Pmäatáte si októbrovú svetovú premiéru elektrického modelu eActros 600? Novinka od Daimler Truck rozprúdila diskusiu o budúcnosti nákladných vozidiel a nových možnostiach šetrenia paliva. Jedným s inovatívnych prvkov bol aj nový dizajn kabíny, ktorý je teraz dostupný aj pre dieselový Actros L ProCabin.
Futuristický dizajn eActrosu 600 rozdelil na dva tábory aj dopravcov a vodičov, no ak sa pozrieme výhradne na fakty a čísla, nové tvary sľubujú zaujímavé úspory na prevádzkových nákladaoch. Možno aj preto sa Daimler Truck rozhodol ponúknuť túto aerodynamickú kabínu aj pre svoju vlajkovú loď Actros L.
Actros L ProCabin vo výrobe
Actros L vstúpil na trh v júni 2021 a samotná značka ho považuje za model, ktorý definoval prémiový segment jej ťažkých dieselových nákladných áut. Teraz spoločnosť svoju úspešnú vlajkovú loď ďalej. S futuristickým dizajnom vozidla, optimalizovanou aerodynamikou, rozšírenými prvkami komfortu, efektívnymi motormi, vysokou úrovňou dynamiky riadenia a najnovšími asistenčnými systémami bude chcieť Actros L zapôsobiť na prevádzkovateľov flotíl a profesionálnych vodičov.
Tradičný dieselový nákladný automobil pokračuje v úspešnom príbehu tejto modelovej rady, ktorý sa začal v roku 1996. Cieľom je naďalej byť jedným z lídrov v priemysle pre tradične poháňané nákladné automobily. Nový Actros L s ProCabin je možné objednať od apríla 2024 a do výroby pôjde v decembri 2024.
Nová aerodynamika má ušetriť 3 % paliva
Pohľad zvonka, či už v pozitívnom alebo negatívnom, upúta hneď. Celkové tvarovanie kabíny ProCabin, ktoré bolo prvýkrát predstavené počas svetovej premiéry batériovo elektrického eActros 600 v októbri 2023, bolo navrhnuté pre obzvlášť efektívnu aerodynamiku. Predspojler na streche je umiestnený pred skutočným strešným spojlerom, A-stĺpiky majú deflektory okolo bočných okien a nový je aj plochý predný tvar kabíny s minimálnymi otvormi pre vzduch na chladenie, nové spodné kryty a optimalizovaný nárazník.
Prúd vzduchu tak ťaží z optimalizovanej aerodyamiky, ktorej pomohlo predĺženie kabíny o 80 mm. Prúdenie vzduchu je efektívnejšie, pretože pribudli vylepšené lemy kolies a optimalizované bočné obloženie. V podstate tu nenájdete žiadne medzery alebo priestory v prospech optimalizovaného prúdenia vzduchu.
Rozšírené bočné deflektory boli navrhnuté ako plachty, aby zabezpečili dobrý prechod medzi ťahačom a návesom. Použitie rôznych tesnení na odpojenie motorového priestoru od vonkajšieho prúdenia vzduchu dopĺňa aerodynamický koncept. Celkovo toto všetko prináša úsporu paliva 3 %.
Actros L ProCabin poskytne vyšší komfort
S novým Actrosom L a jeho futuristickým dizajnom kabíny chce Mercedes-Benz Trucks okrem efektivity a nákladovej efektívnosti zahrať aj na strunu atraktivity a zvýšeného komfortu vodiča. Oba tieto aspekty dnes vstupujú do rozhodovania o kúpe nového vozidla. Vonkajšie viditeľné detaily v tejto súvislosti zahŕňajú prvky ako plný lak kabíny vrátane loga a písma Mercedes-Benz v tmavom chróme, alebo hliníkové schodíky. Pre osvetlenie vozidla sa využíva technológia LED. To platí pre hlavné svetlomety a smerové svetlá, ako aj bočné a zadné svetlá. Ako možnosť sú navyše k dispozícii Matrix LED svetlomety pre maximálny výkon osvetlenia.
V interiéri kabíny ProCabin, ktorá je dostupná vo variantoch Stream, Big alebo Giga Space, je v ponuke mnoho komfortných prvkov, ako sú optimalizované vyhrievané sedadlá, nové prémiové ploché tkané poťahy sedadiel alebo posteľ s plným lamelovým rámom a novým, hrubým prémiovým matracom.
Ovládače pri posteli majú rozšírený rozsah funkcií, vrátane ambietného osvetlenia a ďalších LED lámp na čítanie. Navyše sú k dispozícii ďalšie prvky výbavy, ako USB-C porty vo bočných stenách, kvalitná záclona v dvojfarebnom dizajne, druhá chladnička, 230 V zásuvka alebo SoloStar Concept, ktorý je teraz dostupný v dvoch nových variantoch poťahov sedadiel.
Od apríla 2025 bude tiež k dispozícii interaktívny multimediálny kokpit 2 s prepracovaným dizajnom ponuky, ovládaním hlasom, vylepšenou konektivitou a novými aplikáciami, ako sú pripojené dopravné výstrahy.
Tretia generácia motora OM 471
Okrem opatrení na aerodynamickú optimalizáciu zvyšuje efektívnosť nového Actrosa L tretia generácia 12,8-litrového dieselového motora OM 471. OM 471, dostupný spolu s overenými dieselovými motormi OM 470 a OM 473, je navrhnutý tak, aby znížil celkové náklady na vlastníctvo (TCO), ale zároveň si zachoval výkon, dynamiku a komfort.
