2.2 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

DB Schenker testoval elektrické Volvo na trase Bratislava – Košice

Elektrické nákladné vozidlá patria do mesta a jeho okolia, v niektorých prípadoch do regiónu. Napriek tomu je tu stále veľa otázok a kritiky na ich dojazd. V DB Schenker sa preto limity svojho elektrického Volva FL Electric rozhodli vyskúšať na dlhej trase a vyslali ho z Bratislavy do Košíc a späť.

Elektrické Volvo FL Electric 4×2 R zaradila DB Schenker do svojej flotily vo februári tohto roka. Z doterajších skúseností je jeho prevádzka v distribučnom režime na krátkych trasách podľa spoločnosti bezproblémová a spoľahlivá. Čo však v prípade, že si potreby zákazníka žiadajú využiť toto vozidlo aj na dlhšie vzdialenosti?

Dobré tempo, rýchle nabíjanie

Auto sa na cestu vydalo pod plným zaťažením, naložené paletovým tovarom s hmotnosťou 5,5 tony. Jazdilo sa počas bežného pracovného dňa. Dôležité však bolo pred cestou vopred naplánovať zastávky na nabíjanie. „Nepriamo sme otestovali aj pripravenosť infraštruktúry nabíjacích staníc a môžeme povedať, že na trase Bratislava – Košice je ich dostatok a v takej hustote, aká je potrebná pre pohodlné nabíjanie,“ uvádza samotná spoločnosť DB Schenker.

Volvo FL Electric DB Schenker
Foto: Volvo Trucks

Auto sa do Košíc vydalo s cieľom pomôcť pri organizácii 100. ročníka Medzinárodného maratónu mieru v Košiciach. V metropole východu prepravovalo bezpečnostné zábradlia či konštrukcie na divácke tribúny. Vďaka prevádzke pri nulových emisiách sa Volvo FL Electric dostalo aj do bezemisných zón, kde mohlo nakladať a vykladať tovar priamo v budove alebo sklade.

Cesta Volvo FL Electric DB Schenker v číslach

Test prebehol od 25. septembra do 2. okóbra, pričom na trase z hlavného mesta do Košíc prešlo batériové elektrické nákladné auto 407 km s priemernou rýchlosťou 74,5 km/h. Celkovo spotrebovalo 318,93 kWh a absollvovalo tri zastávky na nabíjanie – na nabíjacích staniciach ZSE Drive v Beladiciach, Budči a Rimavskej Sobote. Nabíjanie jednosmerným prúdom trvalo spolu 1 hodinu a 38 minút (maximálny príkon nabíjacích zariadení bol v rozsahu od 138,2 kWh do 148,8 kWh). Čistý čas jazdy dosiahol 5 hodín a 28 minút.

Volvo FL Electric DB Schenker
Foto: Volvo Trucks

Cestou naspäť, z Košíc do Bratislavy, prešlo elektrické Volvo FL Electric 413 km s priemernou rýchlosťou 74,6 km/h. Celková spotreba elektrickej energie dosiahla 322,49 kWh. Cestou späť sa dobíjalo dvakrát, na ZSE Rimavská Sobota a Beladice. Nabíjanie spolu trvalo 1 hodinu 35 minút, čistý čas jazdy dosiahol 5 hodín a 32 minút. Na začiatku spiatočnej cesty mal vodič k dispozícii 84 % kapacity batérie. Podľa DB Schenker by v prípade plného nabitia pri odchode cestou domov nabíjal iba raz.

Ak treba, zvládne aj dlhšie trasy

DB Schenker je jedným z prvých poskytovateľov logistických služieb na Slovensku, ktorí sa rozhodli ísť cestou elektrických nákladných vozidiel. Pred samotnou kúpou vozidla v nemeckej logistickej spoločnosti zvažovali mnoźstvo kritérií a parametrov, z ktorých napokon vyšlo víťazne práve spomínané Volvo FL Electric 4×2 R. Jeho udávaný dojazd na jedno nabitie je 150 až 200 km, v závislosti od poveternostných podmienok a štýlu jazdy vodiča.

