22.7 C
Bratislava
streda, 23 apríla, 2025

PRVÁ JAZDA Dacia Bigster | Veľa výbavy, ktorá v Dacii doteraz nebola

Keď v roku 2021 prišla na scénu Dacia Bigster, Dacia tým vzbudila množstvo očakávaní a zároveň rozprúdila debatu o tom, či pôjde o úplne nový model, alebo iba nafúknutý Duster.

Napriek tomu, že podoba s Dusterom je evidentná, v Dacii veľmi razantne hovoria o tom, že Dacia Bigster je úplne iné auto. Po prvej jazde s tým môžeme súhlasiť, pretože Bigster prináša viacero noviniek, ktoré v modeloch Dacie nájdete vôbec po prvý krát.

Dacia Bigster z profilu
Foto: Dacia

Dacia Bigster je najväčšia v ponuke

Bigster je v poradí šiestym modelom značky v slovenskej ponuke a zároveň najväčším. Dacia si od neho veľa sľubuje, pretože jeho uvedením vstupuje do pre ňu nového C-SUV segmentu. Po Sandere, ktoré je najpredávanejším modelom v Európe pre retailových klientov aj flotilových zákazníkov a Dusteri, ktorý je v retailovom segmente od svojho uvedenia v roku 2018 najúspešnejším modelom, sú teda očakávania od Bigstera jednoznačné, ale realistické.

Dacia Bigster prvá jazda na Slovensku viedla do Beskýd
Foto: Dacia

„Od Bigstera neočakávame prvé priečky, iba sme ho začali uvádzať na trh a je neskoro na to, aby tento rok atakoval líderskú pozíciu. Ale máme svoje očakávania, vstupujeme do nového segmentu. Niekomu sa môže zdať, že Duster je auto z C segmentu, pretože je veľký, ale v skutočnosti tam nepatrí. Našim vstupom do C segmentu je Bigster,“ vysvetľuje Agnieszką Łyżwińską, riaditeľka značky Dacia pre klaster East, do ktorého patrí aj Slovensko.

Dacia Bigster nový dizajn zadnej časti
Foto: Dacia

Bigster je plný noviniek

Bigster dostal svetlú výšku 22 cm, čím jasne odkazuje, že ide o „outdoorové“ auto. Postavený je na rovnakej platforme ako ostatné modely značky, je z nich ale najväčší: meria 4,57 m a vysoký je 1,71. Nebude ale novinka prebrať zákazníkov Dusteru?

„Určite nie. Nemáme žiadne obavy. Prvé náznaky sú veľmi pozitívne. Na Slovensku, ak sa nemýlim, je 70 % objednávok, ktoré sme získali od februára, kedy sa otvorili objednávky na Bigster, od nových zákazníkov, ktorí k nám prichádzajú od iných značiek,“ vysvetľuje Agnieszką Łyżwińską. „Niektorí prichádzajú aj od Renaultu, ale pre nás je to stále zákazník od inej značky, pretože sme separátnou značkou v skupine. Mimochodom, tých 70 % je najvyšší podiel v rámci celého regiónu.“

Dacia Bigster Hybrid v modrej farbe
Foto: Dacia

Batožinový priestor Bigstera má objem 702 litrov (667 podľa meranie metodikou VDL), čo je počítané aj s priestorom pod dvojitým dnom, bez rezervného kolesa, ktoré tu ako opciu môžete mať. Veko batožinového priestoru môže byť otvárané elektronicky, čo je ďalšou novinkou v ponuke.

Dacia Bigster batožinový priestor
Foto: Dacia

Ak sa pozrieme na novinky, ktoré tento model prináša, zoznam je pomerne dlhý. Prvýkrát môžete mať v Dacii dvojfarebnú karosériu (kombinácia modrej a šedej), okrem výbavy Journey sú štandardom 19-palcové kolesá z ľahkých zliatin.

Známy interiér s úpravami

Bigster má dve obrazovky – digitálny štít palubnej dosky aj dotyková obrazovka infotainmentu majú zhodne rozmer 10 palcov. Digitálny prístrojový štít dokonca dokáže s vybranými aplikáciami ako Waze, Google Maps alebo Mapy Apple replikovať navigačné podklady, takže ich vodič vidí priamo na displeji.

