Preprava a distribúcia tovaru neznamená len naložiť kamión, odviezť tovar na miesto určenia a tam ho vyložiť. S každým z týchto krokov sa spája celý rad ďalších požiadaviek a často aj ťažkostí, s ktorými sa musí logistický operátor vysporiadať.
Ak je napríklad cieľovou stanicou obchod v centre mesta alebo nákupné centrum, existuje celý zoznam faktorov, ktoré treba zohľadniť. Ako to vyzerá v praxi ukazuje prípadová štúdia logistickej spoločnosti FM Logistic s jej partnerom Groupe SEB, pri distribúcii výrobkov značiek Tefal, Krups a WMF.
Svetové meno vo výrobe malých spotrebičov
Groupe SEB je popredným svetovým výrobcom malých domácich spotrebičov a profesionálnych kávovarov. Výrobky z portfólia skupiny sa predávajú v 150 krajinách sveta vrátane Slovenska aj susedného Poľska. Z tovární skupiny pochádzajú spotrebiče a príslušenstvo celkovo až 35 značiek.
V Poľsku sú najobľúbenejšie značky Tefal a Krups. Ich predaj tu v od roku 2017 kontinuálne rastie. „Poliaci si radi vyberajú naše značky, takže môžeme smelo tvrdiť, že sme lídrom v tomto odvetví. Zameriavame sa na širokú dostupnosť našich výrobkov. Možno ich kúpiť osobne v predajniach, ako aj online,“ hovorí Radosław Matuszewski, generálny riaditeľ pGroupe SEB pre Poľsko a Pobaltie.
Skupina vyrába kávovary, ktoré si obľúbili reštaurácie, hotely aj čerpacie stanice. Podľa predstaviteľov spoločnosti má Groupe SEB ambíciu zaujať vedúce postavenie nielen v predaji hrncov a kávovarov, ale aj tyčových vysávačov, fritéz a elektrických tlakových hrncov, ktoré zatiaľ nie sú v Poľsku veľmi populárne.
FM Logistic je spoľahlivým partnerom
Široký sortiment výrobkov a intenzívny rast spolu s viackanálovou predajnou sieťou si vyžadujú vysokú efektívnosť a osobitný dôraz na logistiku. Groupe SEB si pre túto oblasť vybrala lídra v odvetví prepravy a logistiky v strednej Európe – FM Logistic.
Distribúcia do obchodov a nákupných centier je náročný proces, pri ktorom rozhoduje čas. Nákupné centrá aj miestne predpisy totiž výslovne stanovujú hodiny, v ktorých sa musí doručenie uskutočniť. „Niekedy sa časový interval pohybuje len od približne desiatich minút do maximálne niečo vyše hodiny. To bol jeden z dôvodov, prečo sme hľadali spoľahlivého logistického partnera so správnou infraštruktúrou, ktorý by sa tejto úlohy zhostil. Vďaka cross-dockom spoločnosti FM Logistic sa tovar uložený v našom hlavnom sklade v Seredi na Slovensku dostane do predajní načas,“ hovorí Sébastien Mauriange, riaditeľ logistických operácií pre východnú Európu v spoločnosti Groupe SEB.
Distribúcia zo Serede
Čas nie je jedinou podmienkou, ktorú musí logistický operátor zohľadniť. V mnohých prípadoch sa obchody a nákupné centrá nachádzajú v centrách miest a preto nie sú dostupné nákladnými vozidlami. „K tomu sa pridávajú ďalšie problémy: obmedzený počet rámp, malé skladovacie priestory v obchodoch, obmedzený počet zamestnancov a skutočnosť, že sa musí kontrolovať hmotnosť jednotlivých paliet, ktoré zvyčajne ťahajú zamestnanci s ručnými vozíkmi. To všetko znamená, že dodávka tovaru musí byť presne naplánovaná a všetky prvky musia byť dokonale koordinované. Vieme, že ak zlyháme, obchod zostane bez tovaru, a to by bolo neprijateľné,“ hovorí Julien Lalande, riaditeľ platformy FM Logistic v Seredi.
Ako zdôrazňujú zástupcovia spoločností Groupe SEB a FM Logistic, kľúčom k úspechu je komunikácia, ktorá sa začína v hlavnom sklade. „Najdôležitejšia je dochvíľnosť a nakladanie tovaru podľa plánu. Akékoľvek meškanie pri preprave ovplyvňuje prácu celého skladu a obmedzuje jeho prevádzkovú kapacitu, a to z hľadiska priestoru aj zapojených zamestnancov. Všetko teda závisí od dobrej komunikácie s poskytovateľom dopravy a promptnej reakcie na akékoľvek zmeny,“ zdôrazňuje Branislav Hubinský, manažér distribúcie pre východnú Európu.
Flexibilita FM Logistic
Najdôležitejšími vlastnosťami logistického operátora v tejto spolupráci sú flexibilita a schopnosť reagovať, nemenej dôležitá ale zostáva tiež proaktivita. „Začiatky našej spolupráce neboli jednoduché. Takéto zložité operácie si vyžadovali lepšie vzájomné spoznanie a vyjasnenie mnohých otázok priamo na mieste. Pri vstupe do novej spolupráce sme však očakávali rôzne ťažkosti. Najdôležitejšie je, že sme každý týždeň optimalizovali a zlepšovali rôzne prvky prostredníctvom efektívnej internej a externej komunikácie a teraz sme s výsledkami spokojní,“ hovorí Julien Lalande. Je podľa neho dôležité mať dobre zvoleného logistického partnera s rozsiahlymi skúsenosťami a know-how, ktorý je zároveň flexibilný a otvorený spolupráci za partnerských podmienok.