Volvo FL Electric DB Schenker
Foto: Volvo Trucks

„Zaujímalo nás, či tento model primárne určený na regionálnu prepravu zvládne aj náročnejšie trasy. Testom sme potvrdili, že súčasná infraštruktúra a kompatibilita DC nabíjačiek umožňuje využiť vozidlo aj na diaľkové prepravy. V správnej kombinácii prestávok vodiča a nabíjania vozidla vieme dosiahnuť zaujímavý čas dodania paletových zásielok pri nulovej produkcii CO2. Sme radi, že môžeme rozšíriť našu ponuku novým aj existujúcim zákazníkom,“ povedal k výsledkom testu Area Manager CoDi CZ&SK v DB SCHENKER Bohumil Prudič.

O trochu nezvyčajný ale o to vítanejší test elektrického distribučného vozidla sa zaujímalo aj samotné Volvo Trucks. Podľa jeho obchodného riaditeľa Andreja Chudíka ich potešilo, že sa naplnilli ich očakávania. Test podľa neho ukázal, že elektrické nákladné vozidlo je plnohodnotným nástrojom v oblasti prepravy a aj dlhšie vzdialenosti dokáže zdolať bez problémov. Bonusom je pozitívna sp§tná väzba od vodiča, ktorý pochválil pohodlnú a bezpečnú jazdu bez akejkoľvek únavy.

Ako to zvládla aktuálna nabíjacia sieť?

Partnerom testu bola aj Západoslovenská energetika, a.s., ktorá zapožičala kartu ZSE Drive a pomohla pokryť nabíjanie na trase Bratislava – Košice – Bratislava. V spolupráci so ZSE bolo možné online sledovať priebeh rýchlonabíjania elektrického Volva. Test ale zároveň overil aj rozvoj infraštruktúry nabíjacích staníc.

Volvo FL Electric nab=ijanie
Foto: Volvo Trucks

ZSE má na západnom Slovensku 321 nabíjacích bodov, na strednom Slovensku je to 53 a na východnom 61. Spolu to tvorí 435 nabíjacích bodov v 149 lokalitách, z ktorých 95 poskytuje ULTRA fast nabíjanie. Pre nákladné vozidlá poskytuje ZSE aktuálne 9 lokalít s 25 stanicami a 30 nabíjacími bodmi.

ZSE vyzdvihuje, že všetky lokality ZSE Drive sú plne pokryté zelenou energiou z obnoviteľných zdrojov pochádzajúcich zo Slovenska. Pri elektrických nákladných vozidlách je najvýhodnejšie nabíjanie v depe, preto sa ZSE Drive snaží o vytvorenie výhodných partnerstiev, ktoré by tento segment elektromobility podporili.

„Stratégia ZSE Drive počíta s rozširovaním a budovaním nových nabíjacích centier zohľadňujúc aktuálne, ale aj budúce potreby nákladnej dopravy na strategických miestach a existujúce tranzitné lokality (napr. Žilina, Trnava),“ hovorí Mária Šipková, Product and Marketing Expert v spoločnosti Západoslovenská energetika, a.s.

Technické parametre Volvo FL Electric 4×2 R

  • Elektromotor s trvalým výkonom 130 kW (175 k)
  • Dvojstupňová prevodovka
  • 4 batérie s celkovou kapacitou 265 kWh
  • Doba nabíjania 16,8 hod. striedavým prúdom (nabíjačka s výkonom 22 kW) alebo 2,3 hod. jednosmerným prúdom (150 kW)
  • Bezpečnostné prvky: ESP, systém výstrahy pred čelným nárazom, adaptívny tempomat, núdzové brzdenie, systém kontroly jazdy v jazdnom pruhu s výstrahou pri vybočení
  • Celková hmotnosť vozidla 16 ton, užitočné zaťaženie vyše 8 ton
  • Skriňová nadstavba Ferrofoam s vnútornými rozmermi 6500 mm x 2480 mm x 2660 mm, hydraulické zadné čelo Dhollandia DH-LM15 s nosnosťou 1500 kg
  • Servis podvozka Volvo je krytý zmluvou Volvo Gold, vozidlo je financované prostredníctvom Volvo Finančné služby Slovensko
Aktuálne
Prečítajte si aj