Sygic patrí medzi slovenské firmy, ktoré našu krajinu dostali do povedomia aj vo svete. Od roku 2004, kedy vznikla, sa zo startupu zmenila na etablovanú medzinárodnú spoločnosť. Ako však v Sygicu sami hovoria, startupový drive im zostal. O vylepšeniach pre truck navigáciu aj aktuálnych projektoch, na ktorých pracujú, sme sa rozprávali s Managing Directorom Sygicu Štefanom Jančigom.
Na akých inováciách v súčasnosti pracuje Sygic v oblasti navigácií pre nákladné vozidlá?
Najväčšou novinkou pre nákladné vozidlá je prepojenie našej navigácie s Apple Car Play a Android Autom, ktoré umožňuje používať navigáciu cez displej a zvukový systém vo vozidle. Úplne nanovo tvoríme vyhľadávanie, vylepšenia nastanú v routingu prispôsobenému parametrom nebezpečných materiálov (HAZMAT) a v nahlasovaní chýb v mapách. Pribudne aj bezpečnostné upozornenie na školské zóny.
Ako súčasť skupiny Eurowag sa v Sygicu intenzívne venujeme aj vývoju veľkého digitálneho ekosystému, ktorý spoločne prinesieme na trh budúci rok. Bude prepájať šoféra nákladného vozidla, dispečera a majiteľa prepravnej firmy, pričom každý v ňom nájde svoje rozhranie s potrebnými informáciami a funkciami. Či už ide o navigáciu s aktuálnou dopravnou situáciou, ETA a cenami pohonných hmôt priamo v mape, zadávanie nových objednávok na prepravu, záznamy o tankovaní, vrátane faktúr za palivo či mýto. Systém bude spájať a vyhodnocovať množstvo dát, ktoré prepravca potrebuje na ceste sledovať, aby jazdil čo najefektívnejšie.
Súčasné navigácie pre nákladné vozidlá majú často nedostatky v detailoch ako sú doplnkové tabule pod príkazovými a zákazovými značkami (napr. upravujúce max. hmotnosť súpravy), ktoré nevedia vyhodnotiť. Dočkame sa v blízkej budúcnosti truck navigácie, kde vodič nemusí tieto detaily riešiť?
Je to komplexná otázka. Uvedomujeme si potrebu aktuálnych dát a súčasné metódy zberu a verifikácie sú pomalé. Pripravili sme pre našich zákazníkov aplikáciu, ktorá dokáže v reálnom čase rozpoznávať označenia na základe kamery v mobilnom telefóne. Dúfame, že čoskoro sa dostane do produkcie.
Ak rozviniem predchádzajúcu otázku na konkrétny príklad: vodič má auto s celkovou hmotnosťou 12 ton, ale musí vykladať na ulici, kde je zákaz pre vozidlá nad 3,5 tony. Množstvo vodičov to dnes rieši tak, že sa prepnú na google maps, pretože Sygic nemá funkciu zadania vykládky v zákaze.
S doplnkovými značkami zatiaľ nepracujeme, ale routing našej profesionálnej navigácie pracuje v režime tzv. Last Mile, ktorý dopočítava trasu až do cieľa aj v prípade, že cieľ je v zóne zákazu. Táto funkcionalita sa zapína iba na poslednom úseku trasy, aby umožnila navigovanie a vykládku aj v prípade zákazov tesne pred cieľom. Samozrejme, s určitými výnimkami a bezpečnostnými prvkami.
Ktoré sú kľúčové novinky najnovšej verzie Sygic Professional Navigation?
Počas leta sme sa venovali najmä stabilizácii aplikácie a tvorbe integračných funkcionalít pre biznisových zákazníkov. Nové funkcie pre šoférov sú už rozpracované a budú postupne dostupné v nasledujúcich mesiacoch. Najskôr to bude podpora Apple CarPlay a Android Auto, neskôr vylepšené vyhľadávanie adries v mape.
Čoho konkrétne sa bude týkať spolupráca Sygicu so spoločnosťou Actia Group?
Automobilová divízia skupiny Actia vyvinula nový systém infotainmentu pre mestské, medzimestské a diaľkové autobusy. Táto platforma v sebe zahŕňa navigáciu postavenú na Sygic SDK, ktorý prispôsobíme na routing autobusov na celom svete pre zákazníkov Volvo Bus Europe, Volvo Bus Mexico, Irizar Europe a Irizar Central & South America.
Chystá Sygic dedikovanú navigáciu pre elektrické nákladné vozdilá prípadne vozidlá s alternatívnymi pohonmi?
Áno, základ takejto navigácie máme už v Sygic GPS Truck Navigation, očakávame ju niekedy koncom roka 2024.
V apríli tohto roka Sygic oznámil spoluprácu s P3 a možnosť sťahovať navigáciu priamo prostredníctvom systému SPARQ. Aká je spätná väzba od vodičov?
Integrácia navigácie bola hladká a testovanie v našej šoférskej komunite dopadlo veľmi pozitívne. Spolupráca s P3 je na úrovni B2B, ale zatiaľ sme nemali spoločného zákazníka. Od roku 2024 sa budeme snažiť dokončiť produkt a ponuku pre B2B, ktorú spoločne predstavíme v januári na CES v Las Vegas v stánku P3.