Prvá generácia elektrickej dodávky eSprinter od Mercedesu prišla na trh v čase, kedy elektromobilita bola takpovediac v plienkach. Doba však zásadne pokročila a s ňou aj požiadavky a potreby zákazníkov. Preto prichádza nový Mercedes-Benz eSprinter 2024.
Ako mnohé elektrické dodávky, aj prvá generácia eSprintera bola vytvorená tak, že sa do existujúcej karosérie dodávky zapracovalo elektrické pohonné ústrojenstvo. Zatiaľ čo samotná dodávka zostala nezmenená, komponenty, ktoré dostala druhá generácia, majú od tých pôvodných poriadne ďaleko.
Technologický skok
Pripomeňme si, ako na tom bol pôvodný eSprinter. Mal motor s výkonom 85 kW spárovaný s batériou s kapacitou 55 kWh. Technológiu si požičal od vtedajšieho modelu eVito, rovnako poskladaného na elektrickú dodávku na báze ICE verzie. eSprinter v tom čase nemal žiadne zásadné funkcie, aké by ste očakávali od Mercedesu, ako napríklad multimediálny systém MBUX. Navyše, existoval iba jeden variant karosérie eSprintera – klasická dodávka s vysokou strechou a štandardným rázvorom kolies.
Nový Mercedes-Benz eSprinter 2024 prichádza s poriadne zmenenými parametrami a technikou. Začnime tým, že ponúka viac než jeden variant. Najnovší eSprinter môže byť dodávka alebo podvozok v dvoch dĺžkach aj v dvoch rôznych variantoch výbavy – Pro alebo Select. V pláne sú dokonca konverzie priamo z výroby, vrátane modelov s odnímateľnými bočnicami a chladiacimi agregátmi. Rozsah sa teda výrazne rozšíril.
Tri kapacity batérie
Veľkosti batérií sa zvýšili z 55 kWh na tri rôzne možnosti: 56 kWh, 81 kWh alebo 113 kWh. Nové batérie sú vyrobené z lítium-železo-fosfátu a neobsahujú nikel ani kobalt, čo je šetrnejšie k životnému prostrediu aj ku krajinám, kde sa ťažia kovy vzácnych zemín.
Počas prvej jazdy sme testovali vlajkovú loď s batériou s kapacitou 113 kWh. Dostupná je len pri najvyššej celkovej hmotnosti vozidla a v karosérii L3. Aj pri tejto hmotnosti je schopná odviezť len niečo viac ako jednu tonu nákladu, vďaka svojej hmotnosti 3 248kg.
Na druhej strane však veľká batéria poskytuje poriadny dojazd. Vo vlastných testoch dosiahol Mercedes dojazd okolo 475 km a oficiálny údaj WLTP v čase uvedenia na trh hovorí o 435 km. V skutočnom svete a s nákladom to bude menej, no stále je to neporovnateľne viac ako v prípade prvej generácie, ktorá mala dojazd niečo cez 150 km.
Viac priestoru pre náklad
Viac veľkostí karosérie znamená aj rôzne maximálne objemy nákladového priestoru. eSprinter bol pôvodne dostupný len v jednej veľkosti, s kapacitou 11m³, avšak nový model bude mať nákladový priestor s objemom až 14 m³ v prípade najväčšej dodávky. Ako väčšina elektrických dodávok, ktoré teraz prichádzajú na trh, bude eSprinter schopný ťahať príves a ťažná kapacita dosahuje dve tony.
V kabíne druhej generácie už nájdete plnohodnotný systém MBUX s digitálnym prístrojovým panelom a infotainment systémom. Centrálny displej má veľkosť 10,25 palca a je štandardom vo všetkých verziách, spolu s dotykovou obrazovkou s DAB rádiom, Bluetooth a bezdrôtovou konektivitou pre smartfóny. Dodávka bude tiež schopná vytvoriť vlastný Wi-Fi hotspot a prijímať aktualizácie na diaľku.
Štandardná výbava vo vstupnej verzii Pro zahŕňa vyhrievané elektrické zrkadlá, multifunkčný volant, vyhrievané sedadlo vodiča vpredu, klimatizáciu a kameru na cúvanie. Upgrade na verziu Select pridáva predné a zadné lapače na blatníkoch, kožený volant a pohodlnejšie sedadlo vodiča. Sú tu tiež LED svetlomety a automatická asistencia diaľkových svetiel.
