Nová správa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) odhaľuje alarmujúci rozdiel medzi aktuálnou dostupnosťou verejných nabíjacích staníc pre elektrické autá v EÚ a tým, čo bude skutočne potrebné na dosiahnutie cieľov v znižovaní emisií CO2.
Podľa správy ACEA predaj elektrických áut v EÚ rástol medzi rokmi 2017 a 2023 trikrát rýchlejšie ako inštalácia nabíjacích staníc. Očakáva sa, že do roku 2030 bude EÚ potrebovať osemkrát viac nabíjacích staníc ročne.
„Potrebujeme, aby sa elektrické autá masovo prijali vo všetkých krajinách EÚ, aby sme dosiahli ambiciózne ciele Európy v znižovaní emisií CO2. To sa nestane bez širokej dostupnosti verejnej nabíjacej infraštruktúry po celom regióne,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Elektromobily sa predávajú rýchlejšie ako sa budujú nabíjačky
De Vries vyjadrila znepokojenie, že rozširovanie infraštruktúry nedržalo krok s predajom batériových elektrických áut v posledných rokoch. Tento ‚infraštruktúrny rozdiel‘ sa pritom v budúcnosti ešte viac prehĺbi, dokoncaa oveľa viac, než odhadujú Európska komisia.
V minulom roku bolo v celej EÚ inštalovaných len niečo vyše 150 000 verejných nabíjacích staníc (v priemere menej ako 3 000 týždenne), čím sa dosiahol celkový počet viac ako 630 000. Podľa Európskej komisie by malo byť do roku 2030 inštalovaných 3,5 milióna nabíjacích staníc. Dosiahnutie tohto cieľa by znamenalo inštaláciu približne 410 000 verejných nabíjacích staníc ročne (alebo takmer 8 000 týždenne). To je takmer trikrát viac ako najnovšia ročná miera inštalácie.
ACEA to vidí ešte čiernejšie
ACEA však odhaduje, že do roku 2030 bude potrebných 8,8 milióna nabíjacích staníc. Na dosiahnutie tohto cieľa by bolo potrebné inštalovať 1,2 milióna nabíjačiek ročne (alebo viac ako 22 000 týždenne) – osemkrát viac ako najnovšia ročná miera inštalácie.
„Jednoduchý prístup k verejným nabíjacím staniciam nie je len ‚pekné mať‘, ale je nevyhnutnou podmienkou na dekarbonizáciu cestnej dopravy, okrem podpory trhu a konkurencieschopného výrobného rámca v Európe. Investície do verejnej nabíjacej infraštruktúry musia byť naliehavo zvýšené, ak chceme uzavrieť infraštruktúrny rozdiel a splniť klimatické ciele,“ varovala de Vries.