Značka FIAT Professional, ktorá patrí do koncernu Stellantis, spolu s koncernovými partnermi predstavila kompletný nový modelový rad úžitkových vozidiel.
V prípade FIAT-u to znamená novinky pre najmenšie Dobló, stredne veľkú dodávku Scudo a najväčšieho a zrejme aj najznámejšieho člena rodiny – Ducato. Medzi profesionálmi patrí tento vlajkový úžitkový model značky k stáliciam, preto sa netrpezlivo čakalo na to, keď sa predstaví jeho nová generácia.
Svetový model
Ducato predáva FIAT vo viac ako 80 krajinách sveta a s viac ako 3,5 miliónmi vyrobenými vozidlami za vyše 40 rokov je to jeho overený bestseller. Po predstavení novej generácie sa veľa hovorilo najmä o jeho úplne novej elektrickej verzii, ktorá bude mať zásadne dlhší dojazd v porovnaní s predchodcom, no inováciami prešli aj spaľovacie motory.
Ducato dostalo niekoľko aerodynamických vylepšení, vďaka ktorým sa podľa výrobcu zníži spotreba paliva a emisií CO2 až o 9 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Vo FIAT-e si ale dali záležať, aby Ducato zostalo pre profesionálov ich najtvrdšie pracujúcim kolegom, preto napríklad krútiaci moment zostal v najsilnejšej verzii na 450 Nm.
Prepracované motory MultiJet
V rámci najnovšieho modelového radu FIAT Ducato MY24 prešli modernizáciou aj motory MultiJet, spĺňajúce emisnú normu Euro 6E. S objemom 2,2 litra ponúkajú tieto dieselové motory tri úrovne výkonu – 120, 140 a 180 k. Všetky tri môžete mať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, nová 8-stupňová automatická prevodovka je dostupná pre motory s výkonom 140 a 180 k.
Nová automatická prevodovka
Nová automatická prevodovka podľa značky v porovnaní s tou doterajšou zníži emisie CO2 o 10 % a zároveň sa postará vyváženejší, efektívnejší a viac kontrolovaný krútiaci moment. Hydraulický akumulátor pomáha pri preradení rýchlostných stupňov, vďaka čomu sa skrátili časy preradenia a vodič by to mal pocítiť aj na kultivovanejšom fungovaní systému štart-stop.
Nová prevodovka bude dostupná aj pre kempingové verzie, v ktorých patrí Ducato k najžiadanejším podvozkom. Nový automat bude k dispozícii pre kempingové vozidlá až do celkovej váhy vozidla 5 ton, resp. 6,5 ton aj s ťahaným prívesom.
Pokročilá elektronická architektúra
FIAT pri modernizácii modelového radu prepracoval aj elektronickú architektúru, a tak sa do Ducata dostali bezpečnostné prvky ako systém úplného brzdenia, rozpoznávanie dopravných značiek, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, asistent sledovania pozornosti alebo inteligentný asistent rýchlosti. Všetky tieto bezpečnostné systémy sú po novom štandardom vo všetkých verziách.
Zaujímavý je aj výber z príplatkových možností, akými sú adaptívny tempomat s funkciou Stop-and-Go, asistent centrovania v jazdnom pruhu a alebo asistent jazdy v dopravnej zápche. S týmito systémami dokáže Ducato udržiavať aktívnu kontrolu nad trajektóriou vozidla, samozrjeme, s prihliadnutím na podmienky na ceste. Kombinované použitie posledných troch ADAS umožňuje dosiahnuť úroveň autonómnej jazdy 2, pri ktorej vozidlo autonómne pomáha vodičovi pri zrýchľovaní, brzdení a jazde.
Revolúcia v interiéri
V kabíne sa zmeny zamerali na zlepšenie pohodlia vodiča. Nový FIAT Ducato MY24 má funkciu Keyless Entry a Go, zamykanie a odomykanie dverí kabíny a batožinového priestoru a štartovanie motora je teda za príplatok možné bez kľúča. Ručná brzda môže byť elektronická, čím sa šetrí miesto v kabíne.
Displej infotainmentu má 10 palcov a v prípade elektrickej verzie, ku ktorej sa dostaneme, má špecifické EV funkcie. Elektrická verzia má takisto ako štandard centrálny 7-palcový plne digitálny kokpit priamo pred vodičom. Pre verzie so spaľovacím motorom ide o súčasť voliteľnej výbavy). Cúvacia kamera s dynamickou mriežkou pomáha pri parkovaní a je dostupná vo všetkých elektrických aj dieselových verziách.
FIAT zmenil výplne dverí aby vytvoril väčší odkladací priestor. Nová je takisto jednozónová automatická klimatizácia. Štandardné sedadlá plne elektrickej verzie sa dodávajú s vysokokvalitnou tkaninou a novým dizajnom, nový elektrický posilňovač riadenia zlepšuje presnosť a ovládateľnosť pri šoférovaní.
Elektrická verzia s poriadnym dojazdom
Elektrické E-Ducato má v novej generácii väčšiu, 110-kwh batériu. Malo by to postačovať na dojazd 420 km. Nové je tiež elektrické hnacie ústrojenstvo, ktorého výkonové parametre sú 200 kW (270 k) výkonu a 410 Nm krútiaceho momentu. Lepšie parametre dostala aj palubná nabíjačka, ktorej výkon na AC nabíjačke síce zostal 11 kW, no DC-čkové rýchlonabíjanie dosahuje max. 150 kW.