9.7 C
Bratislava
štvrtok, 3 apríla, 2025
No menu items!
No menu items!
No menu items!

Na tranzit mimo EÚ nie je potrebný tachograf druhej generácie

Od 1. januára 2025 musia všetci dopravcovia, ktorí vykonávajú medzinárodnú prepravu v rámci Európskej únie, vybaviť svoje nákladné vozidlá druhou generáciou inteligentného tachografu (G2V2).

Výnimku majú vozidlá, ktoré už majú prvú generáciu smart tachografu – tie majú čas na výmenu až do 19. augusta 2025. Cieľom nového pravidla je zlepšiť kontrolu a dodržiavanie predpisov o dobách jázd a odpočinku, no v praxi vyvstala otázka, či sa táto povinnosť vzťahuje aj na prepravy medzi EÚ a tretími krajinami. Rumunské združenie dopravcov UNTRR sa preto obrátilo na DG Move, odbor Európskej komisie pre dopravu, so žiadosťou o výklad pravidiel. Odpoveď priniesla zásadné upresnenie.

Výnimka pre AETR prepravy

Podľa stanoviska DG Move sa na vozidlá registrované v EÚ, ktoré sa používajú výlučne na prepravu podľa dohody AETR (Európska dohoda o práci posádok vozidiel vykonávajúcich medzinárodnú cestnú dopravu), nevzťahuje nariadenie (ES) 561/2006a a teda ani nariadenie (EÚ) 165/2014 týkajúce sa povinnej výmeny tachografov.

Znamená to, že dopravcovia, ktorí jazdia medzi EÚ a krajinami AETR – ako sú Turecko, Ukrajina, Rusko či Srbskonemusia mať inštalovať nový tachograf, pokiaľ sa ich preprava riadi výhradne pravidlami AETR.

Príkladmi takýchto trás je transport z Rumunska do Turecka cez Bulharsko alebo z Poľska do Ruska cez Bielorusko. Naopak, bežná preprava v rámci EÚ, ako napríklad z Talianska do Francúzska, musí spĺňať požiadavku na G2V2 tachograf.

Obmedzenia pri kabotáži a cross-trade preprave

Aj keď sa AETR preprava môže výmene tachografu vyhnúť, pre kabotáž a tzv. cross-trade prepravu platí povinnosť inštalácie G2V2 tachografu. To znamená, že:

  • Vozidlo z Rumunska do Turecka nesmie naložiť alebo vyložiť tovar v Bulharsku.
  • Ak vozidlo vykoná prepravu v inej členskej krajine EÚ, než v ktorej je registrované, musí byť vybavené druhou generáciou tachografu.

Aj prázdne vozidlá musia byť schopné preukázať, že sú súčasťou AETR prepravy

Ak sa vozidlo s neaktuálnym tachografom vracia prázdne cez územie inej členskej krajiny, musí preukázať, že ide o návrat z AETR prepravy, prípadne že sa chystá na takúto cestu. Cieľom tohto opatrenia je zabrániť pokusom o obchádzanie pravidiel EÚ falošným tvrdením o výnimke.

Hoci výklad DG Move poskytol dôležité usmernenie, v prípade sporu môže mať konečné slovo Súdny dvor EÚ. Dopravcovia by preto mali vývoj dôsledne sledovať a pripraviť sa na možnosť zmeny výkladu pravidiel.

Aktuálne
Prečítajte si aj