Interiér novej Dacia Bigster
Foto: Dacia

Vysoká stredová konzola má priestor s klimatizáciou chladenou priehradkou, samotná klimatizácia v ovozidle je dvojzónová. Sedadlo vodiča má elektrické ovládanie, avšak, pohyb dopredu a dozadu zostal manuálny. Ďalšou novinkou v značke je adaptívny tempomat. Zadné sedadlá sa delia v pomere 40/20/40, pričom pasažieri majú medzi zadným sedadlom a sedadlom vpredu 24 cm.

Dacia Bigster priestor vzadu
Foto: Dacia

Bigster naladili do terénu

Množstvo noviniek pokračuje ďalšími prvkami, ktoré Dacia prináša do svojej ponuky vôbec po prvý krát. Popri predných LED svetlách sú teraz LED-ky aj vzadu, nakonfigurovať si môžete elektricky ovládanú panoramatickú strechu, ktorá sa otvára posunutím o 35 cm.

Dacia Bigster interiér
Foto: Dacia

Bigster dostal takisto výbavu vhodnú do terénu. „Outdoorového“ ducha posilňuje systém YouClip, ktorý má v základe päť úchytných bodov – dva vpredu, jeden vzadu a dva v kufri. Cez rôzne držiaky a úchyty si tak upevníte telefón, tašky alebo ďalšie príslušenstvo. Dacia sa v rámci ekológie zámerne vyhla chrómovým materiálom.

Dacia Bigster Tce 130 4x4 Extreme

Poťahy z materiálu microcloud sú ľahko udržiavateľné, za príplatok môžete mať gumové koberčeky. Aj Bigster pojme spaciu vstavbu, známu už z minulosti. Z pohľadu jazdy musíme spomenúť pre zjazd prudkých kopcov, umiestnený na voliči jazdných režimov, aj pokročilé asistenčné systémy a nechýba ani pre mnohých obľúbený My safety switch, ktorým sa na dva kliky dajú vypnúť niekedy otravné asistenčné systémy.

Dacia Bigster predná maska
Foto: Dacia

Nové motorizácie

Novou motorizáciou v ponuke je hybrid, ktorý tvorí 1,8-litrový štvorvalec s priamym vstrekovaním. Elektromotor generuje 50 k výkonu, batéria je umiestnená na zadnej náprave. Ide o nový motor, z predchádzajúcej generácie zostal iba blok motora. Systém generuje 80+36 kW resp. 109+49 k, spotreba je podľa Dacie 4,7 l/100 km. My sme na prvej jazde na trase Bratislava – Beskydy a späť dosiahli spotrebu 6,4 l/100 km.

Dacia Bigster Hybrid nápis
Foto: Dacia

Automatická multimódová prevodovka z Dustera bola prepracovaná, čo je cítiť, pretože lepšie spolupracuje s motorom a efektívnejšie využíva elektrický potenciál systému. Ďalšou motorizáciou je mild-hybrid 140, tvorený 1,2 litrovým motorom s priamy vstrekom a štartér generátorom. Výkon dosahuje 103 kW resp. 140 k, krútiaci moment má maximum 230 Nm.

Dacia Bigster stredový displej
Foto: Dacia

S pohonom LPG je v ponuke mild-hybrid G, ktorý sľubuje spotrebu 7,3 LPG resp. 5,4 benzínu. V predaji bude od leta. Mild-hybrid 130 s pohonom 4×4 má viacprvkovú nňapravu, ktorú už poznáme z Dustera. Generuje 96 kW (130 k).

Dacia Bigster zadné svetlo
Foto: Dacia

Sedemmiestnu verziu by ste čakali márne. Ide o produkt, ktorý má malý podiel na trhu a tak sa Dacia rozhodla odpovedať na požiadavky o sedem miest modelom Jogger, ktorý túto možnosť už poskytuje. Pre Bigster sa nad takouto verziou neuvažuje ani do budúcna.

Aktuálne
Prečítajte si aj