3.5 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

NEOPLAN Tourliner oslavuje 20 rokov v Európe

Je tomu už 20 rokov odkedy bol na trh uvedený nový model prémiovej značky NEOPLAN. Vo svojej druhej generácii dozrel, dospel a našiel si pevné miesto na európskych cestách. Najbližšie ho čakajú významné technické vylepšenia, ktoré MAN Truck & Bus predstaví na práve prebiehajúcom veľtrhu Busworld 2023 v Bruseli.

NEOPLAN Tourliner bol jedným z prvých autobusov, ktoré mníchovský výrobca úžitkových vozidiel predstavil po tom, ako prevzal spoločnosť Gottlob Auwärter GmbH & Co KG. Tourliner postavili na spoločnej technologickej platforme MAN-u. Samotná značka NEOPLAN oslávi v roku 2025 svoje 90. výročie. Jedným z najdôležitejších dátumov v jej bohatej histórii je ale určite aj 20. jún 2001, kedy MAN Nutzfahrzeuge AG prevzal spoločnosť Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG. Táto udalosť sa stala dôležitým míľnik pre jej ďalší vývoj.

Premiéra v roku 2003

NEOPLAN a autobusovú sekciu značky MAN pôvodne zastrešovala spoločnosť NEOMAN, ktorá sídlila v Salzgitteri. Divíziu autobusov začlenili vo februári 2008 do MAN Nutzfahrzeuge AG, aby mohla ťažiť zo synergií medzinárodne pôsobiacej skupiny. Dnes všetky modely NEOPLAN vyrába závod MAN v Ankare.

NEOPLAN Tourliner prvá generácia
Foto: MAN Truck & Bus

Tourliner odštartoval svoju cestu v júli roku 2003, kedy ho ako novinku predstavili ešte v bývalej materskej továrni v Möhringene. Jeho pôvodný dizajnový koncept mal premiéru na IAA 2002 pod názvom „X-liner“ a vyvolal značný rozruch. Ohúril nielen svojím fluoreskujúcim zeleným lakom, ale aj mnohými zákazníkmi navrhnutými zmenami, ktoré inžinieri pred spustením výroby zapracovali do dvojnápravového variantu (Tourliner SHD) aj do dlhej verzie (Tourliner SHD L).

Takto vznikol NEOPLAN Tourliner

Predstavený koncept bol na tú dobu jednoduchý a v rámci odvetvia dával zmysel. Štandardný autobus MAN Lion’s Coach, vyvinutý pod záštitou bývalého technologického riaditeľa Ernö Bartha, v roku 2002 inovovali a následne poslúžil ako technický základ pre nový autokar NEOPLAN. Mal doplniť tradičné modelové rady Starliner, Cityliner, Skyliner a Euroliner a rozšíriť produktovú ponuku o segment štandardných zájazdových autobusov.

NEOPLAN Tourliner zadné svetlá
Foto: MAN Truck & Bus

Tourliner bol zároveň jedným z prvých modelov, ktoré zišli z rysovacej dosky novozriadeného dizajnérskeho oddelenia NEOPLAN, ktoré viedli Michael Streicher (exteriér) a Andrea Lippo (interiér). Streicher sa rýchlo stal známym ako tvorca dizajnu ostrých hrán, špecifických pre NEOPLAN a charakteristických aj pre Starliner a Cityliner. Tento styling môžeme nájsť aj v druhej generácii.

Odraz doby

Prvý Tourliner odrážal dobu, v ktorej sa zrodil. Svoj skelet zdieľal so svojím náprotivkom MAN, po prvýkrát boli vynechané stĺpiky okien tradične naklonené dopredu aj delené čelné sklo, podobne ako na ekonomickom medzimestskom/zájazdovom modeli Euroliner. Napriek tomu sa tímu dizajnérov podarilo dodať autobusu dynamický vzhľad, o ktorý sa postaral výrazne dopredu sklonený B stĺpik. A zostalo to tak dodnes.

NEOPLAN Tourliner na IAA
Foto: MAN Truck & Bus

Tourliner mal vpredu bodové svetlá typické pre NEOPLAN, vzadu dizajnéri použili okrúhle LED svetlá, ktoré sa v tomto modeli objavili podstatne skôr, ako prišli do iných značiek. Zaujímavosťou je, že Tourliner jasne ukázal, že je moderný, no zároveň neobral o pozornosť dva nové modely Starliner a Cityliner, ktoré prišli na trh krátko nato. Vnútorný priestor prvého Tourlinera naďalej obsahoval zaoblené prvky a svetlomodrý interiér (Beach Blue), ktorý bol populárny dlhé roky.

