Po tom ako sa autonómne minibusy osvedčili na Roland-Garros v roku 2024 Renault Group rozširuje experimentovanie s nimi po celej Európe.
Autonómna mobilita sa testuje v reálnych podmienkach v husto osídlených mestách, pri logistických uzloch aj v bezpečnostne náročných oblastiach. Takýmito testami sa potvrdzuje technologická pripravenosť tejto inovatívnej formy verejnej dopravy.

Počas prvých testov v Paríži najazdili dva minibusy viac ako 1 000 km a prepravili takmer 700 cestujúcich. Po tejto premiére vzrástol záujem miestnych samospráv, dopravcov a prevádzkovateľov súkromných areálov o nasadenie tejto technológie. Nové testovacie prevádzky teraz prebiehajú v Barcelone, Valencii a Zürichu, pričom ďalšie lokality budú oznámené čoskoro.
Autonómna doprava v pulzujúcom centre metropoly
Od 10. do 14. marca Renault Group a WeRide predstavili verejnosti budúcnosť mestskej mobility na otvorenej trase v centre Barcelony. Dva elektrické autonómne minibusy jazdia na 2,2-kilometrovom úseku v bežnej premávke, čím overujú schopnosť autonómnej dopravy fungovať v hustých a komplexných mestských prostrediach.
Od 10. marca do 19. apríla prebieha testovanie autonómnych minibusov vo Valencii, s plánom spustenia ich komerčnej prevádzky od júla 2025. Projekt, ktorý realizujú beti (francúzsky prevádzkovateľ verejnej dopravy), Macif (poisťovateľ vozidiel), WeRide a Renault Group, vytvára prvú autonómnu dopravnú sieť s vysokou úrovňou služieb.

Trasa dlhá 3,3 km spája železničnú stanicu vlakov TGV s priľahlým 162-hektárovým biznis parkom, kde pôsobí 150 spoločností s 3 000 zamestnancami. Minibusy slúžia ako prepojenie medzi stanicou, vzdialeným parkoviskom a stravovacími zónami, čím uľahčujú každodennú mobilitu zamestnancov a cestujúcich. Tento projekt je príkladom toho, ako autonómne vozidlá môžu prispieť k rozvoju dostupnej a ekologickej verejnej dopravy aj mimo centier veľkomiest.
Autonómna doprava v bezpečnostne náročnom prostredí letiska
Od januára 2025 prebieha v priestoroch letiska Zürich testovanie autonómnych minibusov pod vedením WeRide. Cieľom je uľahčiť prepravu zamestnancov medzi terminálmi a súčasne potvrdiť schopnosť autonómnych technológií fungovať v logisticky a bezpečnostne náročných prostrediach, kde sú vysoké požiadavky na spoľahlivosť a precíznu navigáciu.
Renault Group sa pri autonómnych vozidlách zameriava na rozdielne prístupy pre individuálnu dopravu a verejnú prepravu. V prípade individuálnych áut sa v súčasnosti sústredí na pokročilé asistenčné systémy vodiča (ADAS) ako adaptívny tempomat a asistent udržiavania v jazdnom pruhu na úrovni L2/L2+, ktoré zvyšujú bezpečnosť a komfort, pričom kontrolu nad riadením stále ponechávajú na vodičovi. Skupina však pozorne sleduje vývoj cien a regulácií a je pripravená ponúknuť vyššie úrovne autonómie v individuálnej doprave, keď to bude trh vyžadovať.

V oblasti verejnej dopravy Renault Group už dnes vidí potenciál v nasadení vozidiel s autonómiou úrovne L4, ktoré dokážu samostatne jazdiť v definovanom prostredí (Operational Design Domain) s diaľkovým dohľadom, ale bez prítomnosti operátora na palube. S rastúcim zavádzaním nízkoemisných zón budú mestá a samosprávy čeliť novým výzvam v oblasti verejnej dopravy. Odhady naznačujú, že v nasledujúcom desaťročí bude potrebných niekoľko tisíc autonómnych elektrických minibusov, ktoré umožnia flexibilnejšie, prístupnejšie a uhlíkovo neutrálne riešenie mobility.
Renault Group plánuje do roku 2030 uviesť na trh platformu pre robotizované elektrické minibusy, ktorá umožní integráciu autonómnych riešení od špecializovaných partnerov. Autonómne minibusy prechádzajú skúškami v reálnych podmienkach a postupne sa približujú k reálnej komerčnej prevádzke. Projekty v Barcelone, Valencii a Zürichu dokazujú, že táto technológia je pripravená na nasadenie.