Písal sa rok 2010 keď na trh prišla elektrická dodávka strednej triedy od Mercedesu. Nové eVito ale jasne ukazuje, ako veľmi vývoj za tie roky poskočil. Na vlastnej koži sme to vyskúšali na prvej jazde vo Frankfurte nad Mohanom.
Facelift bol poriadny najmä z pohľadu technológií, dnes však už aj dodávky musia vyzerať dobre, preto sa zmeny okrem pohonu, batérie a interiéru dotkli aj vonkajšieho vzhľadu. Zmenila sa predná mriežka, ktorá má tri „rebrá“ s 3D efektom, je tu nový nárazník so vzduchovými otvormi a ako opciu môžete mať teraz špičkové MULTIBEAM LED svetlá. Pohľad zozadu najviac oživujú stmavené LED-ky a ak si priplatíte, oba nárazníky (vpredu aj vzadu) môžete mať aj vo farbe auta.
Štýlové nové eVito Tourer
Dizajn spomíname aj preto, že nové eVito nie je v ponuke len ako panelová dodávka alebo Mixto, ale aj ako osobná verzia Tourer. Práve eVito Tourer bolo vždy dostupnejšou verziou luxusnej Triedy V, no pri tejto novej generácii treba podotknúť, že prináša viacero štýlových prvkov, ktoré prispievajú k pohodliu a rozdiely medzi týmito dvomi modelmi z úplne iných segmentov sa dosť zmenšili.
Nastupovanie a vystupovanie v tme uľahčuje v eVito Tourer LED osvetlenie, pribudli možnosti zliatinových diskov a v opcii sú dokonca také detaily, ako je nasvietená trojcípa hviezda na zemi po otvorení dverí.
Bez ohľadu na to, či ide o nákladnú alebo osobnú verziu má nové eVito vynovený interiér. Pred vodičom je medzi dvomi analógovými budíkmi 5,5-palcový farebný displej, konečne s kvalitnou grafikou. Obrazovka nfotainmentu má 10,25 palca a spolu so systémom MBUX ju dostanete už v štandardnej výbave. MBUX je za nás jeden z najlepších infotainment systémov, aké v úžitkovom aute môžete mať. Od grafiky, cez jednoduché ovládanie až po rýchlosť, akou pracuje.
Popri zmenenom dizajne výduchov klimatizácie je nový aj volant, ktorý imituje to, čo môžete poznať z osobných modelov značky. Za jeho nevýhodu ale považujeme sčasti dotykové ovládanie. V každom prípade, mať takéto niečo v panelovej dodávke sme si pred 10 rokmi asi nevedeli ani predstaviť.
K MBUX ešte musíme dodať, že okrem štandardných funkcií má v elektrickej verzii aj špeciálne elektrické menu, ktoré vám pomáha plánovať jazdy a zvykať si na elektromobilitu. Ak máte cúvaciu kameru, systém vám tiež dokáže ukázať, koľko miesta za autom potrebujete na to, aby ste bez problémov otvorili výklopné dvere nákladového priestoru.
Takmer tona nákladu
Užitočné zaťaženie závisí od verzie, no maximálna hodnota je 950 kg. Objem nákladového priestoru panelovej dodávky je 6,6 m3. Mercedes už štandardne zapracoval batériu do podlahy vozidla, aby sa zachovali všetky úžitkové vlastnosti a ako bonus v tomto prípade teší výborné ťažisko.
Maximálna celková hmotnosť pre panelovú dodávku eVito je 3,2 tony, eVito Tourer ju má o čosi vyššiu (3,5 tony). Obe verzie môžete mať v dvoch rôznych dĺžkach – dlhú alebo extra dlhú. eVito Tourer ponúka viacero rôznych konfigurácii sedadiel pre max. 8 pasažierov.
Cez 300 kilometrov dojazdu
Panelová dodávka má batériu s využiteľnou kapacitou 60 kWh. Mercedes s ňou udáva dojazd 319 km. O pohon sa stará elektromotor s max. výkonom 85 kW (116 k), stály výkon je 70 kW (95 k). Testovacie kilometre sme absolvovali aj so zaťažením a motor si počínal spoľahlivo. Plynulé rozbehy vás neoprú do sedadla, ale pre bežné jazdenie je výkon úplne postačujúci.
