5.3 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Rakúska pošta testovala filtre jemného prachu v eSprinteroch

V auguste tohto roka boli dve plne elektrické dodávky eSprinter patriace Rakúskej pošte vybavené filtrami jemného prachu integrovanými do predného modulu. Cieľom tohto experimentu bolo zníženie emisií jemného prachu.

Od leta sa elektrické dodávky z dielne Mercedes-Benz Vans pohybujú v Grazi a jeho okolí a na svojich dodávateľských trasách prešli spolu takmer 6 400 km. Divízia Mercedes-Benz Vans spolu a Rakúska pošta takto spoločne v reálnych podmienkach testujú filtračnú techniku vyvinutú v spolupráci so spoločnosťou MANN+HUMMEL. Technika bola prvýkrát predstavená v októbri 2021 vo vozidle SUSTAINEER (SUSTAINABILITY PIONEER, teda priekopník trvalej udržateľnosti), ktoré predstavila divízia úžitkových vozidiel Mercedesu.

Kvalita ovzdušia ako kľúčový faktor kvality života v mestách

Graz bol pre tento test vybraný zámerne. Toto rakúske mesto si zakladá na kvalite ovzdušia a vyvíja aktivity na zníženie vplyvov poškodzujúcich životné prostredie. Najčastejšie sa pochopiteľne hovorí o emisiách CO2 a časticiach jemného prachu. Práve na zníženie zaťaženia prostredia jemným prachom a získanie komplexných poznatkov o účinnosti, vplyvoch počasia a o dlhodobej životnosti v reálnej prevádzke sa zmaeriava v súčasnosti stále prebiehajúci test.

Mercedes-Benz Vans, Rakúska pošta a MANN+HUMMEL vybavili dve vozidlá eSprinter Rakúskej pošty integrovanými filtrami jemného prachu. Filtre boli umiestnené do predného modulu.

Prvé výsledky po štvrťroku prevádzky

Denný nájazd elektrických dodávok dosiahol v priemere 53 km. Trasy vedú z logistického centra pošty v Kalsdorfe do centra Grazu a späť. Počas jednej trasy každé z vozidiel eSprinter doručí priemerne 160 zásielok a zastaví takmer 100-krát.

Filtre po prvých troch mesiacoch skontroloval a analyzoval ich výrobca MANN+HUMMEL. Všetky boli nepoškodené a bez deformácií. Od spustenia pilotného projektu sa vozidlá používali takmer 60 dní, pričom každé z nich odfiltrovalo z okolitého vzduchu približne 6 400 miligramov prachu. Prvé výsledky teda ukazujú, že jemný prach sa filtruje v blízkosti zdroja, to znamená tam, kde vznikajú jeho emisie.

Okrem životnosti filtrov sa analyzujú aj účinky na vozidlá. Merania tlakovej straty potvrdili trvanlivosť filtrov a súčasne bolo stanovené zaťaženie filtrov 15 %. Pri používaní filtrov zatiaľ neexistujú žiadne obmedzenia a s cieľom získať ďalšie poznatky bude pilotný projekt pokračovať do polovice roka 2023.

Vedecká podpora z Nemecka

Vedeckú podporu projektu poskytuje Ústav energetických a environmentálnych technológií (IUTA) v Duisburgu. Ďalšie pravidelné kontroly filtrov priamo na mieste vykonáva divízia Mercedes-Benz Vans a MANN+HUMMEL.

Prebiehajúci projekt zapadá aj do inteligentnej koncepcie Rakúskej pošty s názvom „Zelený Graz“. Vo vozovom parku rakúskej pošty v Grazi sa na doručovanie balíkov, listov, reklamných zásielok a tlačovín už od novembra 2021 využívajú výlučne elektrické vozidlá, ktoré neprodukujú výfukové plyny. Rakúska pošta chce týmto krokom prispieť k zníženiu emisií CO2 a hluku v meste. Do roku 2030 chce čisto elektrickými vozidlami doručovať zásielky po celom Rakúsku. Od jari 2022 sa tomu prispôsobuje aj jej vozový park, ktorý sa rozširuje už iba o čisto elektrické dodávkové vozidlá.

Inovácie v praxi

Testovaná technika pochádza z roku 2021. Už vtedy Mercedes-Benz Vans prezentoval zariadenie SUSTAINEER, teda dva filtre v prednom module a na spodku karosérie, ktoré znižujú ekologickú stopu jemného prachu. Moderná filtračná technika je určená na filtráciu vzduchu v bezprostrednom okolí vozidla a na znižovanie určitej časti emisií jemného prachu s veľkosťou častíc do 10 mikrometrov (PM10). Pozitívny účinok závisí od koncentrácie v okolitom prostredí, čo v praxi znamená, že v oblastiach s horšou kvalitou vzduchu dokáže SUSTAINEER kompenzovať väčšiu časť svojich vlastných emisií.

V kombinácii s odsávacím ventilátorom, ktorým je vozidlo už vybavené, dokáže zo vzduchu odfiltrovať jemný prach. Zachytávanie jemného prachu z okolitého vzduchu funguje aj pri nízkej rýchlosti jazdy a počas procesu nakladania. Vozidlo je vybavené aj snímačom jemného prachu. Ten meria koncentráciu jemného prachu vo vzduchu, na základe čoho môže regulovať výkon filtrácie. Vďaka tomu je možné vozidlo využívať aj ako mobilnú meraciu stanicu. Vložky filtra sa dajú jednoducho vybrať a vymeniť v rámci ročného servisu.

Aktuálne
Prečítajte si aj