjanie s väčšou pohodou
Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu zákazníci Mercedes-EQ s jednou zmluvou získať prístup k verejným nabíjacím stojanom rôznych poskytovateľov po celej Európe. Okrem toho po jednorazovom uložení želaného spôsobu platby ich poteší aj jednoduchá fakturácia. Aplikácia Mercedes me pre smartfóny dopredu zobrazuje presnú polohu, aktuálnu dostupnosť a cenu na vybranej nabíjacej stanici. Na nabíjacom stojane prebehne autentifikácia prostredníctvom zobrazenia v multimediálnom systéme MBUX, aplikácie Mercedes me alebo nabíjacej karty Mercedes me Charge. Všetko ostatné je možné automaticky regulovať prostredníctvom služby Mercedes me Charge.
Mercedes vidí budúcnosť v elektromobilite
Divízia Mercedes-Benz Vans momentálne ponúka štyri modely s elektrickým pohonom s akumulátormi: skriňové eVito či modely eSprinter, eVito Tourer a EQV. Portfólio elektrických modelov bude v krátkom čase rozšírené o malý van v podobe EQT.
Od polovice desaťročia budú pritom všetky novozavedené vany od Mercedes-Benz výlučne elektrické. Divízia Mercedes‑Benz Vans zvolila stratégiu VAN.EA (Mercedes-Benz Vans Electric Architecture), ktorá je základom pre všetky elektrické vany Mercedes-Benz v segmente stredných a veľkých vozidiel, ktoré budú prichádzať na trh od polovice dekády. Nová architektúra má modulárnu štruktúru a je výlučne elektrická (electric only).