3 C
Bratislava
utorok, 3 decembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Dacia ide na Dakar, toto je projekt Dacia Sandriders

Advertisement

Na Dakare a v sérii svetových rallye majstrovstiev (W2RC) sa v roku 2025 predstaví vozidlo vyvinuté značkou Dacia. Včera značka predstavila unikátny prototyp vozidla Sandrider, inšpirovaný futuristickým konceptom Manifesto, ktorý ukázala v roku 2022. Závodné špeciály Dacia Sandriders budú vyvinuté špeciálne pre extrémne podmienky rallye.

Konštrukcia a vývoj závodných špeciálov Dacia Sandriders sa opierajú o bohaté závodné skúsenosti Renault Group a spoluprácu s Prodrive, renomovanou britskou firmou v oblasti motoršportu. Už od začiatku vývoja sa na konštrukcii vozidla svojimi skúsenosťami a poznatkami podieľaju aj rallye jazdci a ich spolujazdci.

Prvá rallye Dacia Sandriders bude v Maroku
Foto: Dacia

Čistý, funkčný dizajn

Dizajnéri sa zamerali na zachovanie iba tých panelov karossérie, ktoré plnia funkčné úlohy. Celé auto, vrátane dizajnu, je orientované na posádku a jej potreby. Krátka, šikmá kapota má zlepšiť výhľad spoza volantu, v hornej časti palubnej dosky sú použité antireflexné materiály z leteckého priemyslu a samotná prístrojová doska je modulárna, aby si ju každá posádka (spolu budú tri) mohla prispôsobiť presne podľa seba.

Dacia Sandriders zozadu
Foto: Dacia

Dakar je najťažšou rallye sveta, preto muselo byť celé vozidlo zosilnené – spodná časť, nárazníky, karbónová karoséria, dvojramenné zavesenie kolies aj prevodovka 4×4, ktorá bola navyše prispôsobená pre extrémne podmienky. Unikátna je aj elektronická infraštruktúra, aby spoľahlivo pracovala aj v najťažších podmienkach.

Foto: Dacia

Sedadlá sú potiahnuté špeciálnymi antibakteriálnymi látkami regulujúcimi vlhkosť. Jednoduchšia je manipulácia s náhradnými kolesami, posádka má rýchly prístup k palubnému náradiu bez toho, aby musela manipulovať so škatuľou.

Foto: Dacia

Zaujímavosťou je, že sa upevňovacie matice dajú umiestniť na magnetickú zónu zabudovanú v karosérii, aby sa posádke pri výmene kolesa nestratili v piesku. Sandrider bude mať obutú najnovšiu generáciu pneumatík BF Goodrich, s optimálnou priľnavosťou na všetkých typoch terénu a odolnosť voči nárazom a prepichnutiu.

Foto: Dacia

Dacia Sandriders ekologickí aj na Dakare

Rallye Dakar aj ďalšie motoristické súťaže v súčasnosti reagujú na potrebu dekarbonizácie a snažia sa byť ekologickejšie. V súlade s tym Dacia vytvorila projekt Dacia Sandriders tak, aby mal minimálnu váhu. Jeho hmotnosť je oproti porovnateľným prototypom nižšia o 15 kg. Použil sa totiž rúrkový podvozok a ako sme spomenuli vyššie, zostali iba najpotrebnejšie panely karosérie a ľahký a kopmaktný je aj motor. Pre lepšiu optimalizáciu trakcie a dynamického správania vozidla majú špeciály Dacia Sandriders vyššie rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú časť vozidla.

Foto: Dacia

V porovnaní s konkurenciou inžinieri dosiahli tiež o 10 % nižší odpor vzduchu a o 40 % nižší vztlak. Zvlášť sa venovali aj prívodom vzduchu, ktoré sa používajú na chladenie motora. Extrémne dôležité je na Dakare riadenie tepla, preto pre obmedzenie nárastu teploty v kabíne použili vývojári infračervené pigmenty proti žiareniu, zabudované priamo do karbónu vozidla. 

Foto: Dacia

Všetky tri špeciály Dacia Sandriders budú mať motor schopný fungovať na syntetické palivo, ktoré bude dodávať spoločnosť Aramco. Ide o nízkouhlíkové palivo, ktoré chce Dacia počas Dakaru otestovať a nie je vylúčené, že tieto poznatky využije aj pre svoje komerčné účely.

Prvý test Dacia Sandriders príde v októbri

Nové pretekárske špeciály Dacie sa vyvíjajú úplne od začiatku, preto budú potreovať sériu ťažkých testov, aby sa vyladili všetky detaily. Dacia Sandriders odštartuje dlhú sériu vývojových testov v rôznych krajinách v októbri na Rallye du Maroc 2024, ktorá patrí do seriálu majstrovstiev sveta v rallye (W2RC). Na prvom Dakare sa Dacia Sandriders predstavia v roku 2025.

Foto: Dacia

Značka má tie najvyššie ambície, o čom svedčí aj skladba posádok. Pilotom prvej z nich je francúzsky legendárny jazdec rallye Sébastien Loeb, ktorý vyhral v rokoch 2004 až 2012 deväťkrát za sebou majstrovstvá sveta v rallye. Je najúspešnejším jazdcom motoristického športu a často sa považuje za najlepšieho jazdca rallye všetkých čias. Na Dakare sa Loeb zúčastňuje od roku 2016, jeho partnerom bude spolujazdec Fabian Lurquin.

Interiér Dacia Sandriders
Foto: Dacia

Rally jazdkyňa Cristina Gutierrez Herrero je jednou z popredných osobností vo svete terénnych rally. Má 32 rokov a v rokoch 2017 až 2024 sa zúčastnila už ôsmich rallye Dakar. Cristina v roku 2021 vyhrala kategóriu T3 svetového pohára v rallye. Cristine bude spolujazdcom Pablo Moreno Huete.

Foto: Dacia

Napokon, Nasser Al-Attiyah je päťnásobným víťazom Svetového pohára v cross-country rallye a dvojnásobným víťazom majstrovstiev sveta v rallye. Je legendou Dakaru, vyhral ho už päťkrát.

Fakty o Dacia Sandriders

  • Kategória FIA: Ultimate T1+
  • Podvozok: rúrkový
  • Karoséria: z uhlíkových vlákien
  • Motor: 3-litrový V6, dvojité turbo, priame vstrekovanie
  • Maximálny výkon: 265 kW/360 k pri 5 000 ot/min
  • Maximálny krútiaci moment: 539 Nm pri 4 250 ot/min
  • Prevodovka: 4X4
  • Prevodovka: 6-stupňová sekvenčná
  • Odpruženie vpredu/vzadu: lichobežníková náprava
  • Zdvihy odpruženia: 350 mm
  • Kolesá: 17-palcové hliníkové kolesá
  • Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palcov
  • Dĺžka x šírka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
  • Rozchod kolies: 3 000 mm
  • Predný/zadný previs: 590/550 m
ZdrojDacia
Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement