Ani profíci bežne jazdiaci s nadrozmermi si zrejme nepamätajú tak unikátny transport, akým bol práve tento. Do múzea prevážali 50-metrovú ponorku U17.
Spoločnosť Kübler Schwertransporte dostala za úlohu prepraviť 500-tonový náklad. Ponorka vážiaca 350 ton spolu so 150-tonovým podvalom putovali cez región Kraichgau v severnom Bádensku-Württembersku. Išlo o presun ponorky U 17, ktorá bola v roku 2010 vyradená z prevádzky nemeckým námorníctvom, smerovala do Technického múzea v meste Sinsheim.
Veľmi špeciálny náklad
Ponorka s dĺžkou takmer 50 metrov bola uložená na 30-nápravovom podvale ťahanom vozidlom MAN TGX 41.680 8×6. „Pre takéto špeciálne prepravy sme si nechali MAN TGX 41.680 upraviť na konfiguráciu 8×6,“ vysvetľuje Niclas Grimm, projektový manažér v Spedition Kübler GmbH.
Preprava sa začala 30. júna z Technikmusea Speyer smerom k Rýnu, kde bola ponorka U17 naložená na riečny pontón. Cez Rýn sa dostala do Mannheimu a potom po Neckare do Haßmersheimu, kde pokračovala po ceste až do svojho cieľa v Sinsheime, kam má dorazila 28. júla.
Výzvy prepravy
Preprava ponorky U17 bola logistickou výzvou nielen kvôli jej hmotnosti, ale aj kvôli rozmerom. Počas plavby aj jazdy na ceste bolo nutné ponorku opakovane otáčať o 73 stupňov, aby mohla prekonať železničné priecestia a podchádzať mosty. Tento proces umožnilo špeciálne navrhnuté otočné zariadenie.
Šofér Frieder Saam, ktorý má na starosti prepravu, považuje svoju prácu za unikátnu. „Jazdím s ťažkými nákladmi už mnoho rokov. Stále je to niečo špeciálne, pretože žiadna preprava nie je rovnaká. Som hrdý, že môžem viesť takéto veľké prepravy,“ hovorí Saam.
Prípravy na prepravu ponorky U17 začali už pred piatimi rokmi. „Každá trasa je prispôsobená. Začali sme s prípravami už pred piatimi rokmi, pričom celý proces zahrnoval detailné plánovanie trás, koordináciu s úradmi a políciou,“ vysvetľuje projektový manažér Grimm.
Tímová práca a skúsenosti
Tím musel manévrovať 90 metrov dlhý a 10 metrov vysoký náklad nielen pod mostami, ale aj v úzkych uličkách regiónu Kraichgau. Zvlášť náročné boli momenty, keď sa ponorka musela otáčať na pontóne. Pre tím je to výzva, keďže musia udržať stabilitu ponorky aj pontónu.
“Takúto prepravu dokážeme zvládnuť len ako tím,“ zdôrazňuje Niclas Grimm. “Máme za sebou roky skúseností s rôznymi výzvami po celom svete. Sme veľmi hrdí na to, že Technické múzeum Sinsheim nám zverilo tento náročný projekt.”