1.9 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Paragan Eurobox na podvozkoch MAN

Najmenší model z ponuky MAN Truck & Bus nezaostáva za svojimi väčšími bratmi a ukazuje svoju všestrannosť v nadstavbárskych firmách po celej Európe. Patrí medzi ne aj česká spoločnosť Paragan Trucks.

Tá ho ho nedávno začala využívať ako základ pre svoj moderný ultraľahký veľkoobjemový Eurobox, v kombinácii s podvozkom TGE 3.180. Skriňové nadstavby Eurobox ponúka Paragan v dvoch veľkostiach XL alebo XXL. Rozdiel medzi nimi je iba v dĺžke.

Paragan Eurobox na šasi MAN TGE
Foto: MAN Truck & Bus

Ideálny pre veľkoobjemové prepravy

Ako naznačuje názov, konštrukcia umožňuje prepravovať náklad s veľkým objemom. Pri použití zníženého podvozka majú nadstavby Eurobox vysokú vnútornú výšku a kolmé steny umožňujú využiť potenciál nákladného priestoru až po strop. Skriňa je vyrobená z ultraľahkých materiálov, preto užitočné zaťaženie dosahuje 1 250 kg (v závislosti od značky podvozka). V segmente úžitkových vozidiel s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony ide o hlavný produkt nadstavbára Paragan Trucks.

Foto: MAN Truck & Bus

Konateľ Paragan Trucks Jiří Pala vysvetľuje, že rad Eurobox stavajú do maximálnych možných karosovateľných dĺžok, ktoré sú pri jednotlivých značkách rôzne a vychádzajú z rázvoru vozidla. Najbežnejšími sú nadstavby s vonkajšou dĺžkou 5 metrov. Všetky verzie Euroboxu majú rovnakú šírku (2 015 mm) aj výšku (2 368 mm – podľa typu podlahy), pričom tieto dva rozmery zvolili tak, aby boli zosúladené s aerodynamickými prvkami nadstavby. Na kabínu sa totiž štandardne montujú bočné „límce“ a strešný spojler z vlastnej produkcie Paragan Trucks.

Foto: MAN Truck & Bus

O nadstavby Paragan Eurobox je záujem

„Pokiaľ ide o podvozky, používame buď štandardné šasi s kabínou alebo tzv. znížený podvozok. V tom druhom prípade sa dodáva nedokončená kabína – bez zadnej steny a rám je nižší o sedem centimetrov, pretože tam chýba časť traverzy. Takéto nedokončené vozidlo je základom, na ktorom môžete stavať karavan, respektíve v prípade Paragan Trucks je to optimálna báza pre unifikovanú nadstavbu Eurobox,“ približuje Jiří Pala.

Foto: MAN Truck & Bus

Minulý rok vyrobil Paragan Trucks spolu 122 nadstavieb typu Eurobox, z čoho 85 % tvorili dlhé verzie XXL. Medzi nimi bolo prvý raz aj 5 skriňových vozidiel postavených na podvozku MAN TGE. Ohlas na novinku v sortimente bol podľa nadstavbára veľmi dobrý a preto objednali aj ďalšie podvozky mníchovskej značky.

Momentálne ich majú na sklade viac ako desať, v prvom polroku 2024 očakávajú ďalších 13 kusov MAN TGE. Objednané verzie majú 130-kilowattový motor a manuálnu alebo automatickou prevodovkou. Prvé vozidlá sú už vo výrobe, po dokončení nadstavby domontujú v spolupráci s MAN-om niektoré asistenčné systémy a následne ich odovzdajú zákazníkom.

Foto: MAN Truck & Bus

Dve veľkosti

Do dvoch veľkostí XL a XXL výrobca dokáže zakomponovať rôzne prvky a technológie – podľa požiadaviek a oblasti podnikania zákazníka (chladiace zariadenie, výstuhy pre pojazdnú predajňu, cúvaciu kameru a pod.). Navyše klient má prístup k on-line konfigurátoru, aby si vybral voliteľné prvky, ktoré využije pri svojom špecifickom nasadení vozidla. Van s nadstavbou Eurobox je potom vhodný nielen pre vnútroštátnu prepravu, ale so spacou kabínou aj pre medzinárodnú dopravu.

„Valníkovú nadstavbu či skriňovú nadstavbu na želanie dokáže dnes zákazníkovi ponúknuť v Česku a na Slovensku povedzme 60 firiem, ktoré si objednajú skriňu s požadovanými rozmermi u dodávateľa, ten ju vyrobí, dovezie a vy ju tuná za 40 hodín zmontujete. Čiastočne to takto robíme aj my, lenže doba je zložitá a nedokážete dostatočne rýchlo reagovať na všetky požiadavky a podnety. Preto sa už na 50 % orientujeme na Euroboxy a budujeme ich sériovú produkciu vo vlastnej hale, kde výroba prebieha celoročne. A ako získavame zákazníkov z celej Európy, tak dokončujeme nadstavby v duchu jednotlivých objednávok,“ vysvetľuje stratégiu firmy Paragan Trucks jej konateľ.

Foto: MAN Truck & Bus

„Samozrejme, keď staviate väčšie série vozidiel – a my s Euroboxom smerujeme k sériovej produkcii – musíte mať pripravenú na vysokej úrovni aj legislatívnu stránku veci. Preto popri iných značkách pracujeme na globálnej európskej homologizácii aj pre model MAN TGE, aby sme po vyrobení vozidla nemuseli oslovovať žiadnu skúšobňu a aby bol možné prihlásiť ho v Čechách, na Slovensku, vo Francúzsku, kdekoľvek,“ dopĺňa Jiří Pala.

História značky Paragan

Pôvodná firma Paragan vznikla pred 30 rokmi, v roku 2021 sa rozdelila na dve samostatné spoločnosti – Paragan Horseboxes a Paragan Trucks, ktorá sa špecializuje na nadstavby pre úžitkové vozidlá v hmotnostnej kategórii od 3,5 do 26 ton. Paragan Trucks sídli a vyrába v moravskom meste Hranice, zhotovuje tu zhruba 300 rôznych nadstavieb ročne.

Paragan Eurobox MAN TGE predná časť
Foto: MAN Truck & Bus

Má 48 zamestnancov, z ktorých 20 je technicko-hospodárskych pracovníkov a ostatní pracujú vo výrobe. Výrobní závod má dva lakovacie boxy s dĺžkou 9 metrov, takže v prípade potreby sú schopní kompletné vozidlá aj lakovať. Samostatnú sekciu tvorí zvarovňa a výrobca má aj vlastný vývoj. Aj preto už dnes stavajú prvé Euroboxy na elektrických podvozkoch. Ponúkajú však aj karavany na podvozkoch MAN TGE 4×4.

Aktuálne
Prečítajte si aj