Carlos Tavares, doterajší generálny riaditeľ koncrenu Stellantis, oznámil svoju rezignáciu po takmer štyroch rokoch na jeho čele.
Jeho odchod, ktorý prichádza v čase klesajúcich predajov elektrických vozidiel a rastúcej konkurencie zo strany čínskych výrobcov, svojim spôsobom symbolizuje narastajúce ťažkosti tradičných automobiliek pri prechode na elektrifikáciu.
Turbulentné obdobie pre Stellantis
Tavares, ktorý zohral kľúčovú úlohu pri zlúčení PSA a FCA, ukončil svoje pôsobenie v Stellantis 1. decembra 2024. Jeho odchod nasledoval len dva mesiace po varovaní pred poklesom zisku, ktoré znížilo trhovú hodnotu spoločnosti takmer o 50 %. Po jeho rezignácii akcie koncernu klesli o viac ako 7 %, čo naznačuje obavy investorov o budúcnosť koncernu.
Tavares sa počas svojho pôsobenia zasadzoval za ambicióznu stratégiu elektrifikácie, vrátane investície 50 miliárd eur do batériových elektrických vozidiel (BEV). Cieľom bolo dosiahnuť 100 % predaj BEV v Európe do roku 2030. Napriek tomu predaje elektrických modelov zaostali za očakávaniami – v prvej polovici roka 2024 predal Stellantis 157,7 tisíc elektrických vozidiel, čo predstavuje pokles o 9 % oproti rovnakému obdobiu v roku 2023.
Čínska konkurencia a strata podielu na trhu
Klesajúce predaje elektrických vozidiel spôsobili, že podiel Stellantisu na globálnom trhu s elektrickými vozidlami klesol z 5,3 % v prvej polovici roku 2023 na 3,5 % v rovnakom období roku 2024. Čínski výrobcovia si medzitým získali trh agresívnou cenovou politikou a technologickými inováciami, čo ďalej oslabovalo pozíciu Stellantisu.
Tavares bol v roku 2023 najlepšie plateným výkonným manažérom v automobilovom priemysle, s odmenou vo výške 36,49 milióna eur. Rozhodnutie o jeho odchode bolo údajne prijaté jednomyseľne predstavenstvom koncrenu. Predseda predstavenstva John Elkann uviedol, že odlišné názory na budúcnosť spoločnosti viedli k Tavaresovmu rozhodnutiu odstúpiť. Stellantis teraz hľadá jeho nástupcu, pričom menovanie je plánované na polovicu roku 2025. Dočasné vedenie bude pod dohľadom nového výkonného výboru, ktorý bude riadiť spoločnosť počas prechodného obdobia.
Výzvy pre automobilový priemysel
Odchod Carlosa Tavaresa podčiarkuje širšie problémy, ktorým čelia tradičné automobilky v čase prechodu na elektromobilitu. Rovnako ako Stellantis, aj iné európske automobilky – Volkswagen, BMW či Mercedes-Benz – čelia poklesu podielu na trhu a narastajúcej konkurencii z Ázie. Ako pre Euronews skonštatoval investičný analytik Brian Tycangco: „Tradičné automobilky strácajú pôdu pod nohami, dokonca aj na svojich najziskovejších trhoch. Inovácie už nie sú voliteľné.“
Stellantis bude musieť prekonávať klesajúce predaje, obnoviť dôveru investorov a vyrovnať sa s dynamickým vývojom trhu. Nové vedenie bude stáť pred úlohou zladiť potrebu inovácií s prevádzkovou efektivitou a zabezpečiť, aby koncern zostal konkurencieschopný v čoraz elektrifikovanejšom svete. Výsledok tohto prechodu bude kľúčový nielen pre Stellantis, ale aj pre celý európsky automobilový priemysel.