Zatiaľ čo svet logistiky usilovne hľadá udržateľné riešenia pre svoju budúcnosť, stále existuje len málo škálovateľných alternatív pre diaľkovú dopravu. Jednou zo spoločností, ktoré majú záujem o tieto riešenia je aj balíková spoločnosť GLS, ktorá už disponuje vozidlami s nulovými emisiami.
Ako jedna z popredných nemeckých balíkových služieb spoločnosť GLS Germany nedávno uviedla do bežnej prevádzky svoj prvý kamión na vodík. Podľa spoločnosti to podčiarkuje jej ambície v oblasti udržateľnosti a inovácií v diaľkovej doprave. Hyundai Xcient Fuel Cell poháňaný vodíkom sa v oblasti Kolín-Bonn začal používať od konca minulého roka.
Vozidlo disponuje objemom nádrže na 31 kilogramov vodíka, s ktorým dokáže prejsť 380 kilometrov na jedno natankovanie. Kapacita vozidla umožňuje počas jednej jazdy prepraviť až 1 300 balíkov. Tankovanie vozidiel prebieha prostredníctvom verejnej infraštruktúry v mestách Wesseling a Frechen. V spolupráci s partnerskou spoločnosťou GLS Recht Logistik a požičovňou vozidiel Hylane je kamión využívaný na hlavnom ťahu a na odber zákazníckych balíkov. Vozidlo má aktuálne najazdených vyše 8 500 kilometrov a prepravilo takmer 50 000 balíkov.
Spoločnosť nemá strach hovoriť aj o nevýhodách pohonu na vodík. Spoločnosť však objasňuje, že vzhľadom na časovo náročný proces tankovania do 15 minút a stále obmedzenú dostupnosť možností tankovania je v každodennom podnikaní potrebné väčšie plánovacie úsilie. Poukazuje aj na nedostatok dlhodobých skúseností s vodíkovou technológiou.
V GLS pribudnú ďalšie vozidlá
Pri implementácii vlastnej stratégie trvalej udržateľnosti ochrany klímy GLS uprednostňuje vyhýbanie sa emisiám a používanie vozidiel s nulovými/nízkymi emisiami. Emisie skleníkových plynov v obchodnej oblasti GLS by sa mali do roku 2045 z veľkej časti vyhnúť. Počet vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami v nemeckom vozovom parku GLS, ktoré každý deň doručujú balíky vo viac ako 200 mestách, je v súčasnosti viac ako 700. Očakáva sa, že do konca aktuálneho roka sa počet zvýši na približne 900 vozidiel.