Nissan na poli úžitkových vozidiel nie je žiadnym nováčikom. Pravdou ale je, že veľká dodávka v jeho portfóliu chýbala. To sa teraz zmení.
S novým modelom sa chce japonská značka zamerať na tri hlavné segmenty: malé a stredné podniky, eCommerce a rekreačný segment, teda podvozky pre rekreačné vozidlá a karavany. Nissan vníma transformáciu dopravného sektora a Interstar preto ponúkne okrem dieselového pohonu aj ako elektromobil. Obe verzie novinárom predstavil v Barcelone.
Dizajn nadväzuje na identitu značky
Podobnosť s Renaultom Master je evidentná, no Nissan si chcel zachovať svoje charakteristické prvky a v Londýne preto jeho dizajnové oddelenie navrhlo vlastnú prednú masku. Tá sa opiera o dva kľúčové prvky – dizajn Interlock 1.0 a tzv. V-Motion, pochádzajúci z osobných vozidiel značky. Predná maska je robustná a po bokoch má charakteristické chrómované rebrá.
Takto sa Nissanu podarilo skombinovať dizajn v štýle SUV s dizajnom nákladných áut, ktoré japonská značka vyrába najmä pre ázijský trh. Dominantnými prvkami sú vpredu tiež veľký nápis Interstar, horizontálne svetlá a prieduchy v spodnej časti rohov predného nárazníka, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu.
Kvôli aerodynamike sa toho menilo viac. A-stĺpik sa posunul dopredu a zmenil uhol, tok vzduchu sa zmenil aj pod vozidlom. Pre dieselovú aj elektrickú verziu to znamená nižšiu spotrebu. Koeficient aerodynamického odporu SCx sa znížil o 20 %.
Moderná kabína
Interstar ponúkne vodičovi veľmi ergonomické, moderné prostredie. Palubná doska je nasmerovaná na vodiča, dislpej multimediálneho systému má vynikajúcu grafiku aj ovládateľnosť. Je súčasťou sériovej výbavy, za prílpatok ho ale môžete mať s operačným systémom opstaveným na platforme Googlu. Ide o praktickú vec, ak ste ale zvyknutý využívať AppleCar Play alebo Android Auto, základ vám bohate postačí.
Paleta bezpečnostných systémov je široká, ppopri opvinných v rámci GSR sú tu aj ďalšie, zvyšujúce komfort aj bezpečnosť. Elektrická verzia má ako štandard digitállny štít palubnej dosky, pre dieselové verzie bude opciou a na trh príde táto možnosť neskôr. Pre profesionálov podstatná informácia – v kabíne je spolu 135 litrov odkladacích priestorov. Okrem bežných pre odkladanie predmetov dennej potreby je veľký priestor pod sedaldami spolujazdca. Zmestí sa sem aj náradie.
Okrem manuálu aj automat od ZF
Dieselové verzie sú poháňané dvojlitrovým dieselovým štvorvalcom, ktorý dostal štyri výkonové verzie: 105 kW (max. krútiaci moment 330 Nm), 130 kW (350 Nm), 150 kW (360 Nm) a 170 kW (380 Nm). Najsilnejšie z nich (150 a 170 kW) budú dostupné okrem 6-stupňového manuálu aj s 9-stupňovým automatom od ZF.
Na prvej jazde sme sa najskôr dostali za volant 130 kW verzie s manuálom. Po jazdách s Masterom sme vedeli, čo môžeme očakávať, jazda s Interstarom bola o to zaujímavejšia, že na korbe bolo naložených 400 kg. Auto nemalo s váhou žiadny problém, podvozok poskytuje na dodávku nadštandardne vysoký komfort.
Interstar má výbornú manévrovateĺnosť, za čo vďaćí kratšiemu rázvoru a lepšiemu riadeniu. Polomer otáčania sa zmenšil o 1,2 metra, najdôležitejšie ale je, že to za volantom cítite. Sesterský Master bol za (ne)obratnosť predošlej generácie tvrdo kritizovaný, no táto nová, z ktorej vznikol aj Interstar, popsunula auto o level dopredu.
Inovovaný bol tiež brzdový systém. Nissan ho označuje ako „jednokrabičkový“, pretože všetko je integrované v jednom boxe. Elektronicky riadený hydraulický systém šetrí hmotnosť, zlepšuje brzdný výkon a bez ohľadu na zaťaženie dodávky má poskytovať konzistentné brzdenie, ktoré zvýši jazdný komfort. V praxi auto so 400 kg záťaže brzdilo naozaj plynule a spoľahlivo.
Tichá elektrická jazda
Ako druhý sme si zobrali elektrický variant s väčšou 87 kWh batériou. Autu poskytuje dojazd zhruba 460 km, s čím sa Interstar radí k tomu najlepšiemu v segmente. Dôležité je ale dodať, že Interstar dosahuje takýto dojazd s podstatne menšou batériou oproti konkurentom, čo má vplyv nielen na nižšiu spotrebu ale zvyšuje to aj užitočné zaťaženie.
Verzia s väčšou batériou má výkon 105 kW (143 k) a krútiaci moment 300 Nm. Spotreba sa pohybuje okolo 21 kWh/100 km, ako deklaruje samotná značka. Menšia baéria bude určená skôr do veĺkých miest a na špecifické úlohy. Jej kapacita je 40 kWh, čo bude stačiť asi na 200 km. Verzia s menšou baterkou má výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 300 Nm.
S elektrickou dodávkou sa mi jazdilo ešte pohodlnejšie ako s dieselovou, nevyrušuje vás hluk ani vybrácie a celkový zážitok z jazdy je pre mňa s elektrickým motorom komfortnejší. Nissan okrem elektrickej verzie do 3,5 tony (s nosnosťou 1 125 kg) ponúka aj verziu s celkovou hmotnosťou 4 tony (s nosnosťou 1 625 kg), na ktorú stále stačí „béčkový“ vodičský preukaz.
Prestavby sú možné priamo z výroby
Nissan očakáva, že 30 až 40 % produkcie vozidiel budú tvoriť dodávky s nejakým typom úprav, preto túto možnosť popnúka už priamo z výroby a kvalitná predpríprava má urýchliť aj konverzie u prestavbárov.
Interstar má nateraz dve dĺžky rázvoru – L2 (5,68 m) a L3 (6,31 m), L4 príde do ponuky neskôr. Výšky sú na výber dve: H2 (2,5 m) a H3 (2,75 m). Podľa toho, ako si tieto parametre nakombinujete, získate objem nákladového priestoru od 10,8 do 22 m3. Nateraz je v ponuke iba pohon predných kolies, varianty s pohonom zadnej nápravy prídu budúci rok.