Zákazníci sa okrem kvality produktu pozerajú aj na spoľahlivosť doručenia a prieskumy ukazujú, že zlá skúsenosť s dopravou ich môže odradiť od opakovaného nákupu. Zákaznícku skúsenosť ale môže zlepšiť algoritmus, ktorý začal vyvíjať technologicko-logistický špecialista DODO.
Logistika na poslednej míli je kľúčovým pilierom e-commerce, zabezpečuje totiž doručenie zásielok koncovým zákazníkom. Tí si ale potrpia na špičkovú kvalitu a preto sa k zlepšovaniu ich skúsenosti stále viac využívajú moderné technológie. Tie dokážu nielen ovplyvniť samotný zážitok z nakupovania, ale tiež zvýšiť presnosť doručenia tovaru.
Predpoveď objednávok s presnosťou na hodiny
V súčasnosti je už možné do vysokej miery automatizovať procesy, čo firmám pomáha zefektívňovať ich prevádzku. Výnimkou nie je ani odvetvie mestskej logistiky, kde sa začínajú presadzovať inovácie, ktoré menia zaužívané logistické operácie. „V logistike využívame špecifické AI algoritmy, ktoré nám pomáhajú s optimalizáciou doručovania na poslednej míli. Analýza veľkého objemu dát vie podporiť trasovanie a plánovanie zásielok, minimalizovať čas prepravy, znížiť spotrebu paliva a zlepšiť celkové využitie zdrojov,“ vysvetľuje Ivo Velíšek, CEO DODO pre Slovensko a Českú republiku.
Pomocou dát je možné predpovedať dokonca aj dopyt. DODO aktuálne vyvíja nový algoritmus na predikciu objednávok, ktorý dokáže predpovedať počet objednávok 14 dní vopred. Toto riešenie má pom§cť lepšie plánovať potrebné množstvo kuriérov a vozidiel. DODO v súčasnosti testuje už štvrtý model, ktorý vykazuje chybovosť približne 10 %, na najvyťaženejších pobočkách svojich klientov dokonca len okolo 6 %.
Aj keď nástroj na predikciu objednávok znie trochu ako hudba budúcnosti, na jeho vývoji sa pracuje už dnes, vďaka algoritmom strojového učenia. „Čo najpresnejšia predpoveď je pre nás kľúčová predovšetkým v dvoch oblastiach – plánovaní kapacít a optimalizácii nákladov. Strojové učenie a prediktívna analýza pracujú s historickými údajmi, trhovými trendami či sezónnosťou dopytu s cieľom vytvoriť presné prognózy,“ vysvetľuje Ivo Velíšek.
Moderné technológie DODO na poslednej míli
Technológie dokážu zvyšovať spokojnosť zákazníkov a pomáhajú udržať si náskok v náročnej konkurencii. Pre firmy všetkých veľkostí bude podľa DODO kľúčové, aby si zvolili také inovácie, ktoré sú založené na ich individuálnych potrebách a možnostiach. Kým malému e-shopu môže pomôcť čiastočná automatizácia účtovných procesov či objednávok, veľké značky a nadnárodné reťazce implementujú sofistikované riešenia.
Nástup umelej inteligencie v odvetviach e-commerce a aj mestskej logistiky odštartuje novú éru z pohľadu efektivity, produktivity a udržateľnosti, myslí si CCO DODO Peter Menky. Firmy sa tomuto fenoménu podľa neho v budúcnosti pravdepodobne nebudú môcť vyhnúť. Naopak, tí, ktorí ju začnú využívať ako prví už dnes, budú skôr profitovať z konkurenčnej výhody a do budúcna a ich náskok sa napredovaním tejto technológie môže ďalej zvýšiť.