Keď v roku 2021 prišla na scénu Dacia Bigster, Dacia tým vzbudila množstvo očakávaní a zároveň rozprúdila debatu o tom, či pôjde o úplne nový model, alebo iba nafúknutý Duster.
Napriek tomu, že podoba s Dusterom je evidentná, v Dacii veľmi razantne hovoria o tom, že Dacia Bigster je úplne iné auto. Po prvej jazde s tým môžeme súhlasiť, pretože Bigster prináša viacero noviniek, ktoré v modeloch Dacie nájdete vôbec po prvý krát.

Dacia Bigster je najväčšia v ponuke
Bigster je v poradí šiestym modelom značky v slovenskej ponuke a zároveň najväčším. Dacia si od neho veľa sľubuje, pretože jeho uvedením vstupuje do pre ňu nového C-SUV segmentu. Po Sandere, ktoré je najpredávanejším modelom v Európe pre retailových klientov aj flotilových zákazníkov a Dusteri, ktorý je v retailovom segmente od svojho uvedenia v roku 2018 najúspešnejším modelom, sú teda očakávania od Bigstera jednoznačné, ale realistické.

„Od Bigstera neočakávame prvé priečky, iba sme ho začali uvádzať na trh a je neskoro na to, aby tento rok atakoval líderskú pozíciu. Ale máme svoje očakávania, vstupujeme do nového segmentu. Niekomu sa môže zdať, že Duster je auto z C segmentu, pretože je veľký, ale v skutočnosti tam nepatrí. Našim vstupom do C segmentu je Bigster,“ vysvetľuje Agnieszką Łyżwińską, riaditeľka značky Dacia pre klaster East, do ktorého patrí aj Slovensko.

Bigster je plný noviniek
Bigster dostal svetlú výšku 22 cm, čím jasne odkazuje, že ide o „outdoorové“ auto. Postavený je na rovnakej platforme ako ostatné modely značky, je z nich ale najväčší: meria 4,57 m a vysoký je 1,71. Nebude ale novinka prebrať zákazníkov Dusteru?
„Určite nie. Nemáme žiadne obavy. Prvé náznaky sú veľmi pozitívne. Na Slovensku, ak sa nemýlim, je 70 % objednávok, ktoré sme získali od februára, kedy sa otvorili objednávky na Bigster, od nových zákazníkov, ktorí k nám prichádzajú od iných značiek,“ vysvetľuje Agnieszką Łyżwińską. „Niektorí prichádzajú aj od Renaultu, ale pre nás je to stále zákazník od inej značky, pretože sme separátnou značkou v skupine. Mimochodom, tých 70 % je najvyšší podiel v rámci celého regiónu.“

Batožinový priestor Bigstera má objem 702 litrov (667 podľa meranie metodikou VDL), čo je počítané aj s priestorom pod dvojitým dnom, bez rezervného kolesa, ktoré tu ako opciu môžete mať. Veko batožinového priestoru môže byť otvárané elektronicky, čo je ďalšou novinkou v ponuke.

Ak sa pozrieme na novinky, ktoré tento model prináša, zoznam je pomerne dlhý. Prvýkrát môžete mať v Dacii dvojfarebnú karosériu (kombinácia modrej a šedej), okrem výbavy Journey sú štandardom 19-palcové kolesá z ľahkých zliatin.
Známy interiér s úpravami
Bigster má dve obrazovky – digitálny štít palubnej dosky aj dotyková obrazovka infotainmentu majú zhodne rozmer 10 palcov. Digitálny prístrojový štít dokonca dokáže s vybranými aplikáciami ako Waze, Google Maps alebo Mapy Apple replikovať navigačné podklady, takže ich vodič vidí priamo na displeji.

Vysoká stredová konzola má priestor s klimatizáciou chladenou priehradkou, samotná klimatizácia v ovozidle je dvojzónová. Sedadlo vodiča má elektrické ovládanie, avšak, pohyb dopredu a dozadu zostal manuálny. Ďalšou novinkou v značke je adaptívny tempomat. Zadné sedadlá sa delia v pomere 40/20/40, pričom pasažieri majú medzi zadným sedadlom a sedadlom vpredu 24 cm.

Bigster naladili do terénu
Množstvo noviniek pokračuje ďalšími prvkami, ktoré Dacia prináša do svojej ponuky vôbec po prvý krát. Popri predných LED svetlách sú teraz LED-ky aj vzadu, nakonfigurovať si môžete elektricky ovládanú panoramatickú strechu, ktorá sa otvára posunutím o 35 cm.

Bigster dostal takisto výbavu vhodnú do terénu. „Outdoorového“ ducha posilňuje systém YouClip, ktorý má v základe päť úchytných bodov – dva vpredu, jeden vzadu a dva v kufri. Cez rôzne držiaky a úchyty si tak upevníte telefón, tašky alebo ďalšie príslušenstvo. Dacia sa v rámci ekológie zámerne vyhla chrómovým materiálom.

Poťahy z materiálu microcloud sú ľahko udržiavateľné, za príplatok môžete mať gumové koberčeky. Aj Bigster pojme spaciu vstavbu, známu už z minulosti. Z pohľadu jazdy musíme spomenúť pre zjazd prudkých kopcov, umiestnený na voliči jazdných režimov, aj pokročilé asistenčné systémy a nechýba ani pre mnohých obľúbený My safety switch, ktorým sa na dva kliky dajú vypnúť niekedy otravné asistenčné systémy.

Nové motorizácie
Novou motorizáciou v ponuke je hybrid, ktorý tvorí 1,8-litrový štvorvalec s priamym vstrekovaním. Elektromotor generuje 50 k výkonu, batéria je umiestnená na zadnej náprave. Ide o nový motor, z predchádzajúcej generácie zostal iba blok motora. Systém generuje 80+36 kW resp. 109+49 k, spotreba je podľa Dacie 4,7 l/100 km. My sme na prvej jazde na trase Bratislava – Beskydy a späť dosiahli spotrebu 6,4 l/100 km.

Automatická multimódová prevodovka z Dustera bola prepracovaná, čo je cítiť, pretože lepšie spolupracuje s motorom a efektívnejšie využíva elektrický potenciál systému. Ďalšou motorizáciou je mild-hybrid 140, tvorený 1,2 litrovým motorom s priamy vstrekom a štartér generátorom. Výkon dosahuje 103 kW resp. 140 k, krútiaci moment má maximum 230 Nm.

S pohonom LPG je v ponuke mild-hybrid G, ktorý sľubuje spotrebu 7,3 LPG resp. 5,4 benzínu. V predaji bude od leta. Mild-hybrid 130 s pohonom 4×4 má viacprvkovú nňapravu, ktorú už poznáme z Dustera. Generuje 96 kW (130 k).

Sedemmiestnu verziu by ste čakali márne. Ide o produkt, ktorý má malý podiel na trhu a tak sa Dacia rozhodla odpovedať na požiadavky o sedem miest modelom Jogger, ktorý túto možnosť už poskytuje. Pre Bigster sa nad takouto verziou neuvažuje ani do budúcna.