České Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sa chystá v priebehu novembra osádzať stovky zákazových značiek, ktoré prakticky zakážu predbiehanie nákladných vozidiel na najfrekventovanejšej českej diaľnici, po ktorej jazdí aj množstvo slovenských kamiónov.
Server Novinky.cz informuje, že ŘSD v týchto dňoch postupne posiela ministerstvu dopravy návrhy dopravného značenia a rezort ich pomerne rýchlo schvaľuje. Zatiaľ nie je známy presný rozsah zákazu, závisieť bude od ministerstva dopravy, malo by však ísť o prakticky súvislý zákaz s výnimkou miest, kde sú tri pruhy.
Termín, odkedy má zákaz predbiehania nákladných vozidiel platiť takisto nie je známy. Pôvodne sa poćítalo s tým, že sa značky osadia poćas leta a zákaz začne platiť od 1. novembra, tento termín sa ale nestihol a podľa kompetentných práce s osádzaním značiek potrvajú do zimy. Asi pred mesiacom osadili cestári zákazové značky na D1 a D2 v okolí Brna, kde sa D1-ka rozširuje na 6 pruhov.
Zákaz predbiehania kamiónov v ČR?
Neskôr by sa zákaz mal rozšíriť aj na ďalšie úseky, ktoré vytypovala Polícia ČR ako úseky častých dopravných nehôd. Za predbiehanie v zákaze hrozí v ČR kamionistom pokuta od 5 000 do 10 000 CZK (od 200 do 400 eur) a zákaz činnosti od 6 do 12 mesiacov.
Polícia nemôže pri domácich vodičoch tento priestupok riešiť na mieste pokutou. Po zaznamenaní priestupku spíšu policajti oznámenie a pošlú ho na prejednanie na príslušný úrad, ktorý ho rieši v správnom konaní. Pri zahraničných vodičoch vyberajú strážci zákona kauciu v spomínanom rozmedzí od 5 000 do 10 000 CZK. Na odhaľovanie porušení zákazu pritom česká polícia používa okrem štandardných prostriedkov aj drony či vrtuľníky.
K zákazu predbiehania pre kamióny sa pre Novinky.cz vyjadril aj hovorca združenia dopravcov ČESMAD Bohemia Martin Felix. Podľa neho sa síce vodiči osobných vozidiel dočkajú plynulejšej premávky, zhruba 200 000 vodičov nákladných áut však bude trpieť. Felix pre Novinky.cz vysvetlil, že rozdiel medzi prázdnym a naloženým nákladným autom je stále markantný a zákaz preto vytvorí dlhé kolóny a zdržania. Podľa neho by štát mal budovať tretie pruhy v kopcovitých častiach D1-ky, podobne ako v Nemecku.