Crafter je jedným z najmodernejších úžitkových vozidiel vo svojom segmente. Len do konca minulého roka sa predalo viac ako 354 000 kusov súčasnej generácie. Už poriadne dlho ale nedostal žiaden facelift ani aktualizáciu, a tak sa Volkswagen rozhodol, že to zmení a predstavil aktualizovaný, nový VW Crafter.
Volkswagen Úžitkové vozidlá predstavil prvé fakty o rozsiahlej technickej aktualizácii, ktorú chystá pre model Crafter. Veľká dodávka dostane najnovšiu generáciu infotainmentu, digitálny kokpit, multifunkčný volant, elektronickú parkovaciu brzdu aj viaceré asistenčné systémy. Predpredaj nového Craftera sa začne v apríli 2024.
Nový VW Crafter s prepracovaným interiérom
Jednou z kľúčových zmien bude nový 10,3-palcový resp. voliteľný 12,9-palcový displej infotainmentu, ktorého základom je najnovší multimediálny matrix MIB. Jeho systém sa vyznačuje novo vyvinutým grafickým rozhraním a intuitívnou navigáciou v menu. Ide o totožný systém ako v príapde modelu ID.Buzz Cargo s dlhým rázvorom, ktorý bol predstavený v lete.
Displej je rozdelený na dve dotykové lišty a domácu obrazovku. Naľavo od hornej lišty na displeji sa nachádza nové tlačidlo priameho prístupu, ktoré umožňuje vodičovi jediným kliknutím otvoriť hlavnú ponuku s prehľadom všetkých aplikácií. Vedľa je tlačidlo pre novú funkciu Car Control Center, ktorá ponúka priamy prístup k najdôležitejším funkciám vozidla. Hlavná ponuka a Car Control Center sú vždy prístupné bez toho, aby musel vodič zatvárať aktívnu aplikáciu.
Nová obrazovka infotainmentu aj Digital Cockpit
Nová domovská obrazovka v strede kombinuje obsah najdôležitejších aplikácií zobrazených „na dlaždice“ rôznych veľkostí. Aplikácie je možné individuálne konfigurovať. Spodná dotyková lišta obsahuje funkcie klimatizácie a vyhrievania sedadiel a má tlačidlo domov, ktoré vodičovi umožňuje kedykoľvek sa vrátiť na centrálnu domovskú obrazovku. Teploty a hlasitosť zvuku je teraz možné nastaviť pomocou osvetlených dotykových „posúvačov“. Crafter dostane aj nový online systém hlasového ovládania, ktorý reaguje na prirodzené hlasové povely.
Digitálny štít palubnej dosky Digital Cockpit sa stane štandardnou výbavou. Pomocou samostatného tlačidla View na novom multifunkčnom volante môže vodič voliť rôzne zobrazenia a prispôsobiť si ich. Okrem centrálnych displejov pre rýchlosť alebo dojazd, je v každom zobrazení k dispozícii mnoho ďalších ponúk a informačných displejov – od navigácie a telefónu až po knižnicu médií. Ovládajú sa aj pomocou tlačidiel na multifunkčnom volante. ktorý je mimochodom tiež nový.
Presunutá ručná brzda
Ručná brzda a spínač osemstupňovej automatickej prevodovky, podobne ako zvyšok interiéru, prešli zmenami tiež. Zatiaľ čo doteraz mal Crafter tradičnú páku ručnej brzdy vedľa sedadla vodiča, nová generácia bude vybavená elektronicky ovládanou parkovacou brzdou, ktorej spínač sa nachádza medzi prístrojmi a informačno-zábavným systémom.
Tým sa uvoľní priestor vedľa sedadla vodiča a zlepší sa prístup dozadu, čo uľahčuje život najmä v obytných dodávkach a umožňuje ovládanie sedadla vodiča, ktoré sa dá otočiť o 180 stupňov. Voliaca páka je navrhnutá ako spínač na stĺpiku riadenia v štýle modelu ID. Buzz. Vozidlá s manuálnou prevodovkou si zachovajú radenie v stredovej konzole, modely Crafter s automatickou prevodovkou tam budú mať v budúcnosti priestor na nápoje.
