Značka Renault patrila na Mníchovskom autosalóne k tým najaktívnejším. Pri príležitosti predstavenia nového modelu Scenic E-Tech sme sa generálneho riaditeľa pre východný klaster Fabiena Goulmyho pýtali na to, akú obchodnú stratégiu plánuje Skupina presadzovať na Slovensku a v okolitých krajinách.
Zákazníci v strednej a východnej Európe sú o čosi konzervatívnejší v porovnaní so západnou Európou a platí to aj o prístupe k elektromobilite. Plánujete pre trhy ako Slovensko, Česká republika, Maďarsko či Poľsko špecifickú obchodnú stratégiu v oblasti elektromobility?
Myslím, že stratégia je rovnaká, no rýchlosť môže byť rôzna. Na konci dňa totiž tak či tak budeme ponúkať širokú ponuku možností v oblasti motorov. Platí to tak pre značku Renault ako aj pre značku Dacia. Ponúkame spaľovacie motory, hybridy aj čisto elektrické vozidlá. Samozrjeme, v niektorých krajinách bude prechod na elektromobilitu rýchlejší ako v iných a toto bude špecifické predovšetkým pre Európu. Na globálnom trhu však očakávam, že ponuka Skupiny Renault bude pre zákazníkov veľmi zaujímavá a urýchli prechod na elektrický pohon.
Jedným z dôvodov je, že ponúkame elektrické vozidlá s dojazdom viac ako 600 km, ktoré sú zaujímavé pre širšie spektrum zákazníkov. Ďalším aspektom je, že naše vozidlá majú atraktívny dizajn. Po modeli Megane E-Tech je nový Scenic E-Tech ďalším krokom na tejto ceste. Môže sa stať zaujímavou voľbou pre rodiny, pre mnohých bude podľa mňa prvým autom, ktoré môžu doplniť napríklad menším modelom R5, ktorý pripravujeme. Prechod na elektromobilitu teda zrejme bude na Slovensku či v Českej republike pomalší, ako vo Fínsku či Francúzsku, my však budeme pripravení odpovedať na potreby našich zákazníkov a trhu.
Aké výzvy podľa Vás prinesú trhy v regióne strednej a východnej Európy?
Z pohľadu Skupiny Renault to budú rôzne aspekty. Renault je štandardne silný v segmente úžitkových vozidiel, sme jednotkou na mnohých trhoch. Zákazníci zo segmentu LCV majú tie najkomplexnejšie požiadavky, čo nám pomáha byť skutočne špičkový v oblasti výkonu aj servisu. Skúsenosť s odpovedaním na tie najprísnejšie očakávania chceme preniesť aj do retailu. Náš cieľ je jasný, chceme byť silnejší v segmentoch C a D, kde sme boli v posledných rokoch o niečo slabší. Predsa len, konkurencia v týchto segmentoch je obrovská.
Jedným zo špecifík trhov ako sú Slovensko či Česká republika je silné zameranie na cenu. Scenic bol známy ako „ľudové“ rodinné auto. Nový Scenic E-Tech je však plný nových technológií. Ako to ovplyvní jeho cenu?
Pri Scenicu E-Tech budeme musieť nájsť rovnováhu medzi cenou a špičkovými modernými technológiami, ktoré prináša. Je to elektrické rodinné auto, takže pochopiteľne, jeho cena bude vyššia ako cena iných modelov. Aká konkrétne, to vám zatiaľ nemôžem povedať. Som ale presvedčený, že bude pre zákazníkov stále atraktívna. Scenic E-Tech navyše doplní spomínaný model R5, ktorý bude cenovo veľmi zaujímavý.
Počas predstavenia modelu Scenic E-Tech sme počuli množstvo informácií o tom, čo prináša a aké technológie sú v ňom dostupné. Ktoré sú pre Vás jeho kľúčové vlastnosti, ktorými presvedčí oproti silnej konkurencii?
Veľmi dobrá otázka. Máte pravdu, že ich je mnoho, no vyberiem tie aspoň pre mňa kľúčové. Aj keď je to vec vkusu, určite medzi ne patrí atraktívny dizajn. Ďalšou sú technológie a batéria, ktorá vám s kapacitou 87 kWh poskytuje dojazd 620 km podľa WLTP. Je väčšia, ako v iných vozidlách na trhu. Nesmieme zabudnúť ani na špičkový navigačný systém, ktorý má najlepšiu odozvu a najlepšiu orientáciu na zákazníka zo všetkých značiek, možno s výnimkou Tesly. Náš navigačný systém sme dali otestovať viacerým nezávislým organizáciám a médiám ktoré potrvdili, že je skutočne prvotriedny v oblasti odozvy, intuitívnosti či možností bezdrôtovej aktualizácie. Ak sa na Vašu otázku pozriem z pohľadu rodín, Scenic E-Tech poskytuje obrovský vnútorný priestor, jeden z najväčších na trhu, inovatívnu lakťovú opierku alebo bohaté odkladacie priestory. Wow-efektom bude určite inovatívna elektromagnetická presklenná strecha, ktorú môžete mať iba v tomto aute.
Elektrifikácia sa týka aj segmentu úžitkových vozidiel. Master patrí aj na Slovensku k bestsellerom, za čo vďačí aj svojej cene. Nepríde s prechodom na elektrický pohon o túto konkurenćnú výhodu?
Ako viete, od polovice budúceho roku vstúpia do platnosti nové regulačné opatrenia. S týmto prichádza aj vhodná doba predstaviť nové auto. V segmente LCV je dôležitým parametrom zostatková cena, pretože mnohí profesionálni zákazníci využívajú na financovanie lízing. Ak sa vám podarí vytvoriť van, ktorý si zachová dobrú zostatkovú hodnotu, budete mať funkčný obchodný model pre seba aj svojich zákazníkov. Takže na toto sa pri novom modeli Master E-Tech zameriavame. Ponuku dopĺňame menším modelom Trafic, ktorý je pre našich zákazníkov kľúčovým artiklom. A nezabúdajme na segment malých vanov. Preto sa s mojim tímom zameriavame aj na to, aby sme boli ešte silnejší v segmente malých dodávok, kde máme modely Kangoo a Express. Kým Express je podľa mňa až neporaziteľný z pohľadu ceny a hodnoty, ktorú za ňu získate, Kango E-Tech je synonymom pokrokových technológií, ktoré v úžitkovom aute môžete mať.
Nakoľko pre etablované automobilky ako Renault môžu predstavovať hrozbu startupy ako Arrival, Canoo a im podobné spoločnosti, ktoré prichádzajú do segmentu LCV?
Osobne mám rád konkurenciu. Núti vás vyvíjať a zlepšovať sa. Aj do ako ste to nazvali etablovaných odvetví môžu vstúpiť noví hráči. V smartfónoch máte Apple, v domácich spotrebičoch napríklad Dyson. Smartfóny aj domáce spotrebiče ale vyrábajú aj iní a to je dobre. Konkurencia je nevyhnutná, má stimulujúci účinok.