2.8 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Zoznámenie s IVECO eDaily

Značka IVECO vo svojom domovskom závode v Turíne predstavila elektrickú verziu svojej populárnej dodávky Daily. S plne eklektickým modelom eDaily sme sa okrem zoznámenia aj krátko zviezli.

Značka IVECO vo svojom domovskom závode v Turíne predstavila elektrickú verziu svojej populárnej dodávky Daily. S plne eklektickým modelom eDaily sme sa okrem zoznámenia aj krátko zviezli.

Značka IVECO nie je segmente elektrických úžitkových vozidiel nováčikom. Práve naopak, elektrickú verziu „Dailny“ predstavila po prvý krát už v roku 2018, keď na trh uviedla rad vozidiel Blue Power. Teraz však prichádza s plne elektrickou verziou s parametrami, ktoré odpovedajú súčasným potrebám zákazníkov.

Najširšia ponuka verzií

Nové eDaily ponúkne verzie do 3,5; 4,25; 5,2 a 7,2 tony. Toto je momentálne predstavuje najširšiu ponuku na trhu. Kým verzia podvozok odvezie užitočné zaťaženie do 4,6 tony, panelová dodávka disponuje objemom nákladového priestoru až do 20 m3. Značka si dala záležať na tom, aby zákazníci pri prechode na elektromobilitu mali k dispozícii rovnaké úžitkové vlastnosti, na aké sú zvyknutí pri vozidlách s dieselovými spaľovacími motormi. Maximálna ťažná kapacita plne elektrickej verzie je 2,5 tony.

Nové eDaily je postavené na ráme odvodenom z rámu ťažkých nákladných vozidiel, čo má zvýšiť jeho robustnosť a odolnosť. Bude chrániť aj batérie, ktoré v ňom budú uložené.

Batérie podľa potreby

Pre maximálnu flexibilitu si zákazník bude môcť vybrať medzi jednou, dvomi alebo tromi batériami. Jedna batéria má inštalovanú kapacitu 37 kWh, zaujímavosťou ale je pomer medzi inštalovanou a užitočnou (35 kWh) kapacitou. Výrobca batérií FPT použil inovovanú technológiu, vďaka ktorej je pomer medzi inštalovanou a využiteľnou kapacitou až 95%. Batéria využíva namiesto lítium-železo-fosfátovej (LFP) technológie mangánovo-fosfátovú (NMC). Obe spadajú do kategórie li-ion batérií, NMC batéria však využíva rozdielnu technológiu, ktorej hlavnou prednosťou je vyššia energetická hustota. NMC batérie sa môžu rýchlejšie opotrebovávať, IVECO však svojej technológií plne dôveruje, čo potvrdzuje aj záruka na 8 rokov resp. 250 000 km, vrátane výmeny batérie, ak je kapacita klesne pod 80%. Batérie sú modulárne a ich počet sa dá počas životného cyklu vozidla meniť, v závislosti od toho, aký dojazd si vyžadujú vaše trasy.

Maximálny dojazd závisí od počtu batérií, pri troch batériách však v mestskom cykle značka sľubuje až 400 km. Palubná nabíjačka má maximálny nabíjací výkon 80 kW, pri plnej kapacite dokáže v priebehu 30 minút dobiť energiu na približne 100 km. eDaily poháňa elektromotor s permanentným magnetom, ktorý má stály výkon 90 kW, krátkodobo však vďaka boostu dokáže stúpnuť až na 140 kW. Vodič vidí dostupnosť boostu na palubnej doske, takže presne vie, či ho má k dispozícii a môže ho použiť napríklad pri rozbiehaní alebo predbiehaní.

Výborný dojem z prvej jazdy

Naša úvodná jazda trvala približne hodinu a okrem ulíc Turína viedla aj cez okolité kopce. Autá mali užitočné zaťaženie niečo viac ako 400 kg. Vodič má na výber tri jazdné režimy, štandardný, Eco a Power. Aj keď sme najmä v kopcoch očakávali potrebu prepnúť na najvýkonnejší režim Power, opak bol napokon pravdou. Využili sme ho skôr na diaľnici pri predbiehaní. V meste nás potešili tri možné stupne rekuperácie, vrátane režimu jedného pedálu. Naše auto malo listové odpruženie, no napriek tomu bolo veľmi pohodlné. Ešte vyšší komfort ponúka vzduchové odpruženie AIR-PRO, ktoré je dostupné aj v eDaily. Tento model je jediným elektrickým úžitkovým vozidlom, ktoré ponúka rôzne prevodové pomery, konkrétne vo verziách 50C (3.6 alebo 4.44) a 72C (4.3 alebo 5.13). Zákazník si tak môže sám vybrať pomer medzi výkonom a efektivitou najvhodnejší pre jeho úlohy.

Nechýbajú digitálne riešenia

O produktivitu sa budú starať aj digitálne pripojené riešenia. Každé eDaily bude vybavené modemom pre pripojenie, pomocou ktorého budú dáta v reálnom čase prenášané na portál IVECO ON a tým pádom dostupné pre majiteľov dopravných firiem a flotilových manažérov. Softvér vo vozidle bude aktualizovaný na diaľku, bez potreby návštevy servisu. Tie obmedzí aj proaktívna a prediktívna diagnostika, vďaka ktorej sa bude dať údržba plánovať vopred.

Aplikácia eDAILY Routing app interaguje s vozidlom a predvída jeho dojazd aj prípadný počet a dĺžku zastávok na dobíjanie tak, aby ste prišli do cieľa. Systém rovnako upozorní správcu flotily, ak sa úroveň nabitia batérie priblíži k minimu. Hlasový asistent IVECO DRIVER PAL širokú paletu informácií, vrátane kontroly stavu vozidla a stavu nabitia batérie. Hlasom sa dá ovládať aj klimatizácia alebo spustiť navigácia, vrátane navigovania k najbližšiemu nabíjaciemu bodu.

Pomoc pri prechode na elektrinu

Zákazníci si postupne začínajú zvykať na to, že prechod na elektrickú energiu si vyžaduje zvážiť všetky dáta a parametre. IVECO im v tom bude nápomocné so službou eDaily eServices. Poradí im s výberom vhodného typu vozidla, počtu batérií aj infraštruktúrou pre nabíjanie. Spolu s eDAILY príde na trh aj nový obchodný model Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE), dlhodobý model prenájmu elektrických vozidiel, ktorý má pomôcť v prechode na bezemisnú dopravu veľkému množstvu zákazníkov.

Všestranný prístup

IVECO počas uvedenia nového eDaily deklarovalo, že do budúcnosti počíta s využitím viacerých pohonov, podľa konkrétnych potrieb zákazníkov. Bezemisné vozidlá budú podľa odhadov značky v roku 2025 tvoriť 7% trhu, v roku 2030 však ich podiel narastie na 70% a v roku 2035 na 70%. Podiel dieselových motorov bude progresívne klesať, no aj samotné IVECO počíta s tým, že pre niektoré typy aplikácie budú stále využívané. Značka očakáva strednodobé zotavenie trhu s plynom, a svoje miesto ako nízkoemisné riešenie budú mať aj plynové pohony.

Aktuálne
Prečítajte si aj