Nové USB porty
Prepracované a premiestnené sú aj ovládacie prvky svetelných funkcií, panely tlačidiel v oblasti stredovej konzoly a všetky otvory ventilácie. Namiesto zásuviek USB-A má nový Crafter rozhrania USB-C a možnosť indukčného nabíjania pre smartfóny. Ďalšou novinkou je nabíjací port USB-C v strede horného obloženia čelného skla. Toto rozhranie umožňuje použitie zariadení v oblasti čelného skla bez toho, aby káble pôsobili rušivo a zasahovali do zorného poľa vodiča alebo spolujazdca.
Veľa asistenčných systémov v štandarde
Značka výrazne rozšírila ponuku asistenčných systémov. Vo vozidlách s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony (N2) budú už ako štandard napríklad systém monitorovania mŕtveho uhla, ktorý vodiča upozorní na chodcov a cyklistov. Funguje v mestskej premávke (0–30 km/h). Ďalšou novinkou a zároveň súčasťou štandardnej výbavy je informačný systém pri rozjazde, ktorý vodiča informuje pri rozjazde tom, či sa pred vozidlom nenachádzajú chodci alebo funkcia brzdenia pri odbočovaní v prípade protiidúceho vozidla.
Tieto systémy sa dajú ako súčasť voliteľnej výbavy objednať aj do vozidiel s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony (N1). V budúcnosti budú štandardom aj Front Assist (autonómne núdzové brzdenie vrátane detekcie cyklistov a chodcov), Lane Assist (systém udržiavania v jazdnom pruhu), Dynamické zobrazenie dopravných značiek, obmedzovač rýchlosti a akustický parkovací asistent pre zadnú časť.
Nový VW Crafter s Travel Assist
Travel Assist bude prvýkrát k dispozícii ako voliteľná výbava pre Crafter. Adaptívny tempomat ACC (automatické zrýchlenie a brzdenie) a asistent udržania v jazdnom pruhu sa tu spájajú do jedného systému, ktorý vďaka asistovanému pozdĺžnemu a bočnému vedeniu zvyšuje pohodlie a bezpečnosť najmä na dlhých cestách.
V kombinácii s Travel Assist je teraz v Crafteri zavedený aj Emergency Assist (automatické brzdenie a manévrovanie na okraj vozovky až do zastavenia). Ponuka nových štandardných a voliteľných asistenčných systémov pozdvihuje produktový rad na novú úroveň a uľahčuje tak vodičom Crafterov každodennú prácu.
Zostáva flexibilný
Nový VW Crafter bude opäť k dispozícii so širokou škálou karosérií, od uzavretých dodávkových vozidiel až po jednoduché a dvojité kabíny, valníky a podvozky, skriňové nadstavby či sklápače. Okrem toho budú stále dostupné rôzne hmotnostné triedy (až do 5 500 kg celkovej hmotnosti vozidla), dva rázvory (3,64 a 4,49 metra) a rôzne celkové dĺžky (6,0 až 7,4 metra). Rovnako ako doteraz bude Volkswagen Úžitkové vozidlá ponúkať Crafter so štyrmi výškami strechy (2,4 až tesne pod 3,0 metra).
Nový Crafter bude dostupn s pohonom predných, zadných a všetkých kolies. Okrem známej šesťstupňovej manuálnej prevodovky a osemstupňovej automatickej prevodovky pre modely s pohonom predných kolies a všetkých kolies bude pre varianty s pohonom zadných kolies použitá nová osemstupňová automatická prevodovka.
Štvorvalcové naftové motory s vysokým krútiacim momentom budú opäť poskytovať výkon 103 kW (140 k), 120 kW (163 k) a 130 kW (177 k). Rozširuje sa aj škála možností registrácie – či už ako ľahké (hodnoty emisií a spotreby sa zisťujú analogicky ako pri meracích metódach osobných automobilov) alebo ťažké (hodnoty emisií a spotreby sa zisťujú na skúšobnom stave motora a skúšobnej jazde podľa spotreby).