3.5 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Otvorenie posledných tunelov D1 zatraktívni slovenské regióny

Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky chce urýchliť dostavbu posledných tunelov na diaľnici D1. To má nielen zvýšiť plynulosť cestnej premávky ale najmä podporiť rozvoj okolitých obcí a logistických spoločností.

Otvorenie tunelov Višňové a Čebrať je naplánované na rok 2025, pričom minister dopravy Jozef Ráž tlačí na skoršiu dostavbu týchto projektov. Podľa Ráža je tunel Čebrať vo finálnej fáze výstavby, kde sú dokončené sekundárne ústenia, montujú sa konzoly a vedenie káblov.

Na tuneli Višňové bude najprv otvorená len jedna rúra smerom na Žilinu, kvôli tektonickému zlomu v južnej rúre. Tieto kroky by mali zlepšiť plynulosť premávky a umožniť ďalšie sanačné práce na strečňianskom brale.

Zákaz jazdy pre nákladné vozidlá počas Veľkej noci 2024
Foto: Cargo magazín

Problémy s úsekom Turany – Hubová

Posledný, zatiaľ nerozostavaný, úsek D1 Turany – Hubová nateraz blokujú starostovia obcí Krpeľany a Ratkova, ktorí majú obavy o kvalitu pitnej vody. Minister Ráž uvádza, že pokles hladiny vody je predpokladaný len pri jednom vodnom zdroji a to len počas výstavby tunela. Po dokončení by sa mala hladina vody vrátiť do normálu. Povrchový variant úseku by podľa jeho ministerstva výstavbu výrazne spomalil a vrátil by projekt o štyri roky späť.

Výhody pre logistické spoločnosti aj obce

Logistické spoločnosti a okolité obce môžu profitovať zo zvýšenej plynulosti premávky. Generálny riaditeľ Raben Logistics Slovakia Jakub Trnka zdôrazňuje, že otvorenie tunelov zrýchli dodacie lehoty na trase Košice – Žilina/Bratislava. Sprevádzkovanie tunela Višňové podľa neho zvýši spoľahlivosť a presnosť zásielok v rámci cestnej dopravy.

„Vodič kamiónu môže denne jazdiť maximálne 9 hodín a zároveň po každých 4,5 hodinách jazdy musí vykonať 45 minútovú bezpečnostnú prestávku, bez ohľadu na to koľko km prešiel. Každá zápcha teda skracuje jeho dennú prejdenú vzdialenosť. Otvorenie tunelov zrýchli dodacie lehoty na trase Košice – Žilina/Bratislava. Keďže sa v Žiline aj Košiciach sťahujeme do nových a väčších skladov, tlak na rýchlejšie dokončenie vítame,,“ vysvetľuje Jakub Trnka.

Raben Group výsledky 2023
Foto: Raben Group

Obyvatelia dotknutých obcí zase majú problém s dopravnou dostupnosťou do práce, škôl a obchodov, kvôli častým zápcham na ceste prvej triedy, ktorou denne prejde približne 25 000 áut. Dostavba tunela Višňové by mala výrazne zlepšiť situáciu v Ružomberku a pod Strečnom.

Atraktívnejšie regióny pre investorov

Rozširovanie diaľničných úsekov zlepšuje podnikateľské prostredie v slovenských regiónoch. Simona Čerešníková zo Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) uvádza, že kontinuálne budovanie infraštruktúry je pozitívne vnímané potenciálnymi aj etablovanými investormi. Niektorí investori zvažujú príchod do žilinského regiónu, čo môže priniesť nové pracovné príležitosti.

Dostavba tunelov môže zohrať kľúčovú rolu pri investičnom rozhodovaní. Niektorí investori aktuálne zvažujú príchod do žilinského regiónu, kde prinesú nové pracovné príležitosti. „Aktuálne pracujeme v agentúre na 69-tich rozpracovaných projektoch, pričom niektoré z nich, v prípade, že si vyberú Slovensko, zvažujú umiestnenie svojho projektu o.i. aj v Žilinskom kraji,“ dodáva Čerešníková. „Presťahovaním sa do nových a väčších skladov  budeme môcť efektívnejšie uspokojovať potreby našich odberateľov a zároveň prinesieme nové pracovné príležitosti do žilinského i košického regiónu,“ uzatvára Trnka.

Aktuálne
Prečítajte si aj