7.5 C
Bratislava
štvrtok, 17 októbra, 2024
46 300 1 430 18 600

Elektrické dodávky sú podľa štúdie o 25 % lacnejšie na kilometer

Elektrické dodávky v Európe sú podľa novej štúdie o celkových nákladoch na kúpu a prevádzku lacnejšie ako dieselové. Záujem o elektrické vany rastie.

Napriek viacerým novým modelom, ktoré oznámili európske automobilky, je ponuka modelov elektrických dodávok podľa štúdie oorganizácie Transport & Environment nedostatočná. To je hlavný dôvod, Prečo elektrické dodávky tvoria iba 3 % predaja, kým batériové elektrické osobné autá majú podiel 9 %.

Nabíjací kábel v Renaulte Trafic E-Tech Electric
Foto: Cargo magazín

O štvrtinu nižšie náklady

Organizácia Transport & Environment (T&E), ktorá publikovala správu uviedla, že ponuka elektrických dodávok bude v porovnanís dopytom aj naďalej nedostatočná a to počas celej dekády, až kým podľa nej nebudú výrazne zvýšené navrhované ciele EÚ týkajúce sa emisií CO2 pre dodávky.

Štúdia ukazuje, že priemerná elektrická dodávka je už dnes o 25 % lacnejšia na kilometer ako priemerná dieselová dodávka. Analýza sa zamerala na šesť krajín, ktoré tvoria 76 % predaja nových dodávok v Európe: Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Poľsko, Španielsko a Spojené kráľovstvo.

Záujem o elektrické dodávky je

Prieskum, ktorý bol realizovaný spolu s nákladovou štúdiou a chcel pochopiť správanie kupujúcich ukazuje, že európsky trh s dodávkami je pripravený na prechod na elektrický pohon. Viac ako tretina (36 %) z opýtaných flotíl už má aspoň jednu elektrickú dodávku a takmer ďalšia tretina (32 %) si plánuje kúpiť elektrickú dodávku tento rok. Ďalších 16 % uvažuje o kúpe elektrickej dodávky v priebehu nasledujúcich piatich rokov. Európskeho prieskumu uskutočneného agentúrou Dataforce pre T&E sa zúčastnilo 745 flotíl.

Foto: Cargo magazín

James Nix, manažér pre nákladnú dopravu v T&E povedal, že elektrická dodávka prekonáva dieselovú z hľadiska nákladov a kupujúci to vedia. „Ale ponuka elektrických dodávok je nedostatočná. Zákonodarcovia EÚ to môžu zmeniť zvýšením cieľov týkajúcich sa emisií CO2, čo by prinútilo výrobcov dodávok predávať viac vozidiel s nulovými emisiami,“ hovorí Nix. Toto je podľa neho spôsob, ako automobilky motivovať k ešte väčšiemu zameraniu na elektrické verzie.

Predaj elektrických dodávok rastie pomaly

Napriek výhodám nižších nákladov a silnému záujmu zo strany zákazníkov, podľa T&E nie je na trhu dostatok elektrických dodávok na uspokojenie rastúceho dopytu. Predaj elektrických dodávok rastie veľmi pomaly – len 3 % nových predajov dodávok tvorili v roku 2021 elektrické dodávky. V roku 2019 to boli 2 %, nárast je teda minimálny.

Navrhované pravidlá EÚ týkajúce sa emisií CO2, ktoré ponechávajú ciele nezmenené od roku 2020, nevyžadujú od výrobcov zvýšenie predaja elektrických dodávok nad 10 % pred koncom desaťročia.

Sprísnenie návrhov cieľov EÚ týkajúcich sa emisií CO2 v tomto desaťročí by podľa T&E prinieslo na európske cesty o 1 milión elektrických dodávok viac počas najbližších piatich rokov. Tým by sa ušetrilo 5,6 Mt emisií CO2 do roku 2027, čo je ekvivalent celkového ročného znečistenia, ktoré vyprodukujú dodávky v Španielsku.

Prísnejšie normy by tiež znížili ročnú spotrebu ropy o 7 % do roku 2027. Ambicióznejšie ciele by ušetrili európskym podnikateľom 13,1 miliardy eur v období rokov 2025 až 2030, vďaka nižším nákladom na prevádzku elektrických dodávok.

Elektrické dodávky pomôžu šetriť

James Nix povedal si myslí, že elektrické dodávky môžu pomôcť znížiť závislosť od ropy a ušetriť európskym podnikateľom miliardy eur už v tomto desaťročí. „Ale musí skončiť pomalé tempo rastu elektrických dodávok na trhu. Členské štáty a poslanci EÚ môžu otvoriť cestu a dostať na trh oveľa viac elektrických dodávok, ak zvýšia ciele EÚ týkajúce sa emisií CO2 pre dodávky.“

T&E vyzýva zákonodarcov EÚ, aby sprísnili navrhované ciele týkajúce sa emisií CO2 pre dodávky o 25 % v roku 2025, nový strednodobý cieľ navrhuje organizácia -45 % v roku 2027 a -80 % v roku 2030. Plán Európskej komisie, aby všetky nové dodávky boli do roku 2035 s nulovými emisiami, je kľúčový. Európsky parlament a ministri životného prostredia budú v nasledujúcich mesiacoch rozhodovať o svojich pozíciách a konečné ciele by mali byť dohodnuté v lete.

Aktuálne
Prečítajte si aj