1.7 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

ROZHOVOR | Viceprezident značky Renault otvorene aj o vodíku

Renault napĺňa svoje strategické plány a postupne oživuje svoje portfólio modelov. O novinkách ako Renault 5 alebo Scénic ale aj o tom, ako nové modely ovplyvňujú ďalšie smerovanie značky, sme sa rozprávali s Brunom Vanelom, viceprezidentom značky Renault pre produkt, tržby a expanziu na medzinárodné trhy.

Ako vnímate návrat na ženevský autosalón?

Ženevský autosalón bol pre nás veľmi úspešný. Najskôr sme získali titul Európske auto roka, hneď na to sme odhalili nový Renault 5. Dva produkty, na ktorých sme pracovali vyše tri roky. A už je vidieť reakcie ľudí, ocenenia, úsmevy na tvárach všetkých. To bolo skvelé. Sme šťastní, že sme získali túto cenu. Sme hrdí a pravdupovediac, prvá reakcia na Renault 5 je tiež taká nadšená, že sme nemohli očakávať viac.

Ste viceprezidentom pre medzinárodné značky Skupiny Renault, čo pre Vás znamená cena Európske auto roka?

Znamená veľa z mnohých dôvodov. Prvým dôvodom je, že sme naposledy túto cenu získali v roku 2006. Pred dvoma rokmi sme boli druhí. Minulý rok sme boli finalistami. Viem, čo to znamená najmä pre všetky interné tímy, ktoré pracovali veľmi, veľmi tvrdo na vývoji Scénicu. Scénic je takisto ikonou značky, chceli sme, aby bol taký. Takže pre nás znamená veľa aj v zmysle hrdosti. No a napokon, je táto cena nesmierne dôležitá, pretože vyhadruje uznanie, verejnosť si ju váži.

Spomenuli ste tvrdú prácu interných tímov. Ako dlho trvá vyvinúť auto, ktoré dokáže vyhrať titul Európske auto roka?

Scénic bol prvý automobil, ktorý bol plne rozhodnutý a vyvinutý v rámci našej novej stratégie. O vývoji sa rozhodlo v júli 2020, v októbri 2020 prešiel projekt všetkými rozhodnutiami a prišli tri roky vývoja. V rámci stratégie Renaulution prišiel aj Renault 5, táto stratégia priniesla a ešte prinesie veľa nových modelov.

Renaulution prináša veľa rôznych modelov, ako pomáhate zákazníkom, aby sa v takom množstve modelov a pohonov dokázali orientovať a vybrať si vhodné auto pre seba?

Ten postup je veľmi jednoduchý. Máme rad elektrických modelov, tie sú štyri. Renault 5, Renault 4, Megane a Scénic. A máme rad hybridných vozidiel pre ľudí, ktorí nechcú alebo nemôžu kvôli infraštruktúre alebo kvôli svojmu využitiu kupovať elektrické autá. Tu máme Clio, Captur, Arcanu. To je výber medzi elektrickým a hybridným pohonom.

Keď vstúpite do showroomu, môžete si vybrať medzi Renault 5 a Clio. Môžete si vybrať medzi Renault 4 a Captur. Môžete si vybrať medzi Megane a Arcanou alebo jej ekvivalentom. To je stratégia, ktorá za tým stojí. Takto sme znovuvytvorili značku. Do každého z týchto áut sme vložili maximum DNA Renault, maximum emócií, ale tiež sme sa sústredili na život na palube, technológie a udržateľnosť v interiéri. Toto je jednoduchý spôsob, ako to vidíme. Samozrejme, máme tu aj našich predajcov a naše webové stránky, ktoré vám vysvetlia, že si môžete vybrať elektrické alebo e-tech hybridné auto, máme riešenie pre každého z našich zákazníkov.

Ako zabezpečujete, že je v tomto dynamickom a meniacom sa prostredí váš personál vždy pripravený a dokonale pozná portfólio?

Máme veľmi silný vzdelávací program, ktorý sme odštartovali minulý rok a tento rok v ňom pokračujeme. Týka sa nielen modelov, ale aj technológií, pretože tu je veľa nových technológií, ktoré zavádzame súčasne. Preto pre niektoré modely platí, že ich predajcovia budú musieť fyzicky absolvovať a testovať na vlastnej koži. Máme aj e-learning a digitálne vzdelávanie, ale podstatné je, že naši pracovníci prechádzajú veľmi silným a komplexným vzdelávacím programom. Môžem Vám tiež povedať, že máme veľmi prísne smernice, ktoré každá krajina musí dodržiavať v zmysle vzdelávania.

Aký je Váš osobný názor na elektromobilitu? Aké kľúčové výzvy prináša?

Je tu množstvo výziev. Vieme, že elektromobilita predstavuje budúcnosť, ale musíme ju zavádzať tak, aby sa pre zákazníkou stala realitou. Musí spĺňať ich nároky na využitie, nároky ich peňaženky a tiežbyť vzrušujúca. Prvým aspektom je dostupnosť. Pre niektoré typy áut a na istý čas si elektromobilita bude vyžadovať nejaké typy podpory a stimulov, najmä pre väčšie autá.