Mercedes-Benz eSprinter 2024 má nové technológie
Hoci sa vonkajší a vnútorný vzhľad eSprinterov nezmenil, do dodávky sa dostáva významne prepracovaná technológia. Zadná časť má úplne novú nápravu obsahujúcu elektrický motor, zatiaľ čo nové komponenty vysokého napätia a riadiace systémy sú v prednej časti dodávky.
Batérie sú všetky umiestnené pod podlahou v strede rámu, v odolnom ochrannom puzdre, aby sa zabránilo poškodeniu. Nový Mercedes-Benz eSprinter 2024 sa tak dostáva do bodu, kedy ide viac o od základov vyvinutý elektromobil než len šasi zo spaľovacej verzie, do ktorého namontovali elektrický pohon.
Najlepším dôkazom je jazda, ktorá je vďaka novej batérii a novému elektromotoru na úplne inej úrovni. S výkonom 150 kW, čo je ekvivalent 201 k, je eSprinter rýchly na štarte. Testovanie s nákladom 200 kg nebolo príliš náročné na preverenie jeho schopností, ale 400 Nm krútiaceho momentu, pohon zadných kolies a typicky príjemná a citlivá spätná väzba, ktorú dostanete od podvozku Sprinter, robí z neho zábavnú dodávku na jazdenie.
Komfort jazdy á la Mercedes
Silnou stránkou dodávok od Mercedesu je komfort jazdy, ktorý je v modeli eSrpinter 2024 zvlášť vysoký, zatiaľ čo držanie na ceste je oproti dodávke so spaľovacím motorom podstatne lepšie. Môže za to nižšie ťažisko 113 kWh batérií. eSprinter je na veľkú dodávku prekvapivo obratný a hoci sme ho nemohli testovať na kľukatých cestách – veľká časť našej trasy viedla po meste alebo diaľnici v Kalifornii – auto dobre reaguje na rýchlu zmenu smeru, s presnosťou a obratnosťou.
Celkom reálne vyzerali aj údaje výrobcu o dojazde. S tromi režimami batérie – Comfort, Eco a Maximum Range – dostanete rôzne profily výkonu. Najúspornejším je Maximum Range, ktorý uberá 20 % výkonu. Ide o overený systém jazdných režimov, v predchádzajúcej generácii eSprintera to boli režimy Comfort, Eco a Eco+.
Nový systém rekuperácie
Aj regenerácia pri brzdení bude tým, ktorí už majú skúsenosti s eSprinterom predchádzajúcej generácie známa. Je tu rovnaký ovládač, ktorý poskytuje prístup k režimom D-, D, D+ a D++. Avšak, v druhej generácii bol predstavený nový stupeň s názvom D Auto. Používa radarový senzor aby dokázal vybrať to najlepšieho zo všetkých režimov, na základe aktuálnej dopravy alebo terénu.
Ak sa teda blížite k stojatej zápche a zložíte nohu z plynového pedála, automaticky sa zapne najregeneratívnejší režim, aby sa čo najviac rekuperovala energia a zároveň sa znižovala rýchlosť. Naopak, ak idete do kopca a dáte nohu z plynu, systém vyberie režim D++, kde nie je žiadna rekuperácia. Vy tak môžete plachtiť bez zbytočnej straty hybnosti.
Praktickejší a lepšie pripravený
Je to skvelý doplnok, ktorý eliminuje problémy s režimami rekuperácie a jazdu robí plynulejšou. Nie je dokonalý, boli prípady, keď nereagoval na stojatú dopravu pred nami, alebo keď vybral príliš silný stupeň rekuperácie a nebolo to potrebné. No v princípe ide o účinný systém, ktorý odstraňuje problémy s optimalizáciou rekuperácie.
Celkovo má eSprinter veľa vecí, ktoré sa viete obľúbiť. Jednak je to zlepšenie výkonu, dojazdu a praktickosti, ktoré všetky dostali veľmi potrebný impulz. Ide o obrovský krok vpred? Asi nie. Je to atraktívnejšia možnosť? Určite áno.
S najväčšou batériou je nový eSprinter 2024 produktom pre kohokoľvek, vrátane flotíl s vysokým denným kilometrovým výkonom. S menšou batériou môže byť rozumným riešením pre široký okruh zákazníkov. Viac sa dozvieme neskôr v tomto roku.