4.6 C
Bratislava
pondelok, 2 decembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Toyota, Coca-Cola a Air Liquide testujú vodíkové nákladné auto

Advertisement

Toyota v spolupráci s výrobcom nápojov Coca-Cola a špecialistom na ppriemyslené plyny Air Liquide začala testovať nové vodíkové nákladné vozidlá.

Ide o projekt, ktorý sa snaží nájsť nové prístupy k dekarbonizácii ťažkej cestnej dopravy v Európe. Emisie uhlíka tvorené cestnou ťažkou nákladnou dopravou totiž predstavujú až štvrtinu z celkových emisií vyprodukovaných nákladnou dopravou v Európe.

Toyota palivové články pre nákladné vozidlá
Foto: Toyota

Uchytí sa vodíkový pohon v logistike?

Testované vodíkové nákladné vozidlá budú nasadené v logistickom reťazci spoločnosti Coca-Cola. Vodík pouźívaný na pohon týchto vozidiel dodáva spoločnosť Air Liquide, ktorá sa špecializuje na výrobu a distribúciu vodíka z obnoviteľných zdrojov a nízkoemisných technológií. Vodíkové vozidlá využívajú technológiu palivových článkov od Toyoty. Tá je v tejto technológii priekopníkom. Jej palivové ćlánky generujú elektrickú energiu chemickou reakciou vodíka (H₂) a kyslíka (O₂). Výsledným produktom tejto chemickej reakcie je čistá voda, čo robí tento pohon mimoriadne ekologickým.

Coca-Cola testuje palivové články Toyota
Foto: Toyota

Jednou z kľúčových výhod tejto technológie je nielen ekologický aspekt, ale aj praktická využiteľnosť. Vodíkové nákladné vozidlá umožňujú rýchle tankovanie, čo znamená, že môžu byť efektívne nasadené aj na dlhšie trasy, bez potreby dlhých prestávok na nabíjanie.

Podpora vodíkového hospodárstva

Toyota sa dlhodobo zameriava na vývoj technológií, ktoré podporujú dekarbonizáciu a rozvoj udržateľného vodíkového hospodárstva. Vodíkové palivové články sú jedným z hlavných pilierov tejto stratégie, pričom ich nasadenie v ťažkej nákladnej doprave je ďalším krokom k vytvoreniu komplexného vodíkového ekosystému. Cieľom je nahradiť konvenčné fosílne palivá ekologickými alternatívami.

Podľa Erwina Penfornisa, viceprezidenta spoločnosti Air Liquide pre obchodnú jednotku Hydrogen Energy World, je vodík kľúčovou súčasťou budúcnosti dopravy. „Vodík poskytuje vysokú flexibilitu a produktivitu, čo ho robí ideálnym riešením pre diaľkovú dopravu. Tento spoločný projekt ukáže, ako môže vodík zohrávať významnú úlohu v dekarbonizácii ťažkej dopravy, ktorá čelí rastúcemu dopytu po riešeniach s nízkou uhlíkovou stopou,“ vysvetľuje Penfornis.

Expanzia vodíkovej technológie do ďalších sektorov

Toyota plánuje rozšíriť využitie svojich palivových článkov nielen v segmente osobných automobilov, ale aj v ďalších oblastiach dopravy, ako sú nákladné vozidlá, autobusy, vlaky, lode a dokonca aj stacionárne generátory. „Chceme urýchliť prijatie vodíkových technológií v celej spoločnosti. Výsledky tohto testovania nám pomôžu na ceste k úplnej eliminácii výfukových emisií CO2 do roku 2040 v rámci našich logistických operácií,“ uviedol Thiebault Paquet, viceprezident spoločnosti Toyota Motor Europe pre výskum a vývoj. Cieľom tohto dlhodobého úsilia je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu a vytvoriť udržateľné riešenia pre logistiku a dopravu, ktoré budú šetrné k životnému prostrediu a zároveň ekonomicky efektívne.

Príklad, ako spolupracovať na dekarbonizácii

Tento projekt je príkladom toho, ako môžu veľké nadnárodné spoločnosti spolupracovať na dosiahnutí udržateľných cieľov. Nasadenie vodíkových nákladných vozidiel do logistických reťazcov firiem ako je Coca-Cola, môže slúžiť ako model pre ďalšie firmy, ktoré sa snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu.

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement