1.7 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Scania spúšťa predaj autonómnych kamiónov

Scania začína predávať autonómne nákladné vozidlá. Prvým odvetvím, v ktorom sa predaj spustí je ťažobný priemysel. Ťažiarske prevádzky by sa tak mohli stať bezpečnejšími a udržateľnosť v ťažobných prevádzkach.   

Uplatnenie autonómnej dopravy v praxi je o krok bližšie. Scania sa rozhodla, že začne prijímať objednávky na banské riešenia so samoriadiacimi vozidlami. Ťažiari tak majú možnosť objednať si 40-tonový autonómny ťažký sklápač Scania pre banský priemysel a nasledovať bude nasledovať 50-tonový model. 

Prvá bude Austrália

Scania začne s predajom autonómnych banských riešení v Austrálii, kde sú naplánované už aj prvé dodávky. Začiatok prevádzky je naplánovaný na rok 2026. Ďalším trhom v poradí bude zrejme Latinská Amerika, kde má Scania v ťažobnom segmente významné zastúpenie. 

Autonómny sklápač Scania
Foto: Scania

„Prechod od výskumu a vývoja k uvedeniu komerčného produktu na trh je pre nás aj pre celý odbor autonómnej ťažkej dopravy významným medzníkom. Ide o najvyspelejší produkt, aký spoločnosť Scania kedy uviedla na trh,“ vysvetľuje Peter Hafmar, viceprezident a vedúci oddelenia autonómnych riešení spoločnosti Scania.  

Ťažiari budú udržateľnejší

Bane a lomy sú už dlho považované za oblasti, ktoré sú ideálne pre uplatnenie autonómnych vozidiel. Môžu tu toiž prispieť k väčšej bezpečnosti práce a efektívnosti prevádzky. Ťažobné riešenia od Scanie s menšími nákladnými vozidlami majú celkovo oproti tradičným ťažkým nákladným vozidlám v odvetví tiež potenciálne výhody.

Nelpatí to len z hľadiska emisií, ale aj z hľadiska produktivity. Využívanie autonómnych banských nákladných vozidiel Scania môže viesť k redukcii celkovej stopy ťažby vrátane nárokov na energiu a infraštruktúru. Zároveň to povedie k zníženiu kapitálových a prevádzkových nákladov na jednotlivých pracoviskách. 

Autonómne nákladné vozidlá Scania sú interoperabilné s ostatnými systémami a vozidlami, preto ich je možné jednoducho začleniť do súčasného prevádzkového usporiadania v bani alebo lome. „Ďalšou výhodou nášho riešenia je, že pomáha ťažobným spoločnostiam v rýchlejšom prechode na prevádzku s nulovými emisiami. S autonómnymi nákladnými vozidlami Scania je elektrifikácia prevádzky jednoduchšia než s tradičnými ťažkými nákladnými vozidlami,“ hovorí Hafmar. 

Vyvinuté v úzkej spolupráci s ťažiarmi

Za posledných desať rokov investovala Scania do vývoja autonómnych vozidiel veľké zdroje. Inovácie zahŕňajú nielen aplikácie na prepravu medzi dopravnými uzlami na diaľniciach, ale aj autonómne vozidlá do obmedzených priestorov, ako sú práve bane.  

Autonómny sklápač Scania bol vyvinutý v úzkej spolupráci medzi oddelením výskumu a vývoja spoločnosti Scania a zákazníkmi z ťažobného priemyslu a bol podrobený rozsiahlemu testovaniu v tých najnáročnejších reálnych podmienkach. 

„Je to pravdepodobne najambicióznejší výskumný a vývojový projekt, ktorý sme doteraz spoločne so zákazníkmi realizovali, a výsledok ma veľmi teší. Vďaka sérií dôkladných kontrol a početným testom na mieste sme dokázali vyvinúť optimálne riešenie autonómnej dopravy pre bane a lomy,“ uzatvára Peter Hafmar. 

Aktuálne
Prečítajte si aj