Vývoj novej generácie modelov Ford Transit Custom postavil pred automobilku Ford náročnú výzvu. Súčasná generácia je totiž vo svojom segmente 1-tonových dodávok lídrom na Európskom trhu a jej zákazníci preto majú od novej generácie len tie najvyššie očakávania.
Vo Forde sa však tejto úlohy nezľakli a pristúpili k nej veľmi zodpovedne. Transit Custom prepracovali vo všetkých dôležitých oblastiach – od bezpečnosti a jazdných vlastností cez úpravy v nákladovom priestore až po pripojené služby.
Vylepšili aerodynamiku, ubrali kilá
Aj keď si zákazníci nevyberajú úžitkové vozidlá podľa vzhľadu, každý profesionál určite rád vystúpi z moderného auta ktoré púta pohľady okoloidúcich. Podľa nás sa to Fordu podarilo, čo je však omnoho podstatnejšie je fakt, že úpravy v dizajne vychádzajú zo snahy optimalizovať prúdenie vzduchu. Nový Ford Transit Custom má po zmenách v dizajne o približne 13 % menší odpor vzduchu ako jeho predchodca.
Dizajn sa radikálne menil aj v interiéri, kde nájdeme nový digitálny štít palubnej dosky s rozmerom 8,3 palcov, ktorý je štandardom, takže ho už v základe dostanete vo všetkých verziách. Dotyková obrazovka multimediálneho systému má 13 palcov, no čo nás nepotešilo, zmizlo fyzické ovládanie klimatizácie a kúrenia.
Zostali však praktické odkladacie priestory vo dverách, ďalšie sú nad palubnou doskou a nový odkladací priestor vznikol pred sedadlom spolujazdca. Airbag sa totiž presunul na strop, čím v priestore na palubnej doske pred spolujazdcom vznikla uzatvárateľná priehradka na rôzne predmety alebo dokumenty.
Rafinované riešenia v interiéri
Trochu neštandardne, pod riadiacou pákou, je v prípade verzie s manuálnou prevodovkou umietnený priestor pre smartfón aj s USB portami. Toto riešenie nás najskôr prekvapilo, keď nám ale inžinieri z Fordu vysvetlili detaily, začalo to dávať zmysel. Komplikovanejší prístup k smartfónu totiž zvolil zámerne, aby ho vodič počas jazdy nemal po ruke a venoval sa výhradne šoférovaniu.
Takto chcú vodičov motivovať k častejšiemu využívaniu Apple CarPlay a Android Auto, kedy môžu svoj telefón ovládať pomocou dotykovej obrazovky infotainmentu. Ide o vec špecifickú pre verzie s manuálnou prevodovkou. Vo verzii s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou je odkladací priestor umiestnený ergonomickejšie, pretože nepotrebuje riadiacu páku.
Upravená pozícia vodiča
Ford chcel do svojho úžitkového modelu preniesť jazdu ako v osobnom aute, s čím súvisí aj zmena pozície sedadla vodiča. Sedadlo bolo posunuté smerom dozadu, kolesá sa naopak posunuli viac dopredu. Pre lepšie nastupovanie a ergonómiu má volant plochú spodnú časť obruče a v kabíne máte vpredu úplne rovnú podlahu, vďaka čomu sa po nej ľahko presúvate aj k dverám spolujazdca.
Nový Ford Transit Custom čerpal aj zo spätnej väzby zákanzíkov, z ktorých mnohí v kabíne potrebujú mať mobilnú kanceláriu. Preto sa volant dá sklopiť do kolmejšieho uhla a vďaka doplnkom z neho ľahko vznikne stolík pre prácu alebo pre obed počas prestávky. Okrem troch držiakov na poháre (jeden je sklopný) sa do oboch dverí zmestí 1,5-litrová fľaša aj jedna ďalšia, menšia fľaša.
Čo je nové vzadu?
Keďže sa auto vyvíjalo nanovo, prepracovali sa mnohé prvky, čo vo výsledku prinieslo okrem iného aj úsporu hmotnosti na úrovni 100 kg. Ford Transit Custom tak v závislosti od verzie ponúka najvyššie užitočné zaťaženie 1 327 kg. Znížila sa zadná nakladacia hrana (o 15 mm) a k vyššej ergonómii má prispieť aj široký nástupný schodík pri bočných dverách. Tie navyše môžu byť na požiadanie elektrické. Otvor po otvorení bočných dverí má rozmer 1 030 x 1 301 mm. Výška auta je pod 2 metre, aby sa bez problémov dostalo do štandardných podzemných garáží.
