Nová Dacia Spring nadväzuje na model, ktorý sa stal zaujímavým hráčom na trhu elektrických vozidiel. Priniesol spoľahlivú, cenovo dostupnú a ekologickú alternatívu k tradičným spaľovacím vozidlám a elektromobilitu robí dostupnou oveľa širšiemu spektru zákazníkov.
Spring je prvým čisto elektrickým modelom značky Dacia, no špecifický je najmä tým, ako dokázal elektromobilitu priblížiť masám. Na trh sa dostal v roku 2021 a už v rokoch 2022 a 2023 sa stal trojkou v rebríčku najpredávanejších elektromobilov na retailovom trhu. Po celom svete sa ho doteraz predalo cez 140 000 kusov.
Prichádza zásadný prelom
Spring sa neprestal vyvíjať, v roku 2022 dostal novú identitu Dacie, o rok neskôr výkonnejší elektromotor (s výkonom 65 k), no teraz prichádza s doslova prelomovými zmenami. Výkon zostal nezmenený, čo odštartovalo veľkú debatu, no Dacia sa k tomu postavila jasne. Dáta z vozidiel ukazujú, že použivatelia Springu najazdia denne v priemere 37 km pri priemernej rýchlosti 37 km/h. Až v troch štvrtinách prípadov (75 %) nabíjajú svoje auto doma. Zmena výkonu teda nebola nevyhnutná.
Nový Spring ale dostal úplne nový dizajn, ktorý je modernejší aj robustnejší. V extriéri ani interiéri nezostal kameň na kameni, jediné, čo sa nezmenilo, je strecha. Veľmi atraktívne pôsobí svetelný podpis v tvare písmena Y vpredu aj vzadu, kde navyše inžinieri použili LED diódy. Ak bola reč o robustnosti, nová Dacia Spring dostala 15-palcové kolesá z ľahkých zliatin, ktoré sa navyše stali štandardom pre verzie s motorom s výkonom 65 k.
Čo tu nenájdete sú chrómové lišty, pretože touto cesto ide celé modelové portfólio Dacie. Značka si vyhodnotila, že sú vo všeobcenosti zbytočné a ak na aute nebudú, ušetrí sa hmotnosť, zlepší sa aerodynamika a zvýši sa dojazd. V ponuke je spolu šesť rôznych farieb.
Digitálny interiér
V interiéri cítiť nový dizajnový jazyk, novinkou je digitálny prístrojový panel so 7-palcovým displejom vo všetkých verziách, ktorému sekunduje 10-palcový centrálny displej multimediálneho systému, ktorý nájdete vo vyšších úrovniach výbavy. V dacii popracovali aj s kvalitou materiálov a farbami. Typické písmeno Y je tu v stredových výduchoch ventilácie, obloženie stredového panelu sa líši podľa úrovne výbavy.
Multimediálny dotykový displej bol umiestnený bol pre lepšiu ergonómiu umiestnený vyššie, prispôsobiteľná digitálna prístrojová doska pred vodičom je zase navrhnutá tak, aby bola jednoduchá a intuitívna. V interiéri sú aj úchyty YouClip, ktoré nájdeme aj v úplne novom Dusteri.
Pomer cena vs. výkon zostal
V Dacii sú si plne vedmoí toho, že Spring si jeho zákazníci kupuju pre jeho výborný pomer ceny a výkonu, ktorý za svoje peniaze dostanú. Preto aj keď cenník zatiaľ známy nie je, Dacia rozhodne hovorí o tom, že tento pomer zostane zachovaný aj v novej, modernejšej a technologickejšej generácii.
Aj keď ide o malý mestský elektromobil, má svoje praktické výhody. Batožinový priestor má objem 308 litrov, čo je o 6 % viac ako u predchádzajúceho modelu. Ďalšie odkladacie priestory (dvojitá priehradka, schránky vo dverách atď.) s celkovým objemom takmer 33 litrov z neho robia lídra vo svojom segmente.
Schránka pod prednou kapotou zväčšuje užitočný objem o 35 litrov, stredová konzola môže byť vybavená držiakom nápojov vyrobeným 3D tlačou, YouClip umožňuje praktickú montáž špecializovaného príslušenstva na kľúčové miesta v kabíne. Nový Spring je v štandarde vybavený 3 záchytnými bodmi YouClip.
Optimalizovaná konektivita
Nová Dacia Spring sa môže pochváliť pokrkovejšími možnosťami konektivity, vrátane prepojenia funkcii vozidla s vašim smartfónom cez aplikáciu Dacia Media Control. Jednou z nich je napríklad navigácia z vášho smartfónu. Doplnení boli jazdní asistenti ako automatické núdzové brzdenie (mestské/prímestské s detekciou vozidiel, chodcov, cyklistov a motocyklov), rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením pred prekročením rýchlosti, asistent parkovania vzadu, núdzové brzdenie, upozornenie pred opustením jazdného pruhu, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, systém sledovania pozornosti vodiča a núdzové volanie (eCall).
Systém Media Nav Live je súčasťou štandardnej výbavy Extreme a na prianie sa dodáva vo výbave Expression. Má centrálny 10-palcový dotykový displej, ktorý integruje online pripojenú navigáciu po dobu 8 rokov s dopravnými informáciami v reálnom čase a vždy aktuálnymi mapovými podkladmi Európy. Prepojenie s Apple CarPlay a Android Auto je aj bezdrôtové. Systém má dva USB porty.
Nová Dacia Spring je pripravená do mesta
Reč je o vyslovene mestskom aute, preto dostala nová Dacia Spring kompaktné rozmery. Dĺžka dosahuje 3,7 m a obrysový polomer otáčania je 4,8 m. Karoséria má tmavé ochranné prvky na nárazníkoch a blatníkoch, aby odolala škrabancom. Motor s výkonom 65 k je k dispozícii od nového výbavového stupňa Expression, motorom s výkonom 45 k je dostupný vo výbavových stupňoch Essential a Expression.
Zaujímavá je pohotovostná hmtnosť, ktorá s 984 kg zmestila pod magickú jednu tonu. V najvyššej výbave Extreme je to jediný elektromobil v Európe, ktorý váži pod 1 000 kg. Automobilka uvádza spotrebu paliva na úrovni 14,6 kWh/100 km. Kapacita batérie je 26,8 kWh, vo všetkých verziách ponúka dojazd cez 220 km, stále sa ale čaká na certifikáciu tohto údaju. V novej generácii už je aj rekuperačné brzdenie, dostupné cez nový ovládač prevodovky.
Nová Dacia Spring je štandardne vybavená 7 kW nabíjačkou na striedavý prúd, ktorá umožňuje nabiť batériu z 20 % na 100 % za necelých 11 hodín pomocou domácej zásuvky alebo za 4 hodiny pomocou 7 kW wallboxu. Na požiadanie je k dispozícii 30 kW DC nabíjačka, ktorá umožňuje rýchle nabitie z 20 % na 80 % za 45 minút.
Po prvýkrát ponúka tento model obojsmerné nabíjanie V2L („Vehicle to load“), takže ju možno použiť ako zdroj energie na napájanie elektrických spotrebičov. Špeciálny adaptér, ktorý sa zapája do nabíjacieho konektora vozidla umiestneného pod mriežkou chladiča, poskytuje energiu štandardnej zásuvky 220 V/16 A.