ABB E-mobility a MAN Truck & Bus spoločne otestovali megawattový nabíjací systém (MCS). Elektrický ťahač MAN nabíjali výkonom viac ako 700 kW a pri 1000 A na nabíjacej stanici MCS od ABB E-mobility.
Prvého nabíjania sa zúčastnil aj bavorský premiér Dr. Markus Söder, ktorý vníma prvý test ako prvý krok do novej éry. „Toto je najmodernejšia ekologická a ekonomická e-mobilita, ktorá sa vyvíja v Bavorsku. Náš domáci priemysel musíme dostať na konkurencieschopnú pozíciu. Inovácie a technológie zabezpečujú budúcnosť,“ povedal Söder.
MCS nabíjanie bude kľúčové
Vo vnútroštátnej aj v medzinárodnej diaľkovej doprave, pri nakladaní a vykladaní budú elektrické nákladné vozidlá, a v budúcnosti aj elektrické autokary, potrebovať rýchle MCS nabíjanie, aby sa batérie dobíjali počas zákonom predpísanej prestávky vodiča. Nová technológia dopĺňa existujúce riešenia. Nabíjanie v depách s menšími nabíjacími kapacitami bude totiž mať aj v budúcnosti hlavnú úlohu.
Vo vývojovom centre MAN v Mníchove obidve spoločnosti predviedli, že nabíjanie MCS dokáže fungovať už dnes. ABB E-mobility tam nainštalovala jedno z prvých megawattových nabíjacích zariadení v Nemecku. Generálny riaditeľ ABB E-mobility Michael Halbherr si myslí, že technológia MCS v blízkej budúcnosti umožní udržateľnú diaľkovú dopravu nákladnými vozidlami a autobusmi.
„Dnes sme to dokázali. Aj keď tu ešte stále ukazujeme prototyp, s novým štandardom MCS sme v priebehu niekoľkých rokov nielen zdvojnásobili intenzitu elektrického prúdu, ale aj nabíjaciu kapacitu. Na dosiahnutie energetickej zmeny v doprave potrebujeme riešenia, ktoré sú udržateľné, spoľahlivé a ekonomické. Aby sme to dosiahli, musíme myslieť integračne a spolupracovať. Aj dnešná ukážka je výsledkom úzkej spolupráce medzi MAN a ABB E-mobility a celým odvetvím,“ hovorí Halbherr.
Rozvoj nabíjacej infraštruktúry sa musí zrýchliť
Generálny riaditeľ MAN Truck & Bus Alexander Vlaskamp v rámci premiéry megawattového nabíjania zopakoval svoju výzvu, aby sa zrýchlil rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Podľa neho je cieľom mať do roku 2030 v Európe 30 000 nabíjacích miest MCS. Štyri tisícky z toho by mali byť v Nemecku.
„Na ich zriadenie nám už nezostáva veľa času. Dnes sme uviedli do prevádzky jeden z prvých nabíjacích bodov. Elektrické kamióny sú k dispozícii, megawattové nabíjanie funguje. Teraz potrebujeme jasné signály od politikov, v neposlednom rade na vybudovanie dôvery medzi našimi zákazníkmi v prospech elektrifikácie. Teraz musíme rýchlo vybudovať a rozšíriť infraštruktúru,“ povedal Vlaskamp.
MCS nabíjanie je nový štandard
MCS nabíjanie je po technickej stránke navrhnuté pre nabíjacie kapacity až 3,75 MW pri 3000 ampéroch (A). ABB E-mobility a MAN pri premiére zariadenia demonštrovali viac ako 700 kW nabíjacieho výkonu s prototypovou nabíjacou technológiou. S finalizáciou štandardu MCS už budú realizovateľné nabíjacie kapacity nad jeden megawatt. To bude znamenať výrazné zlepšenie času nabíjania.
Pre porovnanie, dnešné nabíjacie stanice so štandardom CCS (Combined Charging System – kombinovaný systém nabíjania) môžu využívať osobné autá aj úžitkové vozidlá a ponúkajú maximálny nabíjací výkon 400 kW pri 500 A. Očakáva sa, že medzinárodný proces štandardizácie pre megawattový systém nabíjania by mohol byť dokončený tento rok. ABB E-mobility a MAN prispeli svojimi odbornými znalosťami k vytvoreniu štandardu MCS v medzinárodnom priemyselnom združení CharIN.
Faktom je, že megawattový nabíjací systém si vyžaduje veľa energie. Keď prúdi toľko elektriny, kľúčovú úlohu zohráva infraštruktúra: sieťové pripojenia a požiadavky na priestor, napríklad na diaľničných čerpacích staniciach, parkoviskách alebo zastávkach kamiónov. Rozšírenie siete a digitalizácia sietí sú nielen nutné pre budúce dodávanie obnoviteľnej energie, ale aj nevyhnutnou podmienkou pre nabíjaciu infraštruktúru. MCS nabíjanie počas povinnej prestávky vodiča predĺži dojazd e-trucku MAN približne o 300 až 400 km (pri verzii so súpravou 6 batérií s maximálnou inštalovanou kapacitou 534 kWh).