S tretou generáciou OM 471 predstavila spoločnosť Mercedes-Benz Trucks dve nové turbodúchadlá prispôsobené rôznym potrebám zákazníkov. Vo variante určenej pre diaľkovú prepravu je nastavenie turbodúchadla zamerané na dosiahnutie čo najnižšej spotreby paliva. V kombinácii s revidovaným systémom čistenia výfukových plynov umožňuje toto výfukové turbodúchadlo maximálnu úsporu paliva až 4 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.
Nové prvky bezpečnosti
Bezpečnostné prvky použité v novom Actrose L majú posilniť postavenie nemeckého výrobcu ako jedného z priekopníkov v odvetví. V niektorých prípadoch tieto systémy výrazne presahujú prísne štandardy Všeobecnej bezpečnostnej regulácie (GSR), ktorá bude účinná od júla 2024 a vyžaduje široký rozsah asistenčných systémov vodiča.
Vybavenie vozidiel kamerami a senzormi je dôležité pre účinnosť takýchto systémov. Aby sa ešte viac prispelo k predchádzaniu nehodám, Daimler Truck vyvinul novú elektronickú platformu, ktorá umožňuje ešte väčší výhľad dopredu a nabok, vďaka tzv. fúzii senzorov, teda zlučovaniu údajov z radaru a kamery. Elektronická platforma ponúka 20-krát rýchlejšie spracovanie dát a celkovo šesť nainštalovaných senzorov – štyri bočné krátke radary vpredu a vzadu, na pravej aj ľavej strane, jeden dlhý radar vpredu uprostred a multifunkčná kamera vo vetrovom štíte – teraz môže pokrývať uhol 270 stupňov okolo vozidla.
ABA 6 s monitorovaním viacerých pruhov
Príkladom, ako efektívna je technológia fúzie 270 stupňov a čo znamená presiahnutie špecifikácií GSR, je šiesta generácia aktívneho asistenta brzdenia (ABA). Najnovší asistent núdzového brzdenia od Daimler Truck teraz môže vykonať automatizované brzdenie do úplného zastavenia pri rýchlostiach až do 60 km/h pred križujúcimi, protiidúcimi vozidlami alebo inými účastníkmi premávky v rovnakom pruhu.
GSR vyžaduje rozšírenú reakciu na chodcov a cyklistov pre nové nákladné vozidlá a autobusy/turistické autobusy až od 1. júla 2026. Pri rýchlostiach do 80 km/h môže systém reagovať pred stojacimi vozidlami s maximálnym brzdením do úplného zastavenia, ako to bolo doteraz. Ďalšou pridanou hodnotou ABA 6 je monitorovanie viacerých pruhov na vzdialenosť až 250 metrov pre ešte lepšiu detekciu nebezpečenstiev.
Aktívny asistent pre bočnú ochranu
ASGA 2 monitoruje dopravu na oboch stranách vozidla a so svojím dvojstupňovým varovným systémom môže upozorniť vodičov na potenciálne nebezpečenstvá, aby včasným zásahom mohli zmierniť kritickú dopravnú situáciu. Aktívna varovná zóna sa rozširuje až 30 metrov za vozidlo a sedem metrov pred vozidlo, pričom funguje pri rýchlostiach až do 30 km/h.
Navyše systém môže iniciovať automatizované brzdenie, aby vozidlo úplne zastavil v červenej varovnej oblasti pri vlastnej rýchlosti zatáčania 20 km/h, ak vodiči nereagujú na skoršie zvukové a vizuálne varovanie. Táto funkcia tiež presahuje požiadavky GSR, ktoré vyžadujú, aby asistent pre bočnú ochranu v prípade potreby vydal iba varovanie. Navyše, ASGA 2 obsahuje inteligentný koncept varovania pri zmene pruhu na základe vlastnej polohy vozidla v pruhu.
Monitoruje dopravu pred vozidlom
Nový asistent prednej ochrany môže byť užitočnou funkciou na predchádzanie nehodám s chodcami alebo cyklistami, ktorí môžu byť priamo pred nákladným vozidlom, keď sa rozbieha. Asistenčný systém monitoruje dopravu pred vozidlom a podporuje vodiča, keď vozidlo stojí, pri rozbiehaní a na križovatkách. Ak systém identifikuje stacionárne alebo pohybujúce sa objekty pred vozidlom, je aktívny pri jazdných situáciách až do 15 km/h vydávaním varovných správ ako súčasť dvojstupňového varovného systému. Technológia fúzie 270 stupňov pokrýva slepé miesto pred vozidlom od 0,8 metra do približne 4 metrov cez celú šírku vozidla.
Popri asistenčných systémov dáva Mercedes-Benz Trucks do popredia aj svoj dobre zladený súlad funkcií, ako sú aktívny asistent riadenia 3 (ADA) a inteligentný systém prevodovky a tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC). ADA umožňuje polouomatizované riadenie v sériovo vyrábanom nákladnom vozidle od roku 2018, teraz prichádza jeho tretia generácia. Zlepšuje podporu pre vodičov v riadení vozidla v smere jazdy aj bočnom vedení.
Prediktívny PPC zase prispieva k uvoľnenej jazde tým, že automaticky zohľadňuje topografiu, usporiadanie ciest a dopravné značky pre čo najefektívnejší štýl jazdy. Od apríla 2025 budú do systému PPC integrované aj informácie o trase z navigačného systému, čo umožní lepšiu identifikáciu nadchádzajúcich udalostí na trase. Vodičom to umožní vyhnúť sa zbytočnému brzdeniu, zrýchleniu a zmene prevodových stupňov.