Ford Ranger patrí v Európe medzi najobľúbenejšie pick-upy. Možno ste ale nevedeli, že existuje aj jeho taktická verzia, určená pre prieskumné a ďalšie bojové a obranné operácie. Ford FG-P je ľahké taktické vozidlo postavené na báze 1-tonového Fordu Ranger. Predstavila ho spoločnosť Ford Global Fleet Sales, ktorá ponúka prispôsobené špecializácie a špeciálne vybavenie pre zákazníkov s rôznymi potrebami.
Model FG-P je postavený na novej generácii Fordu Ranger a preto ťaží z mnohých moderných prvkov a systémov, ktoré sú dnes v civilnej verzii dostupné. DNA značky je zrejmá na predných LED svetlách v tvare C aj na drsne pôsobiacej mriežke chladiča. Tak ako civilný Ranger, aj verzia FG-P je široká a pôsobí robustne.
Ford Ranger FG-P ponúka tri motorizácie
Motorizácie pre FG-P ponúkajú na výber z verzie s 2,0-litrovým radovým štvorvalcom s jedným alebo s dvomi turbami, ďalšou možnosťou je 2,3-litrový benzínový motor EcoBoost, vrcholom ponuky je 3,0-litrový dieslový V6 motor s výkonom 184 kW a krútiacim momentom 600 Nm. Nákladový priestor obsahuje 360-stupňové zónové osvetlenie, systém nákladového manažmentu, úchyty, kotviace oká a ďalšie prvky. Podľa zvolenej motorizácie je s motorom spriahnutá 6-stupňová automatická prevodovka alebo 10-stupňová automatická prevodovka SelectShift.
Všetky svetlá vypnete za sekundu
Vozidlo je vybavené systémom „Black Out“, ktorý tvorí niekoľko kontrolných modulov. Vďaka nim je možné stlačením tlačidla vypnúť všetky zdroje svetla v aute alebo aktivovať tzv. spací mód. Vtedy sa vypnú aj všetky pasívne systémy v aute, aby auto neprodukovalo žiadne svetlo. Deaktivujú sa aj zdroje zvuku ako trúba alebo pípajúce senzory.
Aktívne zostanú primárne funkcie vozidla: štandardne operuje systém HVAC, takisto aj motor a prevodovka. V prevádzke zostáva tiež posilňovač riadenia a bezpečnostné systémy ako ABS, ESP či airbagy. Pre zákazníkov z oblasti armády existuje možnosť nainštalovať osvetlenie pre jazdu v konvoji alebo infračervené svetlá.
Tichý mód pre tajné operácie
Pre mnohé misie je kľúčové zostať neviditeľný a nezachytiteľný. V tzv. tichom móde auto vypne spaľovací motor a pohybuje sa s minimálnou hlučnosťou a tepelnou stopou, aby sa vyhlo akémukoľvek zachyteniu. Ford Ranger FG-P je totiž vybavený aj elektrickou hnacou líniou a batériami. Systém funguje tak, že auto musí zastaviť, vodič zaradí neutrál a aktivovuje tichý mód. Spaľovací motor sa vypne a bezpečnostný systém zabezpečí, aby sa opäť nezapol až do momentu, kedy ho vedome aktivuje vodič.
Elektrický motor poháňa vozidlo do rýchlosti 20 km/h, na požiadanie sú však k dispozícii aj vyššie rýchlosti. Dojazd sa líši podľa veľkosti batérie, od 2 do 30 km. V tichom režime motor vozidla nevydáva žiadne zvuky a nevytvára žiadne teplo, avšak, ak je to potrebné, spaľovací motor môže byť okamžite reaktivovaný.
Odpruženie až do 3 500 kg
Ford Global Fleet Sales ponúka pri tomto vozidle zvýšenie celkovej hmotnosti vozidla na 3 500 kg, pre lepšiu kontrolu a rozloženie nákladu. Toto vylepšenie bolo testované podľa austrálskych pravidiel, ktoré sa v oblasti maximálnej celkovej váhy vozidla považujú za jedny z najprísnejších na svete. Toto vylepšenie takisto zabezpečuje dlhodobú spoľahlivosť počas najťažších, najnáročnejších misií. Stabilizuje a udržiava vozidlo počas jazdy, aby mohla posádka bezpečne vykonávať svoju misiu. Predný navijak bol, ako inak, navrhnutý pre vysokú záťaž. Zvýšenej celkovej hmotnosti je prispôsobené aj testovanie systémov ABS a ESP.
Kompatibilita s leteckým palivom
Motor dostal konverziu na JP8 čo znamená, že dokáže fungovať s použitím všetkých druhov nafty a dokonca aj na letecké palivo. Čo sa ale stane, ak motor s emisnou normou Euro 4+ beží na palivo s vysokým obsahom síry alebo palivo, ktoré nie je diesel? Katalyzátor sa môže zaniesť nečistotami, na chladiči EGR sa môže hromadiť kyselina a nastať korózia, do motora by sa mohla dostať voda a v najhoršom prípade spôsobiť jeho zlyhanie, ECU motora rozpozná koróziu a zanesenie EGR, čo spôsobí chybové kódy, vstrekovač a vysokotlakové čerpadlo môžu degradovať a napokon, môže nastať odchýlka tlaku paliva, ktorá má za následok vypnutie motora a znížený výkon.
Ako je teda Ford Ranger FG-P upravený, aby zvládol viaceré druhy paliva? Katalyzátor je nahradený nekatalytickým systémom tlmiča výfuku, EGR ventil je zablokovaný prepážkou, aby sa zabránilo vstupu výfukových plynov do chladiča EGR. Samotný chladič zostáva na svojom mieste. Tzv. „horúca klíma“ je doplnkový chladič paliva, zabezpečujúci prevádzku na palivá F63, JP8 alebo podobné palivá s nízkou viskozitou.
Aktualizácie softvéru zahŕňajú rekalibráciu riadiacej jednotky motora (ECU) na deaktiváciu snímača EGR a vymazanie chybových kódov, ktoré sa nezobrazujú v dôsledku zablokovania EGR prepážkou. Rekalibrácia ECU umožňuje jednotke riadiť operácie, kým vozidlo jazdí na rôzne palivá, ktoré nespĺňajú vlastnosti nafty, napr. F63 alebo JP8. Aktualizovaná kalibrácia sa načíta do popredajných systémov Ford, takže bude zahrnutá do pravidelnej aktualizácie každej služby vykonávanej prostredníctvom siete Ford.