Scania predala svoje prvé čisto elektrické vozidlo v regióne CER, do ktorého patrí aj Slovensko. Prvá elektrická Scania však nebude jazdiť u nás ani v Českej republike. Prevzala si ju totiž spoločnosť WIN Capital Kft. Slúžiť bude na zásobovanie predajní Aldi v Budapešti.
Prvá elektrická Scania v CER je trojnápravový podvozok s označením 25 P a celkovou hmotnosťou 27 ton. Má dennú kabínu a chladiacu skriňovú nadstavbou od spoločnosti Thermosol Kft. Vozidlo je navrhnuté tak, aby v tichosti prepravovalo chladený tovar po meste a jeho okolí. Zároveň sa to pri nabíjaní elektrinou z obnoviteľných zdrojov bude diať s nulovými emisiami CO2 a bez produkovania prevných častíc či oxidov dusíka.
Vozidlo je vybavené elektrickým agregátom s výkonom 230 kW a deviatimi akumulátorovými modulmi s celkovou kapacitou 300 kWh. Plne naložené vozidlo s chladiacim boxom dokáže podľa značky absolvovať všetky úlohy jedného pracovného dňa. Ešte pre jeho samotným objednaním vykonala Scania dôkladnú analýzu prevádzky v Happy Cargo, aby sa uistila, že konkrétna špecifikácia nákladného vozidla vyhovie každodenným úlohám a možnostiam nabíjania, ktoré táto firma má.
Spoločne s vozidlom Scania poskytla svojmu klientovi aj nabíjací systém pre depo. Skladá sa z jednej mobilnej 40 kW nabíjačky Kempower, ktorá dokáže nabiť nákladný automobil cez noc, a systému riadenia nabíjania ChargeEye, ktorý zákazníkovi umožňuje riadiť a monitorovať proces nabíjania na diaľku. Týmto spôsobom môže zabrániť preťaženiu elektrickej siete v depe alebo nastaviť nabíjanie vozidla v čase tak, aby sa nabíjalo pri najpriaznivejších cenách elektrickej energie. Toto riešenie je jedným z najjednoduchších, ktoré dokáže Scania ponúknuť. Pri komplexnejších potrebách dokáže zaistiť analýzu možností nabíjania a následne navrhnúť a dodať vhodnú a škálovateľnú nabíjaciu infraštruktúru aj pre veľké flotily elektrických nákladných áut. Okrem nabíjania je možné s elektrickým nákladným vozidlom Scania dodať aj ďalšie služby, ako sú zmluvy na údržbu, ktoré môžu pokrývať aj neočakávané udalosti, a financovanie.
Rovnaká vízia partnerov
„V Scanii sme plne odhodlaní dosiahnuť naše vedecky podložené ciele, napríklad znížiť emisie CO2 z používania našich výrobkov o 20 % do roku 2025. Akumulátorové elektrické nákladné vozidlá sú v tejto veci kľúčové, pretože v roku 2025 by mali tvoriť 10 % nášho celosvetového predaja. Máme produkty a služby, aby sme dosiahli túto ambíciu, ale potrebujeme aj prvých partnerov, zákazníkov, ktorí sú odhodlaní podieľať sa na zmene s nami. A som naozaj nadšený, že sme prvého zákazníka našli v Maďarsku vo firme WIN Capital a jej dcérskej spoločnosti Happy Cargo,“ povedal pri odovzdaní výkonný viceprezident a vedúci obchodnej organizácie Scania Mats Gunnarsson.
Je to preto, že obe spoločnosti zdieľajú podobnú víziu. „Cieľom našej spoločnosti je vytvárať udržateľnejšie dopravné riešenia pre našich zákazníkov a v konečnom dôsledku pre celú spoločnosť. Akumulátorové elektrické nákladné vozidlá, ako je naša nová Scania, sú najudržateľnejším riešením na trhu. Na firme Scania sa mi páči, že nedodali iba nákladné vozidlo, ale aj nabíjačku a systém riadenia nabíjania. Dostali sme kompletný servis,“ dodal Loránd Szemerey, zakladateľ a CEO WIN Capital Kft.
Pre značku Scania je Maďarsko priekopníkom v regióne. „Počas vlaňajšieho roku sme pre spoločnosť HAVI dodali dve hybridné vozidlá. Tentoraz odovzdávame kľúče od nášho prvého akumulátorového elektrického vozidla. Som veľmi hrdý na svoj tím, že sme to dosiahli a vkročili do novej budúcnosti celého odvetvia dopravy. Dúfam, že úspech tohto vozidla ukáže všetkým našim zákazníkom, že budúcnosť je elektrická,“ uviedol András Vass, riaditeľ obchodného zastúpenia Scania pre východné Maďarsko.