0.8 C
Bratislava
piatok, 22 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

IVECO na IAA doplnilo elektrickú ponuku o podvozky S-eWay Rigid

Hlavné novinky talianskej značky nám načrtlo už letné podujatie vo výrobnom závode v Ulme, na IAA Transportation ale IVECO definitívne odhalilo aj posledné dve utajované novinky. 

Elektrický ťahač S-eWay aj dodávku eDaily už poznáme nejaký čas, spomínanými utajovanými novinkami sú podvozkové verzie elektrického modelu pre ťažkú nákladnú dopravu IVECO S-eWAY a nová elektrická dodávka eMoovy navrhnutá v spolupráci s automobilkou Hyundai.

IVECO S-eWay ťahač bez návesu
Foto: IVECO

Elektrický ťahač S-eWay

V segmente ťažkých nákladných vozidiel je IVECO vďaka spolupráci s Nikola Motor pomerne ďaleko vo vývoji nielen elektrických ale aj vodíkových ťahačov. Elektrický IVECO S-eWay dostal 9 batérií s celkovou kapacitou 738 kWh, čo má stačiť na dojazd 500 km. Najvyšší nabíjací výkon je 350 kW a nabitie na 80 % kapacity by tak na rýchlonabíjačke malo trvať asi 90 minút. Ťahač poháňa duálny elektromotor uložený v e-náprave, ktorú vyrába FPT Industrial. Kontinuálny výkon dosahuje 480 kW, krútiaci moment dosahuje 1 800 Nm. Ťahač má šesť stupňov rekuperácie.

IVECO S-eWay ťahač na testovacej trase
Foto: IVECO

Displej inšpirovaný Nikolou

Pred vodičom je 12,8-palcový digitálny štít palubnej dosky, pozornosť však okamžite strhne 17-palcový dotykový displej multimediálneho systému. Ide o pozostatok spolupráce s Nikola Motor, ktorá sa starala o vývoj rozhrania človek-stroj. Okrem gigantickej obrazovky v kabíne nenájdete žiadne fyzické tlačidlá, s výnimkou voliča smeru jazdy. Či IVECO pri takomto odvážnom riešení zostane, je otázne. Viacerí inžinieri pripustili, že nová generácia elektrických ťahačov sa možno vráti k menšiemu displeju v kombinácii s fyzickými tlačidlami. 

Foto: IVECO
Foto: IVECO
Foto: IVECO

Elektrické podvozky S-eWay

Ťahače S-eWay doplní v ponuke rad elektrických podvozkov S-eWay Rigid, ktorý značka odhalila v Hannoveri. Určené budú pre celů škálu aplikácii, od distribúcie až po stavebníctvo, komunál či dokonca špeciálne misie. Vývoja sa zúčastnili aj prestavbári, čo urýchľuje a zjednodušuje inštaláciu a úpravy karosérií. Zákazníci si môžu vybrať z verzií 4×2 alebo 6×2, rôznych typov odpruženia, kabín a rázvorov kolies na vytvorenie vozidla podľa svojich potrieb. 

IVECO S-eWay Rigid elektrický podvozok pre distribúciu
Foto: IVECO

Variabilný počet batérií

Nový systém uloženia batérii umožňuje výber 4, 5 alebo 7 batérií Microvast s kapacitou 70 kWh na jednu batériu. Celková kapacita teda môže byť 280, 350 alebo 490 kWh. Batérie môžu byť konfigurované v rôznych polohách, podľa požiadaviek karosérie, pričom je dokonca možné ponechať pravú stranu šasi voľnú pre aplikácie ako bočné nakladacie zberné vozidlá pre odpad a pod.

Foto: IVECO

Pri osadení 7 batériami a kapacitou 490 kWh môže mať vozidlo podľa údajov z IVECO dojazd 400 km, čo spĺňa potreby väčšiny regionálnych a mestských aplikácií. DC rýchlonabíjanie má max. nabíjací výkon do 350 kW. Konektor CCS typu 2 je umiestnený na ľavej strane vozidla. Počas 45-minútového nabíjania by ste pri plnom nabíjacom výkone mali získať 200 km dojazdu.

IVECO S-eWay podvozok vykládka tovaru
Foto: IVECO

Motor z S-eWay

Aj podvozky IVECO S-eWay Rigid budú poháňané dvojmotorovou nápravovou eAxle od spoločnosti FPT Industrial. Nezemnili sa ani výkonové parametre (špičkový výkon 480 kW a krútiaci moment 1 800 Nm). Model S-eWay ponúka celkovo tri typy PTO (Power Take-Off) pre rôzne požiadavky. Pre nízkonapäťové aplikácie, ako sú hydraulické zdviháky, je k dispozícii LV PTO. Pre vysokonapäťové aplikácie, ako sú chladiace distribúcie, je možnosťou HV ePTO s nepretržitým výkonom až 20 kW.

Šasi IVECO S-eWay
Foto: IVECO

Pre aplikácie, ktoré vyžadujú mechanický alebo hydraulický pohon, poskytuje Mech ePTO až 60 kW nepretržitého výkonu buď mechanicky, alebo prostredníctvom pohonu hydraulického čerpadla. To je ideálne pre aplikácie, ako je zber odpadu, kontajnerové a hákové nakladače, žeriavy alebo sklápacie vozidlá. Mech ePTO môže byť namontované na troch rôznych miestach.

Prostredie vodiča a kabína

Pre dlhšie trasy ponúka IVECO k S-eWay rigid kabínu AS, kompaktnejším riešením bude kabína AT, ktorá stále poskytuje aj spací priestor. Pre aplikácie, kde nie sú potrebné lôžka, bude vhodnou voľbou kabína AD určená na denné používanie.

IVECO S-eWay interiér
Foto: IVECO

Vodič má pred sebou 10-palcový digitálny prístrojový štít, obrazovka multimediálneho systému má uhlopriečku 10 palcov. Multimediálny systém navyše obsahuje špecifické funkcie pre ťažké nákladné vozidlá, ako je navigačný systém s inteligentným plánovaním trás alebo integrovaného asistenta IVECO Driver Pal s Amazon Alexa na hlasom riadenú interakciu. Infotainment tiež podporuje integráciu aplikácií tretích strán, čo umožňuje interakciu s karosárskymi funkciami prostredníctvom konektivity vozidla.

Aktuálne
Prečítajte si aj