Osobná verzia eVito Tourer dostala rovnaký stály výkon, no vyšší maximálny výkon (150 kW resp. 204 k). Takisto má popri 60 kWh batérii navyše ešte väčšiu, 90 kWh batériu. Podľa WLTP je dojazd s väčšou batériou 381 km. eVito aj eVito Tourer majú štandardne tepelné čerpadlo, ktoré dokáže zužitkovať prebytočné teplo z elektrického motora aj z batérie. Toto riešenie predlžuje dojazd, pretože najmä pri nízkych teplotách pomáha s vykurovaním interiéru.
Štvorstupňová rekuperácia
eVito aj eVito Tourer majú na volante pádla, ktorými si môže vodič prispôsobiť odpor rekuperácie. Má štyri stupne (D-, D, D+, D++) a vynikajúco sa s ním pracuje. Občas zareagoval systém s oneskorením niekoľkých sekúnd, no celkový dojem zostal napriek tomu výborný. Ak ste aktívny vodič, ktorí sa zaujíma o dianie na ceste, pádla si rýchlo obľúbite. Piatym režimom je DAUTO, ktorý reaguje automaticky podľa údajov z radarov a navigácie. Funguje spoľahlivo, no neodporúčame sa na neho bezhlavo spoliehať. Predsa len, ide o pomocníka, nie plnohodnotnú náhradu reakcií vodiča.
Nabíjanie obojsmerným prúdom (AC) je možné výkonom 11 kW, jednosmerné rýchlonabíjanie (DC) zvládne výkon 80 kW pri menšej a 110 kW pri väčšej batérii, ktorú ale môžete mať iba v eVito Tourer. Nová generácia už má na výber štyri jazdné režimy – okrem štandardného aj Sport, Economic a Maximum Range, teda pre maximálny dojazd.
Nové eVito je veľmi príjemná dodávka
Z panelovej dodávky, ktorú sme na prvej jazde skúšali, sme mali výborné pocity. Použité materiály aj celkové spracovanie sú v novej generácii na vyššej úrovni. Komfort je taký dobrý, že si ani neuvedomujete, že sedíte v dodávke. MBUX dokážete ovládať aj z volantu alebo hlasom a mikrofóny dokonca rozoznávajú tiež to, či hovoríte vy alebo spolujazdec, takže hlasom si zapnete napríklad aj vyhrievanie sedadla.
K užívateľskému komfortu prispievajú aj digitálne služby. Cez aplikáciu Mercedes me app viete na diaľku auto zamykať alebo otvárať a zatvárať okná. Tejto funkcii zväčša prídete na chuť, keď sedíte doma, a chcete skontrolovať, či ste zamkli alebo zavreli okná. “Elektrická inteligencia”, ktorú sme spomínali vyššie, je v praxi jednoduchá na pochopenie a najmä ak nedôverujete elektromobilite, je to veľký pomocník na cesty. Zvlášť do neznámeho prostredia, kde nemáte taký prehľad o nabíjacích bodoch, ako možno máte vo svojom meste. Systém navyše navrhuje zastávky na nabíjanie čo najoptimálnejšie k danej ceste, takže vás nezdržuje nabíjaním doplna. Reaguje aj na nepredvídateľné udalosti, ako sú zápchy alebo náhla zmena štýlu vašej jazdy.
Nové prvky bezpečnosti
Asistenčné systémy sú niektoré nové a niektoré tu už boli, ale inžinieri ich vylepšili. Brzdový asistent Active Brake Assist už do rýchlosti 60 km/h dokáže upozorniť aj na vertikálne prechádzajúce vozidlá alebo asistovať vodičovi pri odbočovaní a predchádzať kolíziám do rýchlosti 40 km/h. Možno ešte zaujímavejšia pre vás bude informácia, že osem asistenčných systémov máte uź v štandardnej výbave. Vrátane cúvacej kamery alebo monitorovania mŕtveho uhla.
Z nových, ktoré sú súčasťou balíka Driving Assist Package, stojí za zmienku napríklad 360-stupňová parkovacia kamera alebo digitálne spätné zrkadlo, ktoré podľa svetelných podmienok automaticky prispôsobuje jas.