7.5 C
Bratislava
štvrtok, 17 októbra, 2024
46 300 1 430 18 600

Osemkolka Tatra Phoenix jazdí na Islande ako turistický autobus

S príchodom tropického leta do našich končín by sme mohli ísť trochu ochladiť a pripomenúť si spoločne jeden skvost v preprave turistov.

Nádherné scenérie Islandu, k tomu zaujímavý model „autobusu“ Tatra Phoenix 8×8, ktorý brázdi tamojšie ľadovce. Tatra má vo svete automobilového priemyslu dodnes svoje významné miesto, aj vďaka účasti na Rallye Paríž-Dakar a fenomenálnym výsledkom pretekárskych posádok Karla Lopraisa.

Tatra ako autobus na Islande
Foto: Autor

Tatra má schopnosti do najťažších oblastí

Nákladné automobily značky Tatra sú už generácie povestné svojimi schopnosťami poradiť si aj s najnáročnejším terénom. Koncepcia podvozku s centrálnou nosnou rúrou a polovýkyvnými ramenami je dodnes vyhľadávanou voľbou, vďaka jej priechodnosti po nespevnených cestách a v neposlednom rade aj odolnosti v najnáročnejšom teréne.

Tatra Phoenix prejde na Islande najťažším terénom
Foto: Autor

Nepochybne aj kvôli tomuto faktoru si vybrali na Islande unikátny špeciál vyrobený na prepravu osôb v neľahkých podmienkach tamojšej krajiny. Pre spoločnosť Sleipnir Tours bol vyrobený „TATRABUS“, ktorý umožňuje exkurzie s turistami po druhom najväčšom ľadovci Islandu – Langjökull.

Tatra Phoenix pri islandskom západe slnka
Foto: Autor

Špecialista na špeciály

Islandský konštruktér a mechanik Ástvaldur Óskarsson, ktorý stojí za stavbou tohto krásavca, asi nepozná pojem „toto sa nedá“. Už pred časom totiž využil ako základ vyradené 15 metrov dlhé hasičské vozidlo Volvo FMX s výkonným 633 kW motorom Caterpillar. Vytvoril z neho vozidlo na prepravu osôb, ktoré brázdi s turistami ľadovce ostrova dodnes.

Tatra Phoenix 8x8 vozí turistov na Islande
Foto: Autor

Tento krát si vzal na paškál model Tatry Phoenix so štvornápravovým podvozkom s pohonom 8×8. O pohon sa stará vznetový, kvapalinou chladený radový šesťvalec Paccar MX-13 o objeme 13 litrov a maximálnym výkonom 390 kW.

Islandský špeciál postaený na základe Tatry Phoenix 8x8
Foto: Autor

Prenos hnacej sily na nápravy je nakonfigurovaný s automatickou prevodovkou Allison 4700, ktorá je viac známa z použitia v ťažkých vojenských špeciáloch. U nás sa s ňou môžeme bežne stretnúť u hasičských cisternových vozidiel patriacich pod rezort ministerstva vnútra. Mimochodom, pneumatiky Tatrabusu sú 170 centimetrov vysoké a 85 centimetrov širové.

Aktuálne
Prečítajte si aj