V roku 1999 v Renaulte začal svoju medzinárodnú kariéru, aby sa doň po skúsenostiach a líderských pozíciách v iných popredných európskych automobilkách vo februári 2022 vrátil. Heinz-Jürgen Löw vedie divíziu úžitkových vozidiel v Skupine Renault a my sme sa ho v rozhovore pýtali na to, ako vidí budúcnosť a výzvy, ktoré tento segment čakajú.
Renault je medzi svojimi LCV zákazníkmi známy výborným pomerom ceny a výkonu. Ako si túto konkurenčnú výhodu chce značka udržať v meniacom sa prostredí a s pribúdajúcou konkuerenciou?
Úspech je mixom kvalitného produktu a spoľahlivej siete. Hovoríme tu o ľahkých úžitkových vozidlách, s nimi je spoejná dôvera, prevádzkyschopnosť, a ak sa čokoľvek stane, zákazník chce mať pri sebe spoľahlivého partnera, ktorý mu pomôže. Práve preto si myslím, že ako Renault máme v Európe veľmi vyvážený mix spomínaných aspektov.
Ako vnímate príchod nových startupov ako Canoo, Arrival alebo Rivian do segmentu úžitkových vozidiel?
Berieme ich vážne. Canoo, Rivian, Arrival, všetko sú to veľmi schopné a kvalitné spoločnosti, ktoré stavajú do istej miery špecifické vozidlá. Sledujeme ich aktivity, no zameriavame sa na nás, naše produkty a služby, pretože práve náš kvalitný produktový rad je našou najsilnejšou konkurenčnou výhodou. Výzvou v segmente úžitkových vozidiel je fakt, že nie každý zákazník chce štandardný produkt. Práve naopak, mnohí zákazníci potrebujú špecifické vozidlá, rôzne prestavby či nadstavby. Zatiaľ vám nemôžem povedať viac, no môžem prezradiť, že pracujeme na niečom veľmi inovatívnom v oblasti špeciálnych vozidiel a inteligentných pripojených vozidiel. Chystáme sa pripojiť naše vozidlá, aby sme s nimi mohli byť v neustálom kontakte a v kontakte s našimi zákanzíkmi a ich potrebami na cestách. Pracujeme s nápadmi pre budúci produkt, ktorý prinesie zásadné veci.
Keď je reč o startupoch ako Canoo alebo Arrival, ich prednosťou je agilita aj fakt, že sú v odvetví noví. Svoje vozidlá vyvíjajú od základov, preto ich vedia maximálne prispôsobiť dnešným aj budúcim očakávaným trendom. V čom je podľa vás naopak výhoda etablovaných výrobcov ako Renault?
Možno to bude znieť staromódne, ale v prvom rade určite skúsenosti. Máme zabhenuté výrobné závody, naše vozidlá sú na trhu desaťročia, preto veľmi dobre vieme, čo znamená kvalita, čo znamenajú celkové náklady na prevádzku a máme silnú servisnú sieť. Toto sú prednosti, ktoré máme ako štandardná automobilka. Čo potrebujeme teraz, je rovnaký prístup k inováciám. Pozorne počúvať našich zákazníkov a ponúkať im produkty, ktoré sú rovnako dobré alebo lepšie, ako im ponúka konkurencia. Navyše, a teraz to myslím pozitívne, naša tradičná servisná sieť im ponúkne starostlivosť, ktorú očakávajú. Toto sú dôvody prečo si myslím, že sme na príchod týchto startupov pripravení a teraz to bude záležitosť toho, kto dokáže takéto produkty doať na trh skôr. Mnohé startupy totiž oznámili zásadné veci, no nepodarilo sa im ich zatiaľ preniesť do reality a na trh. Minimálne nie v Európe.
Niektorí európski výrobcovia úžitkových vozidiel sa s príchodom pokročilých technológií stále viac pozerajú aj po možnosti rozšíriť svoje podnikanie na ďalšie trhy vo svete. Ako to vníma Renault?
Už dnes je realita taká, že ak chcete ísť ako európsky výrobca vozidiel na trh v USA, musíte sa vyrovnať s clom, takže už len to vám zvyšuje cenu o 25 %. Ďalším aspektom je to, kde má kto výrobné kapacity. Aj preto má každý výrobca svoju „domácu pôdu“ na ktorej pôsobí. My ju máme v Európe.
Aký vplyv bude mať na vývoj v segmente LCV príchod nových bezpečnostných nariadení, schválených Európskou úniou?
Keď sa pozeráte na to, koľko asistenčných systémov prichádza do nových vozidiel, zákonite to ťahá ich cenu nahor. Našim cieľom je bezpochyby napĺňať ciele nadchádzajúcich regulácií, to je bez debaty, ale zároveň zachovať vysokú kvalitu našich produktov. Zároveň musíme myslieť na to, že úžitkové vozidlá sú pre zákazníkov nástrojom, pomocou ktorého zarábajú peniaze. Ich kúpa a prevádzka ekonomicky musí dávať zmysel.
Renault má v ponuke spaľovacie motory aj elektrické pohonné jednotky, cez spoločnosť HYVIA ponúkate už aj vodíkové dodávky. Akým smerom sa podľa vás bude uberať mobilita v budúcnosti? Bude to mix alebo sa napokon trh viac zameria na jeden z týchto pohonov?
V súčasnosti hrajú z pohľadu záujmu zákazníkov prím spaľovacie motory a elektromotry. V Európe sú jasne určené ciele, ktoré chceme dosiahnuť a na tom budeme pracovať. Elektrické úžitkové vozidlá prichádzajú postupne, miunlý rok tvorili 7 % z predaja LCV vEurópe. Na čom môžeme a budeme ďalej pracovať v Renaulte, je objavovanie nových možností ako podporiť našich zákazníkom a poskytnúť im pohony, ktoré chcú.
Aj preto sme sa spojili s firmou Plug a vznikla HYVIA. Ale ak sa ma dnes opýtate „Heinz, ako vidíš trh s vodíkovými dodávkami o tri roky?“ nebudem vám zatiaľ vedieť odpovedať. Čo viem povedať je, že na trhu, ktorý sa práve formuje, máme za cieľ mať 30 %-ný trhový podiel. Vidíme na trhu vodíkových dodávok veľkú konkurenciu, no vďaka našim výrobným závodom vieme vodíkovú technológiu do vozidiel implementovať veľmi efektívne, vieme efektívne vyrobiť nádrže na vodík a tým znížiť cenu takýchto vozidiel. Uvidíme, ako sa bude trh vyvíjať.