Nákladový priestor má v karosérii množstvo predpripravených otvorov, aby sa nadstavbárom lepšie a rýchlejšie pracovalo na úpravách. So systémom Ford Pro Integration Upfit dokonca môže nadstavbár nastaviť ovládanie tak, že dodatočné vybavenie ovládate priamo na dotykovom displeji multimediálneho systému. Objem nákladového priestoru závisí od verzie, L1H1 ponúka 5,8 m3, max. objem nákladového priestoru je 6,8 m3. S voliteľnou otvárateľnou prepážkou pod sedadlom spolujazdca je možné predĺžiť užitočnú dĺžku (pri verzii L2H2 na 3,45 metra).
S LED osvetlením na náklad výborne vidíte aj po tme. Maximálna užitočná hmotnosť, opäť podľa verzie, siaha až po 1 350 kg, max. hmotnosť brzdeného prívesu je 2 800 kg. K nemu si už z výroby môžete objednať výsuvné ťažné zariadenie. Inžinieri zvýšili aj tuhosť vozidla, konkrétne o 30 % v porovnaní sp redchodcom a upravili prístup do nákladového priestoru pre lepšie nakladanie a vykladanie.
Ford Transit Custom šetrí čas kuriérom
Špeciálne pre kuriérov vyvinul Ford Pro funkciu Delivery Assist. Jej cieľom je zjednodušiť veci, ktoré kuriéri pri zastavení na adrese denne opakujú desiatky krát – použiť ručnú brzdu, zavrieť okná, pustiť výstražné smerovky, zamknúť dvere a pod. S funkciou Delivery Assist si kuriér nastaví, čo všetko sa má udiať. Potom dokáže všetky preddefinované úkony urobiť stlačením jedného tlačidla. Ford vykalkuloval, že takto dokáže ušetriť kuriérovi približne 20 sekúnd na jednej zastávke.
Čas aj náklady šetrí aj služba Ford Live, ktorá monitoruje vozidlo a predvída potrebnú údržbu. Tým sa zvyšuje prevádzkyschopnosť a v rámci servisu sa uskutočňujú iba tie úkony, ktoré sú potrebné. Len od začiatku tohto roka bolo do služby Ford Live pripojených 400 000 vozidiel. Aktualizácia softvéru na diaľku je v tomto modeli už samozrejmosťou.
Príjemná jazda aj jazdní asistenti
Úžitková novinka samozrejme dostala celú paletu bezpečnostných asistentov. Ako vodiča vás poteší najmä to, ako pracujú. Udržanie v jazdnom pruhu reaguje s adekvátnou jemnosťou a plynulosťou, čo je problém pri niektorých konkurentoch, ktorých systémy pri priblížení sa k deliacej čiare pruhu zasiahnu tak prudko, až vás to ako vodiča irituje. Rovnako spoľahlivo fungoval adaptívny tempomat – pri priblížení sa k autu pred nami reagoval plynule a na diaľnici nezachyával autá vo vedľajších pruhoch. Z pohľadu komfortu potešia bezkľúčové štartovanie, bezdrôtové nabíjanie či umelá inteligencia na báze asistenta Alexa a zabudovaný 5G modem.
Auto má uplné nové nezávislé zavesenie zadných kolies, ktoré sa prejavilo pri jazde po kamenných kockách v meste. Ford veľa hovorí o tom, že chcel priniesť jazdu, ktorá sa čo najviac podobá jazde v osobnom aute a v tomto prípade nejde iba o marketingové reči, podrailo sa mu to. K pohodliu prispieva aj veľmi dobré riadenie. Má ideálnu odozvu a ľahkosť a pri manévrovaní v úzkom priestore nie je potrebné toľko točiť volantom. Na prvej jazde sme mali k dispozícii iba dieselovú verziu s predným náhonom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, na nový 8-stupňový automat sa pozrieme neskôr, keď k nám dorazí na redakčný test.
Elektrická verzia dostala batériu s užitočnou kapacitou 91 kWh, ktorá by mala zvládať dojazd 399 km. Kým veľkosť batérie zostáva rovnaká, jej kapacita sa zvýšila o 35 %, čo umožnil technologický pokrok vo vývoji akumulátorov.