2.3 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Elektrický MAN podstúpil testy v extrémnych mrazoch

MAN sa naplno pripravuje na spustenie sériovej výroby vozidiel s batériovým elektrickým pohonom. Súčasťou príprav boli aj dlhodobé zimné skúšky, ktoré sa uskutočnili v severnom Švédsku. Teploty tu klesali až na -40 stupňov Celzia. Od decembra 2022 do marca 2023 tu e-truck MAN absolvoval denné jazdy s nájazdom od 600 do 800 kilometrov. Spolu najazdili elektrické testovacie vozidlá na ľade a snehu viac ako 10 000 kilometrov.

Testovací tím 30 inžinierov čelil štyri mesiace nehostinným mrazivým podmienkam, vrátane polárnej zimy, počas ktorej trvá denné svetlo len niekoľko hodín. V elektrických vozidlách sa testovali okrem iného napríklad celkový energetický manažment, chladenie a tepelný manažment batérií, interakcia a ovládanie komponentov pohonnej sústavy alebo režim nabíjania v extrémnych zimných podmienkach. Dáta inžinieri čerpali zo štyroch prototypov e-truckov s rôznou konfiguráciou batérií, elektromotora, prevodovky, náprav a kabíny.

Počas zimných testov najazdili štyri vozidlá spolu cez 10 000 kilometrov (Foto: MAN Truck & Bus)

Ako hovorí Dr. Frederik Zohm, člen predstavenstva pre výskum a vývoj v MAN Trucks & Bus, testy dopadli na 100 % úspešne. Testovanie v najnáročnejších podmienkach počas dňa aj počas noci podľa neho potvrdzuje, že elektrické nákladné vozidlá MAN sú už teraz veľmi dobre pripravené na ostrú prevádzku. MAN chce e-truck pripraviť na všetky požiadavky zákazníkov a prevádzkové podmienky, preto ho testujú rôzne tímy. Značka si dala za cieľ veľkú časť dnešného portfólia pokryť elektrickými nákladnými vozidlami, od prepravy chladeného tovaru až po zvoz mlieka či zber odpadu v meste.

Po testoch v mraze prídu v ďalšej fáze testy v extrémnych horúčavách (Foto: MAN Truck & Bus)

Testovanie v tuhých mrazoch je začiatkom série rozsiahlych testov, ktoré na e-truck MAN pred uvedením na trh čakajú. Batérie sa musia osvedčiť aj v odolnosti proti otvorenému ohňu, ponoreniu do vody či voľnému pádu na zem. Celé vozidlo sa podrobí nárazovým testom, meraniu hluku a testu elektromagnetickej kompatibility. A to stáe nie je kompletný zoznam všetkých testovacích procedúr. Až po úspešnom zvládnutí všetkých z nich bude e-truck pripravený do sériovej výroby.

Súčasťou testovania je aj nabíjanie a celkový energetický manažment (Foto: MAN Truck & Bus)

V tejto etape vývoja najazdí e-truck v nepretržitej prevádzke stovky tisíc kilometrov. Okrem zimných testov je naplánovaný aj opačný extrém – prevádzka v horúčavách na juhu Španielska, kde vonkajšie teploty dosahujú hodnoty výrazne nad +40 °C a silné slnečné žiarenie extrémne zahrieva komponenty. To kladie veľmi špecifické požiadavky na tepelný manažment batérií, systém nabíjania a tiež na konštrukčné prvky hnacieho ústrojenstva.

Všetky dáta sú zaznamenávané a analyzované (Foto: MAN Truck & Bus)
Aktuálne
Prečítajte si aj