Kopřivnická automobilka Tatra má za sebou viac ako úspešný rok. Vyrobila a predala 1 326 vozidiel a prekonala tak svoje vlastné plány pre rok 2022. Okrem toho, že pokračovala v plnení kľúčových kontraktov, zahájila aj vývoj nových generácií svojich existujúcich modelových radov a systémov alternatívnych pohonov. Automobilka očakáva, že sa tieto aktivity premietnu do jej ˇpodnikania v roku 2023.
Za rok 2022 dosiahla Tatra Trucks tržby vo výške 7,12 mld. Kč, čo je o 10 % viac, ako plánovala. Zákazníkom v rôznych segmentoch predala spomínaných 1 326 vozidiel, čo je vyššie číslo ako v predchádzajúcich rokoch. Tatra Trucks tým takisto potvrdzuje trend zvyšovania objemu výroby, v ktorom chce pokračovať aj tento rok. Ak sa jej to podarí, očakáva v roku 2023 najlepšie čísla vo svojej novodobej histórii.
Vyrovnané portfólio
Český výrobca dlhodobo rozvíja svoju produkciu vo všetkých odvetviach, pričom sa snaží udržiavať rovnováhu medzi výrobou pre civilný a armádny sektor. Necelú polovicu z celkovej produkcie tvorili vozidlá pre civilné segmenty ako stavebníctvo, ťažobný priemysel, komunálne služby, poľnohospodárstvo a pod. Do tejto skupiny patria tiež vozidlá pre hasičské a záchranné zložky. Minulý rok mierne prevažovala produkcia nákladných vozidiel pre obranný segment, čo automobilka pripisuje vývoju vo svete a potrebe posilňovať bezpečnosť krajín. Napokon, jedným z najväčších odberateľov bola aj Armáda českej republiky.
„Posledné roky boli pre našu spoločnosť úspešné a chceme v tom pokračovať aj v roku 2023. V minulom roku sme pracovali na niekoľkých zákazách, k najväčśím patrili tie, ktoré spadajú do obranného a záchranárskeho sektora. Išlo hlavne o logistické vozidlá na prepravu nákladu a osôb pre českú a belgickú armádu, ale tiež hasičské špeciály pre nemecký trh,“ doplnil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Tatra Trucks Pavel Lazar.
Prvý veľký úspech v západnej Európe
Tatra Trucks začala v spolupráci so spoločnosťou DAF Trucks a ďalším kopřivnickým podnikom Tatra Defence Vehicles (TDV) dodávať automobily v rámci objednávky na takmer 900 logistických vozidiel pre belgickú armádu. Tento kontrakt získali tri partnerské spoločnosti v rámci výberového konania v roku 2021. Belgická zakázka predstavuje pre Tatra Trucks aj TDV prelomový projekt. Je to totiž po prvý krát, kedy sa v takomto veľkom merítku dokázali presadiť na území západoeuróspkych členov NATO, vo veľmi silnej konkurencii tamojších výrobcov.
V druhej polovici roka 2022 boli pre Tatru dôležité aj takmer tri stovky prepravných automobilov Tatra pre českú armádu. Ministerstvo obrany ČR si ich objednalo prostredníctvom urgentného spôsobu zadania v súvislosti so zhoršenou bezpečnostnou situáciou. „Dokázali sme na požiadavky ministerstva veľmi pružně zareagovať a do konca roku 2022 sme dodali dve stovky nákladných automobilov v súlade so zmluvami z augusta a septembra. Plnenie zmlúv pokračuje aj tento rok, armáde dodáme ďalšie desiatky tatroviek, rovnako ako na budúci rok,“ vysvetľuje Petr Hendrych, obchodný riaditeľ a podpredseda predstavenstva TATRA TRUCKS.
Úspech hasičských áut v Nemecku
V rámci snahy o prenikanie na západoeurópske trhy sú pre Tatrovku veľmi významné zákazky na hasičské špeciály určené pre Nemecko. V minulom roku automobilka splnila dodávku 46 hasičských vozidiel Tatra s nádstavbami od českého výrobcu THT Polička pre hasičské jednotky spolkovej krajiny Brandenbursko. Takisto začala spoluprácu so spoločnosťou Rosenbauer, s ktorou spoločne vyrába 77 hasičských automobilov Tatra pre nemecký Bundeswehr. Dodávky týchto vozidiel budú pokračovať aj v roku 2023. Minulý rok boli vyrobené aj prvé kusy vozidiel Tatra určených pre nové mobilné 3D radary typu MADR českej armády a pre špeciálne systémy elektronického rušenia STARKOM. Vyrábali sa aj podvozky 6×6 určené pre obrnené vozidlá TITUS, ktoré si takisto objednala česká armáda.
Rok 2022 bol však aj o dôležitých udalostiach. Automobilka totiž vyrobila 10 000 vozidlo od prevzatia súčasnými českými vlastníkmi, ktoré sa udialo v roku 2013. V septembri otvorila tiež nové servisné a školiace stredisko v Kopřivnici, ktoré podľa nej pomohlo skvalitniť služby pre jej zákazníkov a obchodných partnerov.
Myslia aj na budúcnosť
Kopřivnický výrobca sa pozerá aj do budúcnosti. Preto minulý rok rozbehol projekt vývoja nákladného automobilu s vodíkovými palivovými článkami. „Na projekte spolupracujeme s niekoľkými našimi partnermi, pričom minulý rok sme pripravili koncepciu vozidla a tento rok pracujeme na stavbe prototypu. Ten by mal byť pripravený na inštaláciu palivových článkov v polovici tohto roka,“ povedal riaditeľ výskumu a vývoja v Tatra Trucks, Radomír Smolka.
„Pracujeme tiež na hybridnom vozidle s motorom Tatra a generátorom alebo na batériovom vozidle so spaľovacím motorom v úlohe range extendera a v spolupráci s ČVUT tiež na motore Tatra spaľujúcom vodík,“ doplnil Radomír Smolka. Pokračuje aj vývoj nových generácii štandardných modelov. Začali sa skúšky prototypov novej generácie modelového radu Tatra Force a pracuje sa tiež na novej generácii modelového radu Tatra Phoenix. Do výroby by sa prvé kusy mohli dostať v rokoch 2024 až 2025.