3.2 C
Bratislava
streda, 27 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Čo chystá na IAA IVECO

Advertisement

Ešte pred IAA sme sa v nemeckom Ulme boli pozrieť na to, aké novinky má pre segmenty ľahkých úžitkových a ťažkých úžitkových vozidiel pripravené značka IVECO. Dominovala elektrická energia aj vodík.

Nemecký Ulm má v Skupine IVECO stabilné miesto, vyrábajú sa tu vozidlá značiek Magirus aj IVECO. Keď sa skupina rozhodla ukončiť joint-venture podnik s americkym výrobcom elektrických a vodíkových nákladných vozidiel Nikola Motor a prebrať jeho európsku časť, vznikla značka EVCO, skratka Electric Vehicles COmpany. A práve v Ulme bude EVCO svoje vozidlá vyrábať. 

IVECO FCEV
Foto: Cargo magazín

Nový van na platforme od Hyundai

Začnime ale pri vanoch. IVECO na IAA chystá viaceré zaujímavé premiéry, ktoré však nateraz pod embargom a značka ich chce verejne predstaviť ž 16. septembra. Jednou z nich bude spolupráca so značkou Hyundai, ktorá odštartovala v roku 2022. V oblasti úžitkových vozidiel sa očakáva van, ktorý bude postavený na globálnej elektrickej eLCV platforme od Hyundai. Produkt z tohto spoločného vývoja doplní existujúce portfólio elektrických úžitkových vozidiel, ktoré je v prípade značky IVECO bohaté. 

IVECO eDaily MY24 zozadu
Foto: Cargo magazín

Jazda s novým eDaily

Súčasťou programu návštevy v Ulme boli aj ďalšie jazdy s novými elektrickými dodávkami IVECO eDaily MY24. Medzi kľúčové zmeny v prípade novej elektrickej dodávky patria plne digitálny prístrojový štít palubnej dosky, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, nové možnosti pripojiteľnosti aj nové asistenčné systémy. 

IVECO eDaily MY24 nabíjací port
Foto: IVECO

Nový digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 10 palcov dostal skutočne kvalitnú grafiku a vodičovi dáva na výber z troch rôznych zobrazení. Rovnako 10 palcov má dotyková obrazovka multimediálneho systému. Softvér je pomerne prehľadný a do veľkej miery intuitívny. 

IVECO eDaily MY24 van
Foto: IVECO

Ako vodiča vás potešia odkladacie priestory rovnomerne rozložené po celej kabíne a ovládanie klimatizácie cez fyzické tlačidlá. Ku komfortu určite prispieva aj bezdrôtové odomykanie a štartovanie a vzduchovo odpružený podvozok. IVECO tiež zmenilo polstrovanie a penu v sedadlách. Pena je pamäťová pre väčší komfort ale sedadlá sú zároveň vyrobené tak, aby sa častým nastupovaním a vystupovaním neničili.

Elektrická ponuka šitá pre profesionálov

S eDaily MY24 IVECO potvrdzuje svoje zameranie na profesionálov. Elektrická novinka totiž dostala modulárny systém batérií, ktoré sa navyše počas životného cyklu dajú pridávať alebo odoberať, podľa meniacich sa potrieb zákazníka. Max. dojazd so štyrmi batériami je 400 km podľa cyklu WLTP. Palubná nabíjačka môže nabíjať až do výkonu 115 kWh, čo v praxi znamená pri plnom výkone dobitie dojazdu na 100 km za približne 20 minút. 

IVECO eDaily v poľskom Krakowe
Foto: IVECO

eDaily ponúka maximálnu celkovú váhu vozidla do 7,2 tony a max. ťažnú kapacitu 3,5 tony, elektrické ePTO môže mať max. výkon do 50 kW. Značka tiež tvrdí, že na plánovanej údržbe vozidla sa dá s elektrickou verziou oproti dieselu ušetriť až 50 % nákladov. 

Vodíkové Daily ide na cesty

Talianska značka ďalej úzko skúma aj možnosti pohonu na vodík. Na IAA 2022 v Hannoveri predstavila vodíkovú dodávku a teraz je vo fáze posledných testov pred začatím zákazníckeho testovania, ktoré príde do konca tohto roka. Vodíkové Daily má jednu batériu (s kapacitou 37 kWh) a systém vodíkových palivových článkov od značky Hyundai, ktorý má výkon 100 kW. Systém využíva 700-barovú technológiu, do nádrží sa zmestí 12 kg vodíka a dojazd predstavuje 500 km. Tankovanie vodíka by nemalo zabrať viac ako 7 minút. Z pohľadu vodiča optori elektrickému pohonu rozdiel nevnímate, auto jazdí totožne ako elektromobil.  

Rozmery pre IVECO eDaily MY24
Foto: IVECO

Novinky zo sveta nákladných áut

V segmente ťažkých nákladných vozidiel je vďaka spolupráci s Nikola Motor značka už o čosi ďalej. Vodíkové ťahače sú v súčasnosti na ceste k zákazníkom, z ktorých mnohí pochádzajú zo Švajčiarska, kde je podpora vodíka jedna z najlepších v Európe.  

IVECO S-eWAY elektrický ťahač
Foto: Cargo magazín

Ak sa ale vrátime k elektrike, elektrický ťahač IVECO S-eWay dostal 9 batérií s celkovou kapacitou 738 kWh, čo zabezpečuje dojazd 500 km. Najvyšší nabíjací výkon je 350 kW a nabitie na 80 % kapacity by malo trvať asi 90 minút. Ťahač poháňa duálny elektromotor uložený v e-náprave, ktorú vyrába FPT Industrial. Kontinuálny výkon dosahuje 480 kW, krútiaci moment dosahuje 1 800 Nm. Ťahač má šesť stupňov rekuperácie.

IVECO Plus DSV dm-drogerie markt
Foto: Cargo magazín

Pred vodičom je 12,8-palcový digitálny štít palubnej dosky, pozornosť však okamžite strhne iný displej – 17-palcový dotykový displej multimediálneho systému. Ide o pozostatok spolupráce s Nikola Motor, ktorá sa starala o vývoj rozhrania človek-stroj. Okrem gigantickej obrazovky v kabíne nenájdete žiadne fyzické tlačidlá, s výnimkou voliča smeru jazdy.

Či IVECO pri takomto odvážnom riešení zostane, je otázne. Viacerí inžinieri pripustili, že nová generácia elektrických ťahačov sa možno vráti k menšiemu displeju, v kombinácii s fyzickými tlačidlami. Značka chystá elektrickú premiéru aj pre podvozky, no viac sa dozvieme až na IAA v Hannoveri. 

Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement