Divízia Mercedes-Benz Vans predstavila začiatkom februára nový eSprinter. Elektrická dodávka, pri ktorej značka vyzdvihuje efektivitu, dojazd a užitočné zaťaženie, sa na trh dostane najskôr v polovici tohto roka v USA a Kanade, do Európy dorazí prvá variant koncom roka 2023.
Nemeckí inžinieri navrhli nový eSprinter na základe troch modulov. Prvým je predný modul, v ktorom sa nachádzajú všetky vysokonapäťové komponenty a ktorý môže byť bez akýchkoľvek zmien kombinovaný s ktorýmkoľvek variantom, nezávisle od rázvoru či veľkosti batérie.
Druhým modulom je modul pre integrovanú vysokonapäťovú batériu, ktorá je umiestnená na podvozku, aby sa šetrilo miesto pre náklad. Umiestnenie medzi nápravami, spolu s robustnou ochranou, dopomáhajú zároveň k nízkemu ťažisku, čo podľa Mercedesu bude mať pozitívny vplyv na ovládateľnosť a bezpečnosť. Tretím modulom je zadný modul s elektricky ovládanou zadnou nápravou. V ňom je umiestnený aj elektromotor a takisto ako prvý modul, aj tretí bude využiteľný pre všetky verzie.
Modulárny dizajn má priniesť maximálnu synergiu vo výrobe a značka je presvedčená, že zníži aj výrobné náklady. Do vývoja nového eSprintera investoval Mercedes-Benz 350 mil. eur, zhruba 50 mil. sa investuje do výrobných závodov v americkom Charlestone a nemeckých závodov Düsseldorf a Ludwigsfelde, aby sa adaptovali na výrobu novej generácie.
Nový elektrický pohon, poriadne veľká batéria
Nový eSprinter bude vybavený batériou s kapacitou 113 kWh, podľa cyklu WLTP by mala zabezpečiť dojazd 400 km. Objem nákladového priestoru je 14 m3, s celkovou maximálnou hmotnosťou vozidla 4,25 tony. Po panelovej dodávke, ktorá sa v Európe predstaví koncom tohto roka, budú nasledovať ďalšie varianty ako podvozok s kabínou a rovnako ďalšie varianty kapacity batérie.
Mercedes-Benz upriamuje pozornosť na dve kľúčové vylepšenia: efektívny elektromotor a novú elektricky poháňanú zadnú nápravu. Obe tieto súčasti sú v dodávkach Mercedes-Benz použité po prvý krát. Elektromotor s permanentným magnetom váži iba približne 130 kg a ponúkne dva maximálne výkony: 100 resp. 150 kW. Krútiaci moment bude dosahovať do 400 Nm. Nová zadná náprava umožňuje okrem klasickej panelovej dodávky ponúknuť aj podvozkové verzie.
Palubná nabíjačka zvládne 115 kW
V úvode sme spomínali, že neskôr bude možné okrem rôznych variantov objednať aj rôzne batérie, konkrétne tri. Využiteľná kapacita najväčšej bude 113 kWh, menšie majú kapacitu 56 resp. 81 kWh. Batérie sú vyvinuté na báze technológie LFP (lithium/iron phosphate), teda bez použitiu niklu a kobaltu. Značka pri batérii hovorí o maximálne účinnom tepelnom manažmente.
Nabíjanie bude možné oboma spôsobmi, teda pomocou AC aj DC. Na wallboxe bude max. výkon nabíjania 11 kW, na rýchlonabíjačkách zvládne nový eSprinter až 115 kW. Z 10 na 80 % kapacity sa tak pri 56 kWh batérii dostanete za približne 28 min., pri 113 kWh batérii za zhruba 42 min.
Digitalizácia s pomocou MBUX a Mercedes me
Nový eSprinter príde na trh multimediálnym systémom MBUX a s jeho najnovším softvérom. Navigácia bude obsahovať tzv. elektrickú inteligenciu, vďaka ktorej dokáže systém poskytnúť informácie o aktuálnom dojazde v reálnom čase, v závislosti od aktuálnej dopravnej situácie a topografii trasy.
Dokáže taktiež vypočítať najvhodnejšiu stratégiu nabíjania tak, aby ste sa do svojho cieľa dostali čo najrýchlejšie alebo aby ste vo svojej destinácii mali k dispozícii potrebnú nabíjaciu koncovku. Autentifikácia na nabíjacom bode má byť jednoduchá vďaka MBUX, spolu s platbou prostredníctvom Mercedes me. Nechýba ani hlasový asistent reagujúci na známe „Hey, Mercedes“.