3.7 C
Bratislava
pondelok, 7 apríla, 2025

Poľsko je v rozvoji elektromobility príkladom aj pre Slovensko

Naši severní susedia ukazujú, ako sa dá rozvoj bezemisnej dopravy financovať z európskych zdrojov, bez zaťaženia verejných financií.

Poľský Národný fond ochrany životného prostredia a vodného hospodárstva vyhlásil dve výzvy na podporu výstavby nabíjacej infraštruktúry a elektrifikáciu nákladnej dopravy v hodnote až 2 miliardy zlotých (460 miliónov eur). Tieto prostriedky pritom pochádzajú z Modernizačného fondu EÚ a reflektujú záväzky Poľska v rámci nariadenia o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá (AFIR) a Európskej zelenej dohody. 

Podpora dopravcov a logistických firiem

Tieto peniaze budú primárne smerovať poľským doppravcom, logistickým parkom a prevádzkovateľom nabíjacej infraštruktúry. Dopravné firmy vďaka tomu získajú možnosť rozšíriť svoje flotily o bezemisné vozidlá, čím sa záasadne zvýši ich konkurencieschopnosť v rámci EÚ.

„Poliaci nevajatajú, zbytočne nekalkulujú a na nič nečakajú – konajú. Kým na Slovensku naozaj nie sme schopní zdvihnúť ani peniaze z rôznych európskych zdrojov, ktoré ležia na zemi, naši severní susedia ich už roky systematicky čerpajú nielen na cesty a diaľnice, ale aj na podporu elektromobility. Vďaka tomu sa posúvajú dopredu, zatiaľ čo my sa zasekávame v byrokracii či stave nezáujmu,“ hovorí Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu(SEVA).

SEVA má podľa vlastných slov výborné pracovné vzťahy s Poľskou asociáciou pre novú mobilitu (PSNM) a medzi oboma organizáciami je úzka spolupráca. Križanaský ale vysvetľuje, že na Slovensku zaostávame a Poliakom momentálne môžeme iba závidieť. „Slováci by si mohli pripomenúť, čo o svojich severných susedoch dávno vedia: sú ekonomicky podkutí a vedia si všetko dobre spočítať. Ich pozitívny postoj nielen k elektromobilite je založený na tom, že im to jednoducho aj ekonomicky vychádza.“

Nabíjanie ťahača eActros 600 cez HPC
Foto: Daimler Truck

Polilaci majú aktuálne dve výzvy

Dve aktuálne výzvy financované z Modernizačného fondu EÚ spustené 31. marca 2025, sú zamerané na výstavbu a rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry pri medzinárodných cestných koridoroch TEN-T a logistických uzloch (kumulatívny výkon na jednotlivých lokalitách od 350 do 3600 kW).

V rámci programu s celkovým rozpočtom 230 miliónov eur môžu projekty získať dotáciu do výšky až 100 % a príjem žiadostí je predbežne otvorený do konca roka. V druhom kvartáli sa očakáva zverejnenie ďalšej výzvy na podporu nákupu alebo lízingu bezemisných nákladných vozidiel kategórií N2 a N3, ktorá bola Poľsku formálne schválená Európskou komisiou už v decembri 2024 v rámci rozhodnutia o uvoľnení výnosov z Modernizačného fondu.

Tento nový program, potvrdený Európskou investičnou bankou s plánovaným objemom 50 miliónov eur, bude zameraný na podporu obstarania nákladných elektrických vozidiel a doplní už existujúci program NaszEauto zameraný na nákup alebo lízing elektrických osobných vozidiel kategórie M1. 

Konferencia eFleet Day 2025
Foto: eFleet Day

Slovensko plytvá príležitosťami

Program NaszEauto Poliaci takisto financujú z európskych zdrojov, konkrétne z poľského Plánu obnovy. Ich štátny rozpočet teda ani v tomto prípade nemá s podporu elektromobility dodatočné náklady. V prípade programu NaszEauto sú podporené fyzické osoby a SZČO a jeho celkový rozpočet je naplánovaný vo výške 380 miliónov eur.

Na Slovensku podpora elektromobility z európskych zdrojov dlhodobo stagnuje. „Existuje vládou schválený Akčný plán pre rozvoj elektromobility a takto pred rokom vláda prijala aj špeciálne uznesenie 122/2024 zamerané na transformáciu k elektromobilite v automobilovom priemysle aj na cestách. V polovici roku 2023 boli vyhlásené aj výzvy na podporu nabíjacej infraštruktúry financované z Plánu obnovy, no reálne čerpanie z týchto zdrojov nie je žiadne,“ hovorí Patrik Križanský.

Ako dodáva prezident SEVA, Ministerstvo hospodárstva SR obidve výzvy – pre firmy aj samosprávy – budú musieť byť zrušené pre administratívne nedostatky. „Ak by sme hneď dnes vyhlásili namiesto nich novú výzvu, termín čerpania – polovica roka 2026 – musí ostať nezmenený. V SEVA máme indície od žiadateľov, že vzhľadom na šibeničné termíny nebudú mať už taký záujem žiadať o financie, keďže nebudú chcieť na seba zobrať riziko nenaplnenia projektu,“ tvrdí Križanský. Slovensko nevyvinulo žiadne úsilie ani v oblasti podpory pri obstaraní a leasingu elektrických vozidiel, napriek možnosti financovania z rovnakých európskych zdrojov, ako má k dispozícii aj Poľsko.

eActros 600 nabíjanie v noci
Foto: Daimler Truck

Poľský model by mohol fungovať aj u nás

Podľa SEVA by Slovensko mohlo v rozvoji elektromobility výrazne napredovať, ak by sa inšpirovalo poľským prístupom. Znamenalo by to najmä vytvorenie špecializovaných výziev zameraných na podporu firemného sektora pri nákupe bezemisných vozidiel (osobných, ľahkých úžitkových aj nákladných), ako aj efektívne využitie dostupných európskych finančných nástrojov – najmä Modernizačného fondu a Plánu obnovy a odolnosti.

Ďalšou pripravovanou príležitosťou na čerpanie európskych zdrojov na národnej úrovni je Sociálno-klimatický fond EÚ. Európska komisia opakovane vyzýva Slovensko, aby využilo tieto prostriedky aj na podporu elektromobility prostredníctvom programu sociálneho lízingu, ktorý by sprístupnil bezemisné vozidlá širšiemu okruhu obyvateľov.

„Slovensko má prístup k tým istým nástrojom ako naši severní susedia, ale chýba tu vízia a ambícia konať. Nestačí len schváliť akčný plán, musíme ho vedieť aj napĺňať – s konkrétnymi výzvami, jasne nastavenými kritériami a spoluprácou medzi štátom, samosprávami a trhom,“ zdôrazňuje Križanský. Dodáva, že práve štát má v rukách všetky páky na to, aby naštartoval reálne čerpanie európskych prostriedkov a premenil ich na konkrétne investície do infraštruktúry a bezemisných vozidiel.

Aktuálne
Prečítajte si aj