1.9 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Scania Touring má plynový pohon

Scania je známa ponukou alternatívnych pohonov a v tomto trende teraz pokračuje uvedením LGB/LNG verzie vozidla Scania Touring.

Hnací mechanizmus, ktorý funguje na zemný plyn, bioplyn alebo ich zmes má dopravcom pomôcť prejsť na udržateľné riešenia v diaľkovej autobusovej doprave. Autobusy a autokary na plyn predstavujú pre z nich veľmi zaujímavé riešenie, ktoré podporuje udržateľný rozvoj a zároveň zohľadňuje ekonomické aspekty. 

Nižšie náklady na palivo

Carl-Johan Lööf, ktorý je vedúcim produktového manažmentu v oddelení riešení pre osobnú dopravu spoločnosti Scania, hodnotí nový variant vozidla Scania Touring na LBG/LNG ako skvelú voľbu pre prevádzkovateľov expresnej autobusovej a diaľkovej dopravy, ktorí chcú byť viac udržateľní, no zároveň sa chcú vyhnúť veľkým investíciám a negatívnemu vplyvu na prevádzku.

Nový variant sa dodáva s 13-litrovým plynovým motorom, ktorý má výkon 410 koní (302 kW) a krútiaci moment 2 000 Nm. So štandardne dodávanou nádržou má dojazd väčší než 1000 km a švédska značka sľubuje účinnosť, ktorá sa odrazí na nižších nákladoch na palivo. 

Plynový motor Scania
Foto: Scania

„Tento produkt vám poskytne výkon, krútiaci moment a dojazd ekvivalentný autobusu alebo autokaru s dieselovým motorom, pričom reálne znižuje hladinu hluku a zaisťuje nižšie prevádzkové náklady. Keď k tomu pripočítame príspevok používania bioplynu k udržateľnosti, ide o naozaj vynikajúce riešenie,“ hovorí Lööf. 

Overené riešenie z miest

V stlačenej forme sa bioplyn už dlho používa na pohon mestských a prímestských autobusov a Scania patrí v tomto smere medzi priekopníkov. V priebehu posledných rokov umožnil technologický pokrok plyn ochladzovať a transformovať na kvapalinu s vysokým obsahom energie – LBG/LNG, čo z neho robí životaschopnejšie riešenie pre ťažké komerčné vozidlá obsluhujúce diaľkové trasy. 

„Bioplyn môže zohrávať kľúčovú úlohu v dekarbonizácii ťažkej nákladnej dopravy, najmä na dlhé vzdialenosti. Infraštruktúra na výrobu paliva a čerpacie stanice sa za mohutných investícií naďalej rozširujú a Európa v tom nezostáva pozadu,“ hovorí Jonas Strömberg, obchodný riaditeľ spoločnosti Scania pre udržateľnú dopravu. 

Zníženie CO2 o 90 %

Bioplyn je nefosílne a obnoviteľné palivo, ktoré z hľadiska celého palivového cyklu (tzv. od zdroja ku kolesu) znižuje emisie CO2 v porovnaní s dieslom až o 90 %. Navyše poskytuje aj ďalšie výhody z hľadiska udržateľného rozvoja. Prostredníctvom lokálnej výroby palív môžu mestá a obce vytvárať pracovné miesta, riešiť miestne problémy s odpadom a pritom všetkom ešte zvýšiť energetickú bezpečnosť a vracať uhlík a živiny späť do pôdy. 

„Tieto riešenia sú skutočne cirkulárne a myslím, že náš 13-litrový plynový pohon je pre prevádzkovateľov diaľkovej dopravy najviac udržateľnou a najviac životaschopnou voľbou na trhu. Je ekologický, tichý, inteligentný a, čo je možno najdôležitejšie, je okamžite k dispozícii, čo prevádzkovateľom diaľkovej dopravy umožňuje urobiť obrovský krok smerom k udržateľnej doprave,“ vysvetľuje Strömberg. 

Skúesnosti s vývojom motorov

Scania vyvíja plynové motory už od začiatku 20. storočia. Vďaka možnosti prevádzky na zemný plyn aj bioplyn ide o vhodný nástroj na prechod k udržateľnejšiemu bioplynu. Flexibilitu zvyšuje aj skutočnosť, že tieto motory môžu bežať na skvapalnený aj stlačený plyn. A pretože plynové motory Scania nepotrebujú žiadne aditíva, nie sú závislé od ich dostupnosti. 

Nový variant pohonu pre autobus Scania Touring rozširuje súčasné portfólio plynových riešení Scanie pre segment diaľkovej dopravy, ktorý zahŕňa autobusy a autokary skonštruované v spolupráci s externými výrobcami karosérií, ako napríklad Scania Beulas DD LBG/LNG alebo vozidlo Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG, ktoré malo premiéru na minuloročnom veľtrhu Busworld.

ZdrojScania
Aktuálne
Prečítajte si aj