-1.9 C
Bratislava
streda, 15 januára, 2025
46 300 1 430 18 600

Zaplavia Európu čínske nákladné autá?

Advertisement

Téma príchodu čínskych automobiliek do Európy a snaha Európskej únie aj Spojených štátov ochrániť svoje trhy sú dnes veľmi aktuálne. Bude sa to týkať aj nákladných áut?

Táto otázka je na mieste z viacerých dôvodov. Tým prvým je, že aj keď čínske značky stále do veľkej miery produkujú vozidlá podobajúce sa na európske ťahače, čoraz viac sa približujú štandardom komfortu, na ktorý sme v Európe zvyknutí. V súčasnosti im tu síce chýba predajná a servisná sieť, no to sa môže v priebehu niekoľkých rokov zmeniť. 

Čínsky vodíkový kamión na IAA Transportation 2024
Foto: Cargo magazín

Prvé spolupráce sa už dejú

Navyše čínska automobilka BYD je dobrým príkladom toho, že kde je vôľa, tam je aj cesta. Na IAA Transportation v Hannoveri predstavila táto značka tri úžitkové vozidlá navrhnuté špecificky pre Európu – dodávku E-VALI, 7,5-tonové distribučné vozidlo ETM6 a 19-tonové ETH8, ktoré si už do svojej flotily objednala logistická firma CEVA. Všetky tri modely sú plne elektrické.

Tu však príchod Číňanov bližšie do Európy zďaleka nekončí. Ďalšia čínska značka Windrose oznámila zámer postaviť fabriku v Antverpách a zriadiť tu svoje európske sídlo, BYD už divíziu BYD Europe v Holandsku založil. Farizon v Hannoveri uzavrel memorandum o spolupráci s nemeckou logistickou firmou Duvenbeck, ktorá si má kúpiť 50 kusov ťahača Homtruck. Farizon navyše podpísal aj ďalšie posilnenie spolupráce so ZF, ktorá mu bude dodávať komponenty. 

Interiér čínskeho nákladného auta
Foto: Cargo magazín

Čínske značky na IAA Transportation

Čínske značky sa vo veľkom prihlásili aj na IAA Transportation, ich spoločná expozícia patrila medzi najväčšie na veľtrhu. A zároveň ukázali, že dobre rozumejú tomu, že v Európe sa momentálne najviac diskutuje o dekarbonizácii. Popri dieselových modeloch sem totiž čínske značky priniesli nielen vozidlá poháňané plynom a vodíkom, ale aj ďalšie technologické inovácie, ktoré vyvinuli. Značka SHACMAN napríklad predstavila ťahač s výkonom 840 k, koncept ťahača L4 Smart Energy-Saving schopného autonómnej jazdy levelu 4, motor WP15NG poháňaný LNG, schopný vygenerovať výkon 630 k, ale aj vodíkový ťahač s max. výkonom 260 kW. 

Značka JAC oznámila stratégiu, ktorou sa chce prepracovať na európsky trh a zároveň v premiére uviedla tri elektrické modely úžitkových vozidiel N42 EV, N75 EV a pickup T9 EV. Maxus, ktorý už pôsobí na viacerých európskych trhoch a úspešne predáva svoje dodávky, predstavil plne elektrický pickup eTerron 9.

Expozícia čínskych výrobcov nákladných áut na IAA Transportation 2024
Foto: Cargo magazín

Silný Sinotruk

Celý rad modelov predstavil ďalší čínsky výrobca Sinotruk. Nosnou témou bola premiéra ťahača Yellow River s vodíkovým spaľovacím motorom a aerodynamickým koeficientom iba 0.286. Tento sa už údajne stihol zapísať do Guinessovej knihy rekordov, keď prešiel na jednu nádrž 4 871 km. Popri tomto koncepčnom ťahači značka ukázala čisto elektrické ľahké nákladné vozidlo HOWO Tongshuai. SITRAK takisto hovoril o čisto elektrickom ťahači s výkonom až 825 kW a 600 kWh batériou, ktorá má stačiť na dojazd 450 km. 

Medzi riadkami je zrejmé, že čínski výrobcovia nákladných vozidiel odštartovali prípravy na príchod do Európy. Kedy sa tak stane a čo to spôsobí na trhu, je momentálne ťažké predpovedať. Európska únia sa síce zaoberá možnosťou uvalenia ciel na čínske osobné autá, no oficiálne potvrdila, že v prípade nákladných vozidiel potenciálnu nedovolenú pomoc zo strany štátu v prípade čínskych výrobcov nateraz nepreveruje.

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement