Podobne ako mnohé automobilky, aj skupina Renault si stanovila zásadné ciele v oblasti ekológie a ochrany klímy. Klimatickú neutralitu chce dosiahnuť do roku 2040 v Európe a do roku 2050 celosvetovo. Ako súčasť tejto cesty vníma francúzsky výrobca vodíkový pohon, ktorým chce doplniť elektricky poháňané vozidlá.
Vízie sa z papierov začali dostávať do reality, keď Renault predstavil vodíkovú dodávku Renault Master. Veľké ciele klimatickej neutrality sa totiž skladajú z menších, čiastkových cieľov, medzi ktoré patrí aj snaha Renaultu dosiahnuť do roku 2030 spolu so svojim spoločným podnikom HYVIA, s ktorým túto dodávku vyvíja, trhový podiel 30 % na európskom trhu úžitkových vozidiel. Vývoj prebieha aj v osobných vozidlách, kde sú v súčasnosti Renault a Alpine vo fáze navrhovania vodíkového automobilu.
Ako funguje vodíkový pohon?
Vodíkový pohon využíva dve technológie hnacieho ústrojenstva, ktoré umožňujú využiť vodík ako nosič energie. Renault pracuje na oboch: na vodíkovom spaľovacom motore aj na vodíkovom palivovom článku. Vodíkový spaľovací motor využíva vodík ako palivo, ktoré sa spaľuje v prítomnosti kyslíka v spaľovacej komore. Ak sa však povie „vodíkové auto“, myslí sa ním vodíkový elektromobil vybavený vodíkovým palivovým článkom a elektromotorom.
Názov „palivový článok“ môže byť trochu zavádzajúci, pretože pri tejto technológii sa elektrická energia vyrába bez spaľovacieho procesu. V palivovom článku totiž prebieha elektrochemická reakcia medzi vodíkom v nádrži a kyslíkom vo vzduchu. Pri tom vzniká elektrická energia, teplo a vodná para. Elektrina vytvorená v tomto procese sa ukladá do batérie, ktorá poháňa elektromotor. Často sa pri tomto type pohonu vyzdvihuje fakt, že do výfukového systému sa dostáva iba vodná para.
Dojazd v prípade využívania palivových článkov závisí od kapacity trakčnej batérie, ktorá je k palivovému článku pripojená, spolu s kapacitou vodíkovej nádrže. Pri vodíkových elektrických vozidlách slúži vodíkový palivový článok ako predlžovač dojazdu. Pokiaľ ide o výhody vodíkového elektromobilu, má nulové emisie CO2 počas jazdy, väčší dojazd a dotankovanie vodíka trvá toľko, ako tankovanie benzínu čí nafty.
Dodávka na vodíkový pohon
Na autosalóne v Paríži Skupina Renault predstavila prvú sériovú dodávku Renault, ktorá má vodíkový pohon. Renault Master Van H2-Tech bol na trh uvedený koncom roka 2022 a jeho dojazd sa uvádza na úrovni 400 km. Do každej z jeho štyroch nádrží sa zmestí 1,6 kg vodíka, čo spolu predstavuje 6,4 kg vodíka.
Pre Skupinu Renault vozidlá na vodíkový pohon momentálne spĺňajú potreby firemných a obchodných flotíl. So svojim spoločným podnikom HYVIA chce skupina túto technológiu rozšíriť, aby bola k dispozícii predovšetkým na dlhé vzdialenosti. Aj oni sa totiž čoraz častejšie stretávajú s nariadeniami obmedzujúcimi prístup do centier miest. Mnoho takýchto dopravných úloh štartuje z rovnakého miesta, napríklad skladu, a využíva rovnaké trasy.
HYVIA, ktorá je spoločným podnikom Renaultu a spoločnosti Plug Power, vyvíja rad ľahkých úžitkových vozidiel. Renault na vodíkový pohon určený pre firemných zákazníkov a miestne samosprávy je založený na koncepte „dual power“. Pozostáva z 33 kWh batérie a 30 kW palivového článku. Nádrže obsahujú v závislosti od verzie od 3 do 7 kg vodíka. Takáto kombinácia umožňuje spomínaný dojazd 400 km a čas tankovania je podľa automobilky len 3 minúty.
Koncept Renault Scenic Vision
V máji tohto roku bol verejnosti predstavený koncept osobného vozidla Renault Scenic Vision. Má vodíkový pohon s hybridnou elektrickou hnacou sústavou založenou na technológii H2-Tech HYVIA, ktorá je súčasťou modelu Renault Master Van H2-TECH. Tu je elektromotor kombinovaný s vodíkovým palivovým článkom s výkonom 16 kW, ktorý funguje ako predlžovač dojazdu pre trakčnú batériu.
Takéto riešenie umožňuje inštalovať do vozidla dvakrát menšiu trakčnú batériu, pričom dojazd zostáva rovnaký. Renault Scenic Vision plánuje Renault vyrábať s pomocou dekarbonizovaných surovín, ekologicky zodpovednou výrobou v klimaticky neutrálnych závodoch. Batéria a motor majú byť bez kovov vzácnych zemín a vozidlá s nulovými emisiami vďaka svojmu vodíkovému elektromotoru. V Renaulte odhadujú, že technológia vodíkového pohonu bude vhodná na použitie v osobných automobiloch v priebehu najbližších desiatich rokov.
Športové auto na vodíkový pohon
Svoj koncept už má aj športový model Alpine Alpenglow. Je vybavený spaľovacím motorom
poháňaným vodíkom. Formula 1 pre Alpine je akýmsi laboratóriom, kde sa vyvíjajú najnovšie
technológie Skupiny Renault. Alpine investuje do výskumu a vývoja vodíka pre budúce športové vozidlá, potenciálne aj pre Formulu 1.
Alpine predstavila koncept Alpine Alpenglow počas autosalónu v Paríži. Toto športové vozidlo je vybavené vodíkovým spaľovacím motorom a má nízku hmotnosť pretekárskych áut v štýle Supercar. Alpenglow v rámci svojej práce na uskutočniteľnosti vodíkového pohonu v motoristickom
športe poukázal na jeho možné budúce využitie v sériových športových modeloch.
Znižovanie emisií ale nie je iba o samotných automobiloch. Skupina Renault v rámci svojho úsilia o dosiahnutie cieľov stanovených v Stratégii trvalo udržateľného rozvoja investuje aj do dekarbonizácie zameranej na znižovanie uhlíkovej stopy výrobných fabrík Skupiny a jej dodávateľov. V ďalšej etape v rámci implementácie procesu hromadnej modernizácie ojazdených automobilov bude nasledovať demontáž a recyklácia trakčných batérii.