Zákazníkov zaujal

Svojimi vastnosťami NEOPLAN Tourliner nadchol široké spektrum zákazníkov. Z prvej generácie bolo zaregistrovaných okolo 2 500 vozidiel s pravostranným riadením, ktoré sa predávali predovšetkým v Spojenom kráľovstve. Približne 70 % predaných vozidiel tvorila 12-metrová dvojnápravová verzia. Jeden exemplár si našiel cestu aj na futbalové majstrovstvá sveta 2010 v Juhoafrickej republike, mnohé ďalšie boli upravené na exkluzívne tímové autobusy najmä pre profesionálnu cyklistiku. Tourliner sa pre svoj pomer ceny a výkonu stal obľúbenou voľbou aj pre pravidelné diaľkové linky. Dopravcom sa páčila súvislá rovná podlaha a možnosť umiestniť nad prednú alebo zadnú nápravu voliteľnú zdvíhaciu plošinu pre invalidný vozík.

Pracovisko vodiča v NEOPLAN Tourliner
Foto: MAN Truck & Bus

Aj dnes definuje štandardy

Druhá generácia Tourlinera bola predstavená v roku 2016. Dizajn ostrých hrán s jasnými a presnými kontúrami optimzalizovali a bola prepracovaná aerodynamika, čo prinieslo zlepšenie približne o 20 %. Tourliner má veľmi nízke hodnoty odporu vzduchu a referenčné hodnoty v aerodynamickom tuneli. Môže za to celý rad detailov ako hladký prechod medzi čelným sklom a kupolou strechy, aerodynamicky optimalizovaný A-stĺpik či bočné steny karosérie s hladkým povrchom.

Foto: MAN Truck & Bus

Kľúčový prvok dizajnu, ktorý tento model odlišuje už niekoľko rokov, je vizuálne rozčlenenie širokého, dopredu orientovaného stĺpika B tak, aby pasažieri v prvom rade sedadiel stále dobre videli von. Zároveň tým vzniká jedinečný vzhľad v exteriéri. S aerodynamikou súvisí aj kamerový systém OptiView, ktorý nahrádza klasické vonkajšie spätné zrkadlá a tým pomáha znižovať odpor vzduchu. Pri uvedení na trh v roku 2018 išlo o prvý kamerový systém na svete pre autokary.

Interiér autobusu NEOPLAN Tourliner
Foto: MAN Truck & Bus

Dizajn charakteristický pre NEOPLAN Tourliner

Tourliner druhej generácie patrí do rodiny NEOPLAN už na prvý pohľad. Predná kupola sa tiahne až k streche, svetlomety sú výrazné a presne vyhranené a stále je prítomný dizajn ostrých hrán. Tourliner za svoj vzhľad získal ocenenie iF Design Award krátko po uvedení na trh.

OptiView na autobuse NEOPLAN Tourliner
Foto: MAN Truck & Bus

Počas nasledujúcich rokov prešiel ďalšími zdokonaleniami. Najdôležitejšími novými prvkami, ktoré prispievajú k jeho vzhľadu, sú podlaha v štýle lodnej paluby, chrómované držadlá a podsvietené prvky na batožinových policiach, ktoré prostredníctvom LED svetla elegantne zvýrazňujú v interiéri názov modelu. Objednať sa dajú aj originálne produkty z palety NEOPLAN Individual.

NEOPLAN Tourliner v Dolomitoch
Foto: MAN Truck & Bus

Druhá generácia modelového radu Tourliner má štyri varianty. Najmenšia verzia s vonkajšou dĺžkou 12,1 metra poskytuje prémiový komfort pre 53 pasažierov. Trojnápravový stredne veľký variant Tourliner C (dĺžka 13,4 m) prepraví 57 cestujúcich. Extra dlhé dvojnápravové vozidlo Tourliner C (13,1 m), ktoré pribudlo do rodiny na výstave Busworld 2017, je optimalizované s ohľadom na prepravnú kapacitu a ponúka až 59 sedadiel, čo sa hodí najmä pre pravidelnú diaľkovú dopravu. V najväčšom 13,9-metrovom modeli Tourliner L si komfort cestovania v trojnápravovom autokare môže užiť až 63 cestujúcich.

Od roku 2003 opustilo montážnu linku spolu 3 850 autokarov NEOPLAN Tourliner oboch generácií. Vyše 2 500 bolo v populárnej 12-metrovej dvojnápravovej verzii. Pri príležitosti 20-ročného jubilea tohto modelu bude uvedená na trh luxusná séria Diamond Edition.

Aktuálne
Prečítajte si aj