Po svetovej premiére je už nový Ford Ranger Raptor oficiálne predstavený aj na Slovensku. Slovenský zástupca značky Ford na Slovensku – Summit Motors Slovakia – ho odbornej verejnosti ukázal v posledný februárový deň. Ešte v ten istý deň poobede si prvé kusy tejto novinky preberali aj prví zákazníci.
Oficiálnu slovenskú premiéru odštartoval riaditeľ predaja a marketingu značky Ford na Slovensku, Ján Vrábel, ktorý okrem premiéry vozidla priblížil aj plány značky na najbližšie obdobie. „Sme potešení, že toto jedinečné vozidlo, ktoré je mimoriadne obľúbené u našich zákazníkov, dorazilo na slovenských trh a je dostupné u našich dílerov po celom Slovensku. Záujem zákazníkov bol hneď od spustenia predaja enormný a neustále pretrváva.“
Stále najlepší v Európe
Ranger Raptor prichádza so svojou druhou generáciou, ktorá prináša zásadné technologické inovácie a vylepšenia. Jeho základom je najnovší pickup Ford Ranger, ktorý si ale do rúk vzala športová divízia Ford Performance. Podľa Fordu je Raptor najpokročilejší Ranger v histórii. Tesne po príchode nového Raptora už Ford prijíma aj objednávky aj na obľúbené verzie Wildtrak a Limited a tiež Ranger XL a XLT. Ich úspech potvrdzuje aj pohľad na predaje. V septembri 2022 Ranger posilnil svoju vedúcu pozíciu na európskom trhu pickupov a dosiahol rekordný podiel 53,4 %, čím si medziročne polepšil o 41 %.
Nový vidlicový trojliter
Raptor prichádza spolu s novým 3,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami, ktorý divízia Ford Performance vyladila na výkon 292 k a krútiaci moment 491 Nm. Blok valcov motora je vyrobený zo zhutneného grafitového železa, ktoré je približne o 75 % pevnejšie a 75 % tuhšie ako železo používané v bežných odliatkoch.
Ford Performance v aute využila systém proti oneskoreniu odozvy plynového pedála. Ten udržiava turbodúchadlá v chode ešte tri sekundy po tom, ako vodič zložil nohu z plynového pedála, čo umožňuje rýchlejšie obnovenie akcelerácie pri výjazde zo zákruty alebo pri preradení, keď vodič opäť zošliapne plynový pedál. Okrem toho je motor naprogramovaný s individuálnym profilom plniaceho tlaku pre každý stupeň 10-stupňovej automatickej prevodovky, aby sa dosiahol optimalizovaný výkon.
Pre zosúladenie komplexného výkonu slúži elektronicky riadený aktívny výfukový systém, ktorý navyśe zosilňuje zvuk motora v štyroch voliteľných režimoch. Akustický zážitok si tak dokážete naladiť podľa svojej chuti. V ponuke je aj 2,0-litrový vznetový motor s dvoma turbodúchadlami. Prvé dodávky modelov s týmto omotorom sa očakávajú v lete.
Jeho revírom je terén
Nový Ranger Raptor má v porovnaní s inými variantmi z rodiny Ranger jedinečný rám podvozka a odpruženie. Rad úchytov a výstuží je špecifický pre tento model, sú určené pre prvky ako zadný stĺpik, nákladný box či rezervné koleso, ako aj jedinečné rámy pre nárazník, vežu tlmičov a držiak zadného tlmiča.
Kopmletne prepracované bolo zavesenie kolies. Pevné, ľahké hliníkové horné aj spodné priečne rameno nápravy, predné a zadné odpruženie s dlhým zdvihom a zdokonalená zadná časť Wattovho priamovodu sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu kontrolu nad nerovným terénom vo vysokej rýchlosti.
Vnútorné obtokové tlmiče novej generácie s priemerom 2,5 palca vyvinula firma FOX®. Disponujú technológiou riadenia, ktorá zaisťuje tlmenie citlivé na polohu. Podľa Fordu ide o najdômyselnejšie tlmiče, aké kedy boli namontované do modelu Ranger Raptor. Sú naplnené olejom s prímesou Teflónu™, ktorý znižuje trenie približne o 50 % v porovnaní s tlmičmi v odchádzajúcom modeli. O ich ladenie sa opäť nestaral nikto iný ako divízia Ford Performance.
Samozrejmosťou je kvalitná ochrana podvozka. Predná základná doska je takmer dvojnásobne väčšia ako pri klasickom modeli Ranger a je vyrobená z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 2,3 mm. Táto doska je v kombinácii so spodným štítom motora a štítom rozdeľovacej prevodovky určená na ochranu najdôležitejších komponentov, ako sú chladič, systém riadenia, predný priečny nosník, vaňa motora a predný diferenciál.
Pokročilý systém permanentného pohonu všetkých kolies
Ranger Raptor je vybavený pokročilým systémom permanentného pohonu všetkých štyroch kolies s úplne novou elektronicky riadenou dvojstupňovou rozdeľovacou prevodovkou. Vpredu aj vzadu má samosvorný diferenciál, pričom práve nový predný diferenciál je cennou dodatočnou funkciou pre nadšencov drsného terénu.
Každý voliteľný režim jazdy upravuje množstvo prvkov, od motora a prevodovky až po citlivosť a kalibráciu proti blokovacieho brzdového systému (ABS), riadenie trakcie a stability, ovládanie výfukových ventilov, systém riadenia a odozvu škrtiacej klapky. Podľa zvoleného režimu jazdy sa navyše menia aj ukazovatele, informácie o vozidle a farebné motívy na združenom prístroji a stredovom dotykovom displeji.
Pohodlie na vysokej úrovni
Vodič má v novej generácii k dispozícii najnovšie technológie, zvyšujúce bezpečnosť aj komfort. Maticové LED svetlomety s LED svetlami na denné svietenie obsahujú prediktívne svetlá do zákruty, technológiu diaľkových svetiel bez oslnenia či automatickú dynamickú niveláciu. Technológiu LED majú aj zadné svetlomety.
Úplne nové športové sedadlá boli inšpirované stíhačkou F-22 Raptor. Podľa značky zvyšujú pohodlie a zaisťujú lepšiu oporu pri rýchlom prejazde zákrutami. Prepojenie smartfónov so systémami Apple Carplay a Android Auto™ je bezdrôtové a to bez príplatku. Audiosystém od B&O® tvorí súprava 10 reproduktorov.