V rámci prípravy na prevádzku prvej flotily vodíkových mestských autobusov vyskúša Dopravný podnik Bratislava (DPB) autobusy s týmto pohonom vo svojej prevádzke. Rovnaký model vodíkového autobusu by sa mal vo vozidlovom parku DPB objaviť v roku 2023. Verejnosť by mal voziť na viacerých linkách.
Testovaným autobusom je mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen. V týchto dňoch dorazil do Bratislavy, kde bude počas niekoľkých dní premávať v reálnych podmienkach s cestujúcimi. Tento autobus poháňajú elektromotory umiestnené v zadnej náprave a menšia trakčná batéria. Elektrickú energiu im dodáva vodíkový palivový článok. Nejde o žiadny prototyp, práve naopak. Rovnaký model dnes už prevádzkujú viaceré európske mestá.
„Udržateľná, efektívna, spoľahlivá a ekologická verejná doprava je to, o čo sa spoločne s Dopravným podnikom Bratislava usilujeme. Vodíkový autobus predstavuje ekologické riešenie a prispieva k zníženiu množstva emisií. Teší ma, že počas najbližších dní budeme vodíkové vozidlo testovať v uliciach Bratislavy a získame prvú sadu dát. Už v priebehu budúceho roka vozidlový park obohatia štyri kusy takýchto vodíkových autobusov,“ povedala 1. námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová.
„Testovaním vodíkového autobusu získame cenné dáta potrebné pre prevádzku vozidiel s týmto typom pohonu. Chceme si vyskúšať, ako sa autobus správa v rôznych podmienkach, a na základe toho naplánujeme jeho efektívne využitie na linkách MHD v budúcnosti. Sám som zvedavý na výsledky a dúfam, že si naši cestujúci rýchlo zvyknú na komfort a jeho tichý chod. Záleží nám na udržateľnej a zelenej doprave a práve vo vodíku vidíme racionálne riešenie znižovania emisnej stopy bez prevádzkových limitov,“ uviedol predseda predstavenstva DPB a.s. Martin Rybanský.
Vodíkový autobus bude od 16.12.2022 do 27.12.2022 premávať cez pracovné dni najmä na linkách 50, 65, 74 a 87. Pre cestujúcich bude jazda týmto vozidlom bezplatná. Štyri rovnaké vozidlá, ktoré však už budú vo farbách DPB, dorazia do depa DPB v roku 2023. Dopravný podnik ich objednal tento rok s pomocou nenávratného finančnéhp príspevku z európskych fondov, na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (MIRRI SR). Tomuto kroku predchádzala súťaž na dodávateľa, ktorej výsledky boli oznámené v závere minulého roka.
Podľa stanoviska DPB vodíková technológia prinesie v budúcnosti perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy. V porovnaní s elektrobusmi poskytuje dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť viac ako 350 km, čím by dokázal plnohodnotne nahradiť bežné autobusy v celodennej prevádzke.