Možno pre menšie autá, ak sa bavíme napríklad o Renault 5, kde je cena pod 25 000 eur, sa začínate približovať k časti cenového segmentu B. Najmä pokiaľ ide o mesačný prenájom a využitie, približujeme sa k rovnakému typu nákladov na vlastníctvo, ale stále bojujeme a pravdepodobne budeme potrebovať nejakú formu podpory počas niekoľkých rokov. Takže výzvou je vývoj cien surovín. Kým ceny batérií a iných komponentov klesnú, bude to výzva. Druhou vecou je využitie. Ľudia často nepoznajú svoje vlastne potreby, na čo konkrétne auto využívajú. Chcú mať veľa rezervy v dojazde. Pre nás je výzvou povedať im „áno, kúpte si toto elektrické auto, nebojte sa, zvládne to“. Bežný človek v skutočnosti denne neprejde viac ako 40 kilometrov, ak sa bavíme o dlhej trase, reč je o 300 alebo 400 kilometroch. Toto už dnes elektrické autá vedia zvládnuť.

Takže kľúčovou výzvou je vysvetli’t to zákazníkom?

Áno, tou výzvou, ktorú som spomínal je fakt, že o tomto musíme presvedčiť zákazníkov. Nielen na webových stránkach Renault, ale aj v publikáciách to vysvetľujeme. Napríklad Renault 5 má avatara, ktorý sa volá Reno a ktorý ľuďom povie, že nemusia zastavovať na tejto a stačí im nabíjať na ďalšej nabíjačke. Bude to efektívnejšie pre ich celkovú cestu a strácajú tak menej času. Snažíme sa ľudí v tomto smere vzdelávať, aby si uvedomili, že by mohli prejsť na elektrické autá. Elektromobilita je niečo nové. Preto je s ňou spojeného veľa strachu.

Je to tak, pretože dnes sú zvyknutí na čerpacie stanice, prídu za päť minút natankujú a môžu pokračovať. Pri elektrických autách to tak nie je. ďalšou výzvou, ktorá ale nie je úplne závislá od nás, je infraštruktúra. Nabíjacia infraštruktúra v niektorých krajinách sa stále vyvíja oveľa pomalšie, ako sa očakávalo a oveľa pomalšie, ako bolo sľúbené.

Pozerá sa Renault popri elektrickej energii aj na ďalšie možnosti pohonu, ako napríklad vodík?

V súčasnosti sa zameriavame aj na iné energie. Sme číslo tri v Európe, veľmi blízko k dvojke na trhu pokiaľ ide o predaj hybridných vozidiel. Ale treba brať do úvahy aj to, že predávame obrovské počty vozidiel a takmer polovicu z nich mimo Európy. Na mnohých trhoch mimo Európy elektrické autá nie sú tak rozvinuté ako tu. Keď sa pýtate na vodík, už vyrábame a veľmi skoro budeme predávať vodíkové úžitkové vozidlá, pri nich to dáva väčší zmysel, kvôli využitiu aj infraštruktúre.

Treba si otvorene povedať, že s vodíkom súvisia aj niektoré výzvy, napríklad rentabilita. Musíte najazdiť určitý počet kilometrov, aby bol pre vás vodík ekonomicky udržateľný. Ale stále sa tu bavíme o úžitkových vozidlách. Čo sa týka vodíka v osobných autách, prvý konceptný automobil Scénic, ktorý sme predstavili, sa volal Scénic Vision. Predstavili sme ho na Change Now Summite. Mal vodíkový extender. Skúmame aj tieto možnosti, pretože si myslíme, že existuje potenciál. Ale v krátkodobom horizonte je tu veľa výziev spojených s vodíkom.

Napríklad jeho výroba, musí byť efektívna, aby v skutočnosti globálna uhlíková stopa vodíka nebola dvojnásobkom tej zo spaľovacích motorov, čo je v súčasnosti prípad. Potrebuje to čas, najmä na výrobu vodíka vo veľkých množstvách, aby to bolo možné. Druhá vec sú náklady s tým spojené, ktoré sú tiež na dosť vysoké. Tretia vec je distribúcia, ktorá je obmedzená, pretože je veľmi ťažké distribuovať vodík. Takže tieto tri výzvy musia byť riešené. V súčasnosti efektívnosť výroby vodíka nie je dostatočná. Síce nemáte emisie z výfuku, ale globálne je to veľmi neefektívne.

Som rád, že o tom hovoríte, automobilky totiž často hovoria o nulových emisiách, ale od výfuku.

Správny prístup je pozrieť sa od „od kolísky až do hrobu“, všetky ostatné prístupy su istým spôsobom zavádzajúce. Aj preto je vodík veľkou výzvou. Zaviazali sme sa k nemu, pretože si myslíme, že v ňom existuje potenciál, ale musíme dbať na všetky aspekty efektívnosti a uhlíkovú stopu.

Keď je reč o alternatívnych palivách, pozeráte sa na potenciál HVO, ktoré je síce populárne najmä v nákladných vozidlách, ale už ho zavádzajú aj niektoré značky osobných áut?

Na túto otázku vám nanešťastie nemôžem odpovedať.

Aktuálne
Prečítajte si aj